Ususret otvorenju tzv. Dubrovačkog paviljona na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti, a koja se svake godine održava u Veneciji u Umjetničkoj galeriji predstavljen je projekt ‘Mjesto isprekidanih odlazaka’ autora Slavena Tolja, Marijane i Izvora Pende. Radovi kojima će troje dubrovačkih umjetnika ‘braniti boje’ našeg grada nastali su u posljednjoj godini dana neposredno samoj manifestaciji.
– Uzbuđenje raste. Još koji dan i odlazimo u Veneciju graditi tu izložbu. Na projektu intezivno radimo već punih dvanaest mjeseci s čitavim timom suradnika iz inozemstva koji su etablirani na svjetskoj umjetničkoj sceni. Jako smo ga ozbiljno shvatili i napravili strategiju kako u toj masi najbolje predstaviti Dubrovnik, muzej, ali i nas same. Profesionalnošću namjerili smo privući profesionalce. Dakle, imamo ciljanu publiku. Za mene osobno važno je što je Grad prepoznao da je suvremeni trenutak bitan. Uglavnom smo svjedoci da se predstavljaju velikani iz naše bogate povijesti te je ovo pozitivan primjer ne samo u regionalnom već nacionalnom smislu – poručio je Izvor Pende.
Želja je bila referirati se na samu temu ovogodišnjeg Bijenala koji se kao i uvijek osvrće na geopolitičke probleme današnjice. Za tu izložbu odabrali su impozantan ambijent od 600 metara četvornih u venecijanskom Arsenalu koji predstavlja svu moć mletačke mornarice. Posrijedi je industrijski kompleks, inače zaštićen spomenik kulture sa staklenim pokrovom koji pruža dodatnu interakciju s djelima. ‘Mjesto isprekidanih odlazaka’ progovara o fizičkom i metafizičkom prostoru samih umjetnika, objasnila je kustosica Jelena Tamindžija. Oni neprestano preispituju svoje granice, poništavaju prijašnje premise kako bi došli do novih spoznaja.
– Kod Izvora Pende vidimo transformaciju iz figuracije u apstrakciju kojoj je prethodila faza istraživanja. Započeta je serijom izložbi s njemačkim umjetnikom Danielom Rchterom te je ona nastavljena kroz problematiku kako reducirati formu u slici, a istovremeno je ispuniti sadržajem. Djela su mješavina apstraktnih ploha koja su lišena bilo kakve asocijacije na predmetni svijet od kojeg se htio odmaknuti – zaključila je.
Marijana Pende pak je prepoznata po hvalevrijednom projektu u tvornici TUP-a gdje je radeći sa zaposlenicima koristila odbačeni materijal – grafit kao građu za svoje instalacije. Tijekom samog izlaganja serije tzv. objekata kabina mogao je osjetiti psihološki magnetizam skulptura te su čak dvije bile oštećene. Uvođenjem pleksiglasa, neoprenske gume ili lateks-grafita akcentuirala je igru svjetla i sjene. Međutim, u njenom stvaralaštvu zastupilo je zasićenje tmurnošću spomenutih sastojaka pa se okreće novim rješenjima vidljivima u pet novonastalih skulptura koje će u Veneciji biti predstavljene.
– Slaven Tolj jedan je od najznačajnijih predstavnika hrvatske nezavisne umjetničke scene s međunarodnim renomeom. Godine 2012. bio je selektor Hrvatskog paviljona koji je postavljen u muzeju Fortuni. Ovoga puta sa svojim starijim i novijim djelima dotiče se tema koje je i inače obrađivao, ali u drukčijem kontekstu – rekla je Tamindžija.
Projekt tzv. Dubrovačkog paviljona od velike je važnosti za Umjetničku galeriju Dubrovnik, gradske ustanove čiji cilj je etablirati muzej na svjetskoj razini, kazao je ovom prilikom ravnatelj Tonko Smokvina. Podsjetimo za predstavljanje Grada na venecijanskoj mostri iz proračuna je izdvojeno milijun kuna dok su ostala sredstva uložile privatne tvrtke i one u vlasništvu Dubrovnika. ‘Mjesto isprekidanih odlazaka’, među ostalim, rezultat je bratimljenja ovih dvaju epicentara hrvatske i talijanske kulturne i povijesne baštine.
– Kad govorimo o suradnji Venecije i Dubrovnika, ugovor o bratimljenju je potpisan 2012. godine. Dosada nije realizirano mnogo projekata suradnje. Ova Gradska uprava je već 2017. uspostavila kontakt s venecijanskom. Započeli smo razgovore na temu koja je za Grad možda najprepoznatljivija, a to je problem prekomjernog broja posjetitelja, odnosno problem, a koji se vežu uz brodove na kružnim putovanjima. Već radimo na usklađivanjima pristajanja brodova u jadranskom bazenu i vjerujemo kako ćemo nakon otvorenja ove izložbe imati priliku za jedan ozbiljniji sastanak. Poučeni njihovim iskustvima pokrenuli smo ‘Respect the City’, a na kulturnom polju važno je istaknuti projekt ‘Venecija + Dubrovnik’ kojeg bi uskoro trebali potpisati te koji će se odnositi na razmjenu ili ostvarenje ovakvih i sličnih sadržaja. Nadamo se kako ćemo već dogodine ugostiti mlade umjetnike iz Venecije. Očekujemo kako će se suradnja u budućnosti produbiti. U povijesti se nismo osobito voljeli, ali smo supostojali – poručila je zamjenica gradonačelnika Dubrovnika Jelka Tepšić napomenuvši kako projekt nije bilo lako logistički i financijski napraviti, ali u trenutku kad ‘Mjesto isprekidanih odlazaka’ otvori svoja vrata će se sve otegnute okolnosti pasti u drugi plan.
Službeno otvorenje izložbe ‘Mjesto isprekidanih odlazaka’ bit će 9. svibnja u 17 sati.
Autor fotografije djela Izvora Pende Boris Cvjetanović