Zadovoljan sam činjenicom što dvije tvrtke za koje sam se najviše bojao na početku ove koronakrize, a to su Libertas i Čistoća, danas stoje šest puta bolje nego 2017. kad smo ih preuzeli. Obje su jako likvidne, a puno nam pomaže i činjenica da je Vlada odlučila i ta društva uključiti u program sufinanciranja djelatnika – izjavio je nedavno gradonačelnik Mato Franković. No, unatoč tome, Čistoća je u prvih devet mjeseci ove godine poslovala s negativnim predznakom. Razlog tome svakako leži i u činjenici loše turističke sezone koja je za nama pa se i ovoj tvrtki znatno smanjio obujam posla. Tako je u odnosu na prošlu godinu prikupljeno čak 23 posto manje otpada.
Manja količina prikupljenog i naplaćenog otpada
— Kao i puno drugih pravnih osoba na području Grada i društvo Čistoća je osjetilo izostanak turističke sezone, samim time i naplaćenog otpada. U prvih devet mjeseci 2020. godine zabilježen je pad prihoda za 25,2 posto u odnosu na 2019. godinu. U istom razdoblju je ostvareno i smasmanjenje količine prikupljenog, a njenje rashoda za 18,3 posto. Rezultat prvih devet mjeseci je negativan i iznosi oko 2.500.000,00 kuna – ističe za DuList direktor Čistoće Marko Iveković. Ovdje svakako treba podsjetiti kako Čistoća posluje s minusom i posljednjih godina. Tako je u 2017. godini minus na kraju godine iznosio skoro tri milijuna kuna, a godinu dana kasnije poslovalo se s gubitkom od 2,2 milijuna kuna. Te 2018. godine, objasnio je u izvješću gradskim vijećnicima Iveković, primjena primarne selekcije otpada uzrokovala je znatno povećanje rashoda u posljednje tri godine, prvenstveno povećanje troškova plaća zbog dodatnog zapošljavanja djelatnika na poslovima odvojenog prikupljanja i odvajanja otpada za daljnju oporabu i zbrinjavanje. Povećane su i ostale vrste troškova vezano uz primjenu zakonske regulative, prvenstveno troškovi vezani uz odvoz i zbrinjavanje glomaznog i biorazgradivog otpada, troškovi amortizacije… Prošle je pak godine minus bio manji te je iznosio 1,57 milijuna kuna.
Kad je riječ o djelatnicima, njihov broj je u odnosu na prošlu godinu neznatno smanjen, a direktor Iveković naglašava kako za sad nemaju potrebu za još radnika, odnosno u nijednom sektoru nije zabilježen njihov nedostatak.
Posebna organizacija rada
Čistoća danas tako zapošljava 218 djelatnika, a taj broj lani je iznosio 221 tako da se radi o malom smanjenju.
— Trenutno unutar Društva ne postoji sektor/odjel gdje eventualno nedostaje ljudi. S obzirom na epidemiju koronavirusa uvedena je posebna organizacija rada za sve zaposlenike pa tako i one koji rade na održavanju čistoće javnih površina te prikupljanju i odvozu otpada tako da su podijeljeni na dvije grupe te rade na tjedne, a sve u svrhu sprječavanja širenja virusa unutar Društva jer na ovaj način ograničavamo kontakt svih zaposlenika u isto vrijeme – navodi Iveković.
Dogodine stižu otpadomjeri
Zanimalo nas je i što je s nabavljenim spremnicima za odvojeno prikupljanje otpada koje je Grad Dubrovnik nabavio putem natječaja Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Iveković navodi kako su spremnici stigli te je njihovo postavljanje počelo na javnim odlagalištima grada Dubrovnika što čini jedan dio usklađivanja s Uredbom o gospodarenju otpadom koja ovom društvu nalaže omogućiti odvajanje otpada svim korisnicima usluga.
Međutim, poznato je kako je dio Uredbe Vlade RH o gospodarenju otpadom, a koji se odnosi na formiranje cijena i kriterije odlučivanja o visini minimalne javne usluge, na ocjeni ustavnosti pred Ustavnim sudom RH. O pravorijeku Ustavnog suda stoga ovisi nastavak usklađivanja s Uredbom na području grada Dubrovnika.
Svakako treba podsjetiti kako je u srpnju prošle godine na području Dubrovnika Čistoća provela pilot projekt prikupljanja miješanog komunalnog otpada, u sklopu kojih su na Babinom kuku postavljeni posebni uređaji, tzv. otpadomjeri čiji je cilj mjerenje količine odloženog otpada iz domaćinstava. Na taj će se način, naime već od 2021. godine, najavljuje Iveković, mjeriti količina bačenog otpada svakog kućanstva.
— Implementacija navedenog sustava će se dogoditi tijekom 2021. godine kada je najavljena i potpora Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u vidu sufinanciranja nabave uređaja otpadomjera.
— Sustav se neće dodatno testirati jer iz vlastitog iskustva, a i iz iskustava europskih gradova koji isto rješenje primjenjuju već duži niz godina nisu uočeni nepremostivi ili kritični problemi u implementaciji i korištenju navedenog sustava – ističe direktor Čistoće.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 17. studenog 2020.