Druga faza čišćenja i sanacije preostalih 270 metara kanalizacijske mreže u povijesnoj jezgri, (onog glavnog dijela ispod Straduna) ipak će malo pričekati.
Razlog tomu je što projekt, koji je sastavni dio Aglomeracije Dubrovnik, mora proći ‘ex ante’ provjeru, a ona je itekako dugotrajna. Riječ je o kontroli javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju financirati iz EUfondova, o kojoj ćemo nešto kasnije. ‘Priča sa Stradunom je kompleksna’, ističe nam Lukša Matušić, predsjednik Uprave Vodovoda Dubrovnik.
— Naša je želja da s radovima nastavimo u ovoj godini, čim prije. No imamo zadane uvjete po kojima treba sve raditi. Hoće li to biti prije turističke sezone ili iza, uvelike će ovisiti o tome kada će nam reći ‘imate zeleno svjetlo i dobili ste novce od Aglomeracije’ – rekao je Matušić. No, dok čekaju, počeli su raditi, i to vlastitim sredstvima, na čišćenju sporednih cesta kao što su Ulica Marina Getaldića i Ulica od Puča. Sve bi trebalo biti gotovo kroz sljedeća dva tjedna.
Pun kanal u Getaldićevoj ulici/Izvor: Vodovod Dubrovnik
— U taj proces ćemo uložiti vlastita sredstva. One su, inače, začepljene do vrha – priča nam Matušić dok Vicko Begović, član Uprave Vodovoda ističe kako je ‘to nešto što se nije moglo čekati’. Naime, došlo je i do puknuća vodovodne cijevi.
— Najlaše je reći, radit ćeš putem kreditnih zaduženja kad ne čekaš nikoga. S druge strane, ako želiš povući novce iz EU fondova, postoje brojne provjere prije samog odobrenja koje su izrazito stroge. A da ne kažem kakve su tek tijekom izvedbe – ističe Matušić i dodaje: ‘Volje imamo. A dokaz tomu je što ulazimo i čistimo ulice koje su opterećene’. Najkritičniji dio, onaj ispred Sponze je očišćen. No, i ovoga puta naglašava Matušić, bez nadzora nadležnih službi u idućim turističkim sezonama, situacija neće biti dobra.
Očišćen kanal u Getaldićevoj ulici/Izvor: Vodovod Dubrovnik
— Ako se ne bude poštovao Pravilnik i ako ostane mrtvo slovo na papiru, neće biti dobro – istaknuo je Matušić.
Ako ne poštuješ, ide penalizacija
Naime, prvi korak i ono što je pri kraju realizacije, ističe nam Begović, jest kompletiranje projektne dokumentacije koju moraju pregledati i na nju se očitovati. Drugi korak je priprema natječajne dokumentacije za povijesnu jezgru koju za Vodovod rade konzultanti iz Zagreba. A treći korak je upravo ‘ex ante’ provjera koju provode sva posrednička tijela. Zašto se radi ovakva naporna provjera? Pretpostavlja se kako bi se spriječila mogućnost utjecaja na odluke, ali i utjecaj lobija. Dakle, nakon izrade, natječajna dokumentacija se prvo dostavlja Hrvatskim vodama koje ju moraju pregledati.
— Nakon toga, dokumentacija ide na kontrolu Ministarstvu energetike i zaštite okoliša. Također mora biti uključeno i prethodno javno savjetovanje prema Zakonu o javnoj nabavi kako bi se uvidjelo postoje li primjedbe na tu dokumentaciju. I nakon svega toga dolazi četvrti stupanj. To je provjera koju vodi državna agencija SAFU kontrola projektne i natječajne dokumentacije – rekao je Begović.
— To je nešto što će nam oduzeti najviše vremena. Moramo to ispoštovati. Bez obzira na koji način budemo financirali sanaciju kanalizacije, riskiramo penalizaciju za kompletnu Aglomeraciju Dubrovnik – govori Vicko Begović, član Uprave Vodovoda Dubrovnik. Za takve prekršaje mogu biti penalizirani i do 25 posto vrijednosti od odobrenih sredstava, što je prva točka penalizacije. ‘To može biti i 100 milijuna kuna. To je ta opasnost’, ističe.
— To je procedura koju ne smijemo preskočiti. Jer postoji opasnost, ako se odlučimo financirati čišćenje kanalizacijske mreže u povijesnoj jezgri našim vlastitim sredstvima i rećemo: ‘Nećemo čekati sredstva europskih fondova’. Dakle, u stanju su penalizirati vas ako niste ispoštovali ovu proceduru, bez obzira što su vaša vlastita sredstva – rekao je Begović.
Samo da se u redu napravi
Prva faza sanacije kanala mještovite odvodnje u povijesnoj jezgri duže je potrajala, zbog raznih komplikacija te svih suglasnosti koje je morao izdati Konzervatorski odjel.
— Duže je potrajalo zbog komplikacija i svih suglasnosti koje je morao izdati. U međuvremenu smo s projektantom usuglasili konačnu verziju elaborata sanacije kanalizacije povijesne jezgre koja nam je sastavni dio Aglomeracije Dubrovnik – rekao je Begović. Prilikom završavanja prve faze i početka priče o drugoj, Matušić je za DuList izjavio ‘bitno je samo da se u redu napravi’, odnosno da se u cijeloj ovoj priči ne žuri.
— I kad to završimo, da se nitko ne vraća kasnije u kanalizaciju – godinama! Potrebno je sve sanirati kako treba, kako se ne bi ponovile poplave. Nadalje, potrebno je, naravno, zadovoljiti uvjete funkcioniranja kanalizacije, a i da se ti kanali koji su povijesna baština, u konačnici sačuvaju kakvi jesu – ističe Matušić.
Brojni su se bunili zbog radova, ponajviše zbog raznih ‘mirisa’… No, bitno je uvidjeti kako je riječ o važnim radovima (na koje ćemo očito morati pričekati). Naime, kanalizacijska mreža u povijesnoj jezgri čisti se prvi put nakon 500 godina. Ako to nije dovoljno dobar razlog za strpiti se…
U VLASTITOJ REŽIJI
Čišćenje sporednih ulica
Vodovod Dubrovnik je u vlastitoj režiji nastavio s radovima čišćenja kanalizacijske mreže stare gradske jezgre. Naime, u tijeku je izvođenje radova na čišćenju sekundarnog kanala mješovite odvodnje u Ulici Marina Getaldića. U ovoj fazi dubinski je očišćeno još 15-ak metara kanala od Straduna prema Ulici od Puča koji je bio praktički do vrha začepljen. Tako je iz njega, uz fekalni otpad, izvađeno više od 10 kubika pijeska i stvrdnutog injektiranog betona kao i velikih količina masnoće. Također, istovremeno s izvođenjem ovih radova, zamijenjena je i dotrajala vodoopskrbna cijev, čime se bitno poboljšalo stanje vodoopskrbe u ovom dijelu Ulice Marina Getaldića. Ova investicija, koju je Vodovod realizirao iz vlastitih sredstava, nastavak je aktivnosti na sanaciji sustava odvodnje povijesne jezgre. Radovi na posljednjih desetak metara mješovitog kanala odvodnje do spoja s Ulicom od Puča, te na ostatku ove ulice, nastavit će se u etapama nakon Feste svetog Vlaha sve dok se ovaj sekundarni kanal mješovite odvodnje ne dovede u prvobitno stanje.
Izvor fotografija: Vodovod Dubrovnik