Izlozi na Stradunu ne smiju imati istaknuti reklamni logo! Jedino su iznimka trgovine prehrambenom robom. Riječ je o Odluci Grada Dubrovnika iz 2019., a kontrola komunalnih redara je započela tri godine kasnije, u jesen 2022. te se intenzivirala početkom ove godine. Sve je to izazvalo zbunjenost među trgovcima na Stradunu. Riječ je prvenstveno o suvenirnicama, trgovinama s odjećom, naočalama i nakitom, koji prema ovoj Odluci ne bi smjeli imati istaknute reklamne natpise na staklenim izlozima. Prekršiteljima ove Odluke, doznajemo iz Grada Dubrovnika, još nisu izricane novčane kazne niti su pokretani prekršajni postupci, no sasvim sigurno doći će i do toga, ukoliko se trgovci ogluše na Odluku.
—Sukladno odluci o reklamiranju na području Grada Dubrovnika propisano je postavljanje neprozirnih naljepnica maksimalnih dimenzija do četiri metara kvadratnih, isključivo na staklenim dijelovima – izlozima prodavaonica prehrambene robe, na kojima je moguće istaknuti reklamni logo veličine dva metara kvadratnih – naveli su iz Gradske uprave i istaknuli kako se u razdoblju od početka 2022. do danas zabilježilo ukupno sedam nepravilnosti, vezanih uz oglašavanje u/na izlozima unutar povijesne jezgre, no nisu se pokretali prekršajni postupci.
—U skladu sa Zakonom o općem upravnom postupku izdana su rješenja za uklanjanje bespravnih reklama. Komunalni redari Grada Dubrovnika tijekom obavljanja zadaća svakodnevno nadziru provođenje Odluke o reklamiranju na području Grada Dubrovnika – zaključili su iz Gradske uprave. Jasno je da je povijesna jezgra Dubrovnika jedan od najvažnijih identiteta grada i treba je zaštititi pod svaku cijenu. U svrhu zaštite povijesne jezgre, donesena je i Odluka o reklamiranju na području Grada Dubrovnika prema kojoj se utvrđuju zone na kojima se mogu postavljati i isticati reklamni predmeti, vrste reklamnih predmeta, način postavljanja istih, kao i kriteriji za određivanje naknade za isticanje reklamnih poruka.
Reklamiranje trgovina na Stradunu
Prema Odluci o reklamiranju na području Grada Dubrovnika, očito je kako se neprozirne naljepnice smiju nalaziti isključivo na staklenim dijelovima izloga prodavaonica prehrambene robe. Odlučili smo stoga napraviti đir povijesnom jezgrom i provjeriti imaju li trgovine ovakvu vrstu naljepnica, ali i ispitati jesu li ih posjedovali i jesu li bili obaviješteni o potrebnom uklanjanju istih.
—Mi smo htjeli plaćati reklamnu naljepnicu na našem staklenom izlogu, međutim, rečeno nam je da ju ne smijemo imati, odnosno da ne smijemo držati nikakvu reklamu jer se nalazimo u gradskoj jezgri koja je zaštićena. Komunalni redari su nas ljetos u rujnu obavijestili putem e-maila kako moramo skinuti naljepnicu, a naljepnica reklamnog loga naše parfumerije postojala je tada svega 20 dana. Čim je komunalno redarstvo uputilo upozorenje, odmah smo je skinuli, kako ne bismo dobili kaznu. Na staklu ne smijemo držati reklamu, ali na zidovima unutar objekta je prihvatljivo isticanje našeg branda. Nije dopušteno oglašavanje u staklenim izlozima, ali koliko je vidljivo, mnoge trgovine ih još posjeduju – istaknuli su iz parfumerije. Sličan slučaj je i kod svjetski poznate trgovine nakita.
—Nemamo nikakvu naljepnicu u izlogu jer smo obaviješteni da je ne smijemo imati. Tijekom službenog obilaženja, pred sam početak rada trgovine, komunalno redarstvo je obavijestilo našu šeficu kako je potrebno ukloniti reklamu, dok su odobrili zidno isticanje branda, koji i danas možete vidjeti – naveli su iz trgovine nakita. Jedna od trgovina na Stradunu još uvijek ima istaknuti logo naziva tvrtke na staklu, no njih su zasad komunalni redari zaobišli.
—Koliko imamo saznanja, nismo dobivali nikakve obavijesti, upozorenja niti kazne o oglašavanju na našim izlozima – naglasili su iz trgovine. Oni nisu jedini jer i trgovina s druge strane Straduna također drži istaknuti logo svjetski poznatog branda.
—Nismo još upoznati o tome da se ne smiju držati reklamne naljepnice u staklenom izlogu. Nismo dobili upozorenje niti su nam dolazili komunalni redari. Ako budemo upozoreni, naravno da ćemo skinuti reklamu jer nam nije u cilju da tvrtka mora plaćati kaznu. Službeno još nitko nije bio ‘u posjeti’, a otvoreni smo gotovog svakog dana. Svijetleću reklamu u gornjem kutu izloga posjedujemo odavno, od prije šest godina, ali je nikada ne palimo jer znamo da se ne smije isticati i ona više služi ‘kao ukras’ – istaknuli su iz još jedne trgovine odjećom na Stradunu. Ima i onih koji nikada do sada nisu imali takav način reklamiranja na izlogu. Međutim, smatraju neprimjerenim što nikada nisu obaviješteni što se smije, a što ne u povijesnoj jezgri.
—Nikada prije nismo ni imali reklamnu naljepnicu u izlogu, od kada je otvorena trgovina, naziv tvrtke se isticao isključivo na zidu, kao što vidite i danas. Nismo znali da se ne smije lijepiti naljepnica, a nisu nas ni obavijestili službenim putem što se smije, a što ne smije – kazali su iz ove brandirane suvenirnice. Reklamni natpis po Odluci Grada Dubrovnika o reklamiranju, prema članku 11. je oznaka ili predmet s imenom fizičke ili pravne osobe, obrta, poslovnog prostora i djelatnosti pravnih subjekata. Reklamni natpis izrađen tehnikom plotanja ili nekom drugom tehnikom može se postavljati na tipizirane strate, ferale, na dijelove tendi i suncobrana, koji vise kao obrub, odnosno preklop. Postavlja se pitanje ako gradska Odluka postoji od 2019., zašto se nije primjenjivala od početka i zašto pojedine trgovine smiju isticati reklamni logo, dok su druge upozorene na uklanjanje istih? Pravila i kriteriji bi trebali vrijediti za sve podjednako, s obzirom na utvrđene zone na kojima se mogu postavljati i isticati reklame, kako stoji u odluci. No, zašto se zapravo ne smiju isticati loga i reklame brandova na staklenim ulazima? Toliko čeznemo za brandovima poput high street brandova Zare ili svjetskih luksuznih brandova poput Prade, Diora, Chanel, Dolce& Gabbana u našem gradu. U Parizu, Milanu, Rimu to ne predstavlja problem, ali u Dubrovniku…
Iz tiskanog izdanja od 1. ožujka 2023.