Ovo je već druga sezona kako Hotel Šipan ne radi. Naravno, opravdanje je trenutna epidemiološka situacija što razumijemo. Međutim, većina sumještana je zabrinuta jer se čini da vlasnik uopće nema volje hotel i otvoriti. Na primjer, hotel Božica u Suđurđu koliko znamo radi vrlo dobro, tako da se očito može unatoč pandemiji koronavirusa – priča za DuList Zvonimir Koporčić, predsjednik Mjesnog odbora Šipanska luka. Obratili smo mu se slijedom pritužbi tamošnjih stanovnika koji su, kažu, nezadovoljni odnosom investitora spomenutog hotela prema lokalnoj zajednici. Podsjetimo, 2018., a o čemu smo i pisali, on je došao u ruke tvrtke Ombla-Ragusa d.o.o. koju je u srpnju iste godine osnovala Ines Grosse iz Leipziga. Riječ je o bivšoj tvornici ulja koja se transformirala 1979., a nakon što je u smještajni objekt prošao nekoliko vlasnika, na prodaji se našao krajem rujna 2018. kada je po pravu prvokupa ponuđen Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Od tada, tvrdi nam Koporčić, tek su se neslužbeno upoznali s Reinhardom Allanom Radeom, navodnim životnim partnerom Grosse i stvarnim čelnim čovjekom tvrtke.
‘Vlasnici hotel koriste kao svoju vikendicu’
— Zadnji put sam krajem prošlog ljeta vidio vlasnika s obitelji. Iznio je svoje želje i vizije kako bi ovaj hotel napravio boljim. U sklopu toga spominjao je proizvodnju ekološkog povrća te produljivanje sezone različitim aktivnostima. Sve je to lijepo zvučalo, ali ništa službeno nije rekao. Odsjeli su u hotelu i zapravo su ga koristili kao svoju vikendicu. Od tada već godinu dana nisam nikoga sreo. Po mom saznanju doslovno nikog nema unutra. Nitko ga ne održava niti kontrolira. Ovo mjesto primarno živi od turizma. Hotel Šipan je najveći smještajni objekt i u njemu je bilo zaposleno deset i više mještana te otočana općenito. Gosti tog hotela trošili su novac i u drugim ugostiteljskim mjestima – na lokalnoj tržnici, plaži ili u trgovini. Mnogi koji se bave tim djelatnostima su izravno pogođeni. Mi pokušavamo na dobar način primiti ljude i surađivati sa svima, ali ovdje nije bilo dijaloga i sve ukazuje na to da oni možda ne shvaćaju koliko je hotel važan za zajednicu – iznio je naš sugovornik i napomenuo kako se iza hotela odvijaju radovi koji su stvorili dodatan problem stanovnicima Šipanske luke. Naime, kako nam govori, oni su započeli prije nekoliko mjeseci te još nisu dovršeni. Gradilište je, tvrdi, raskopano i nije na pravi način označeno ili zaštićeno pa predstavlja određenu opasnost za ljude koji tuda prolaze ili žive u blizini – zaključuje Zvonimir Koporčić, predsjednik Mjesnog odbora Šipanska luka.
Četiri razloga za zatvorena vrata
O svemu smo nešto više informacija pokušali dobiti i od samog Hotela Šipan. Odgovor na drugoj strani mreže kojeg smo dobili okrenuvši nekoliko istaknutih telefonskih brojeva na Internet stranicama objekta bili su kako se oni više ne koriste. Odlučili smo stoga poslati upit e-mailom te je na naše iznenađenje uskoro na redakcijsku adresu DuLista pristiglo podulje objašnjenje direktora Juliusa Fritza koji je napisao kako postoje četiri glavna razloga zbog kojih je hotel i ove godine zatvoren. Najistaknutiji razlog je pandemija COVID-19. Naime, iako se Hrvatska vrlo dobro s njim nosi, većina njihovih gostiju u prošlosti je dolazila zrakoplovima iz Velike Britanije i prekomorskih destinacija.
— Oni trenutno nemaju punu mogućnost putovanja. Budući da je naš hotel na istaknutom položaju, potrebni su veliki napori da bi se doveo u funkciju za vrlo usko razdoblje sezone. Sezona na otoku od tri mjeseca trajanja je izuzetno kratka pa je za profitabilnosti potreban visok interes posjetitelja. Trenutno se ona ne može osigurati pa je stoga jedina ekonomska mogućnost bila ostaviti hotel zatvoren ovu godinu – poručio je Fritz. Uz pandemiju koronavirusa naveo je i tri preostala razloga na čijim rješenjima, tumači, rade te se nadaju kako će stvar privesti kraju prije sljedeće sezone. Na prvom mjestu je problem opskrbe električnom energijom. Za vrijeme jakog vremena, tvrdi, suočavaju se s vrlo nestabilnom opskrbnom mrežom koja je već nekoliko puta dovela do potpunih nestanaka struje od kojih su neki trajali i po nekoliko sati. Imajući na umu aspekt sigurnosti i udobnosti, smatraju, takve stvari treba izbjegavati tijekom boravka gostiju.
Problemi su višestruki
— Osim toga, postoje ozbiljne oscilacije napona struje što je rezultiralo oštećenjem mnogih električnih uređaja, unatoč tome što smo imali zaštitni mehanizam. Svi ti problemi trebali bi se riješiti kad HEP za koju godinu instalira novi i veći transformator. Kako postoje poteškoće u vezi sa zemljištem gdje bi se nalazio transformator, postupak instalacije je već bio odgođen za dugi niz godina. Međutim, HEP i vlasnici zemljišta nedavno su pokazali interes pronaći zajednički jezik pa smo uvjereni kako će se i to riješiti u sljedećih pola godine. Drugi problem odnosi se na sigurnost od požara. Tek nakon preuzimanja vlasništva, shvatilo se da u zgradi nedostaje potrebna infrastruktura koja je neophodna kako bi sve bilo u skladu sa središnjim mjerama zaštite od požara, čega prije nismo bili svjesni jer je hotel radio već neko vrijeme, a postojale su sve potrebne dozvole koje izdaje inspektor – nastavio je Fritz. Prema njihovim navodima vanjsko požarno stubište nikada nije postavljeno, a što bi trebali napraviti ove godine.
Otpadne vode
Najotegnutija im je okolnost, međutim, nepostojanje funkcionalnog uređaja za otpadne vode u Šipanskoj luci što im otežava dovođenje smještajnog objekta u operativno stanje. Trenutno se sve otpadne vode koje se akumuliraju u Šipanskoj luci, objašnjava, izravno ispuštaju u Mljetski kanal instalacijama za koje kaže da je samo pitanje vremena kad će zakazati. Ako se to dogodi, iznosi, otpadne vode izravno će se izliti u zaljev uzrokujući zagađenje i onemogućavajući boravak u Luci uopće. Imajući na umu moć društvenih medija, bojazni su, vrlo je vjerojatno kako će se o ovom problemu vrlo brzo pročuti što će im onemogućiti poslovanje na otoku. Uz to, komentira, uzimajući u obzir pandemiju koja je u tijeku, ispumpavanjem nepročišćenih otpadnih voda izravno u more, stvara se dodatan rizik po zdravlje za ljude i prirodu što je prema njima neprihvatljivo. Stoga su intenzivno razgovarali s različitim tvrtkama o mogućim tehničkim rješenjima.
— Komunalna vlast i Grad pružili su potporu i konstruktivnost, no pandemija koronavirusa je taj proces usporila, ali uvjereni smo da ćemo sad zajedno, a s obzirom na stupanj svijesti o važnosti zdravstvenih i ekoloških aspekta turizma, pronaći način koji bi omogućio siguran i ugodan boravak ne samo našim budućim gostima, već i svima koji posjećuju ili žive na otoku i to ugradnjom uređaja za pročišćavanje otpadnih voda posredstvom kojeg će utjecaj na prirodu biti ravan nuli. Kako je Europska unija započela s dodjeljivanjem dodatnih potpora za pročišćivače otpadnih voda u područjima osjetljivim na zagađenje poput Elafita, nadamo se da ćemo kroz sljedećih nekoliko mjeseci ispuniti sve potrebne prijave i napraviti tehničku studiju izvedivosti – pojasnio je. Što se tiče same usluga smještaja, vlasnici planiraju smanjiti kapacitet hotela i orijentirati se na ponudu paket aranžmana za posjetitelje s djecom čiji bi minimalni boravak bio sedam dana s naglaskom na provođenje vremena u prirodi i vodene sportove.
CILJ IM JE DOBITI CERTIFIKAT EU-ECOLABEL Suradnja s lokalnim OPG-ovima
Restoran čija vrata u dogledno vrijeme namjeravaju otvoriti prema riječima direktora Juliusa Fritza trebao bi biti odvojen od smještajnog objekta i nudio bi obroke napravljene od namirnica nabavljanih od lokalnih proizvođača, odnosno malih OPG-ova s adresom na otoku Šipanu kako bi posjetitelji stekli uvid u tradicionalni način priprave hrane, a koji se u našim krajevima, kako ističe direktor Hotela Šipan Julius Fritz, njeguje još od razdoblja Dubrovačke Republike kad je Šipan bio jednim od vrtova srednjovjekovne državice.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 21. srpnja 2021.