Aktualno

ŠTO JE S OBEĆANJEM BESPLATNOG JAVNOG PRIJEVOZA? Vlahušić za uspostavu Digitalne Dubrovačke Republike!

pile libertas autobus

Još nas šest mjeseci dijeli od lokalnih izbora, a Dubrovčani i dalje nemaju besplatan javni prijevoz. Obećao je to aktualni gradonačelnik Mato Franković u kampanji 2021. godine. Prisjetit ćemo se tako kako je početkom svibnja te godine, u trenutku kada je Libertasu isporučeno 11 novih autobusa sufinanciranih EU sredstvima, gradonačelnik istaknuo kako će se smanjenjem troškova javnog gradskog prijevoznika, u konačnici omogućiti besplatan javni prijevoz svim građanima. No, umjesto toga, s prvim danom 2023. godine dočekali su nas skuplji abonamenti. Pravdajući tada poskupljenje, gradonačelnik je naglasio kako 68 posto korisnika javnog gradskog prijevoza isti taj prijevoz ionako koristi besplatno. Postotak se do danas popeo na 78 posto, čime se pohvalio sam gradonačelnik. Pa, iako je Proračun za 2025. godinu usvojen, i dalje nema spomena o besplatnom javnog prijevozu. Što misle o besplatnim pokazima te hoćemo li ih dočekati do izbora, pitali smo gradske vijećnike.

Vijećnica Hrvatske stranke umirovljenika Olga Muratti dio je gradonačelnikove koalicije. Umirovljenici imaju besplatan pokaz, čime je, rekla nam je vijećnica, itekako zadovoljna, baš kao i s besplatnim javnim prijevozom za učenike i studente.

Nisam za: svima sve!’

-Lako oni obećavaju, samo treba biti realan i u obećanjima – ističe te dodaje kako je pitanje može li to proračun podnijeti ili ne.

– Uvijek se postavlja pitanje ima li i prešnijih stvari. Ja nikad nisam za to da se nešto daje besplatno svima bez obzira na cenzuse. Takvog sam mišljenja bila i kod besplatnih udžbenika. Bila sam za to, ali samo za one građane kojima to uistinu i treba – rekla je te dodala kako se sredstva koja bi se za to predvidjela, mogu bolje iskoristiti.

– Tvrtke svojim zaposlenicima plaćaju pokaz pa zašto bi im ga onda Grad davao besplatno. Možda treba razraditi neki drukčiji model toga. Ono što je dobro i što podržavam jest to da su umirovljenici i učenici te studenti zaštićene kategorije, a za ostale treba model razraditi. Onaj tko je to obećao neka vodi računa o tome kako će opravdati to svoje obećanje, ali ja nisam nikad za: Svima sve, nego samo onima kojima treba – napominje još jednom.

Na pitanje misli li da bi besplatni javni prijevoz mogao donekle utjecati na smanjenje prometnih gužvi, odgovara kako bi to bila dobra priča te da bi to možda trebalo razraditi s poslodavcima.

-To bi sigurno moglo pripomoći smanjenju gužvi jer sam sigurna da bi se ljudi više vozili autobusom kad bi imali besplatne abonamente. Međutim, trebalo bi pripaziti na to da se ne dogodi da nekome poslodavac daje za prijevoz, a onda mu pokaz još i Grad da besplatno. Nisam ni za to da nekog dobrostojećeg, imućnijeg poslodavca rasteretimo davanja, ne vidim razlog za to. Bolje je u tom slučaju povećati socijalne naknade – mišljenja je gradska vijećnica HSU-a.

Papir trpi sve’

-Matova obećanja, luda radovanja! Sve što je gradonačelnik obećavao, većinu toga nije ispunio. Papir trpi sve, a nažalost gradonačelnik misli da su građani slabijeg pamćenja s obzirom da nije ispunio niti obećanja dana prije osam, a kamoli ona od prije četiri godine, a sad dobivamo i listu novih – ističe SDP-ova vijećnica Anita Bonačić Obradović podsjetivši kako je Franković 2021. godine obećao ne samo besplatan javni prijevoz već i vrtiće.

-Gradonačelnik je obećavao garaže, nemamo niti jedne. Odbio je moj amandman kojim sam htjela izdvojiti sredstva iz proračuna za projektnu dokumentaciju za garažu na Kineskom zidu. To znači da nema političke volje ni želje, a očigledno ni novca za izdvajati za projekte koji našim ljudima trebaju – ističe dalje te dodaje kako proračun za 2025. godinu iznosi 160 milijuna eura.

– Naši ljudi nemaju nadstandard kojeg on voli spominjati, nekad nemaju ni standard, a sebi ga omogućuju iznajmljivanjem jer je turizam nažalost jedina gospodarstvena grana u Dubrovniku, a gradonačelnik i to želi ukrasti našim sugrađanima. To je sramotno! Ponavljam, papir trpi sve, ali se uzdam u pamet naših sugrađana da će zaključiti tko puno zuji, a malo meda daje – ističe naša druga sugovornica koja napominje kako građani ionako kroz plaćaju Libertas kroz proračun pa je najmanje što se može učiniti omogućiti im besplatan javni prijevoz.

Nezavisni gradski vijećnik Andro Vlahušić ima svoju viziju. Govorio je o njoj i u vrijeme dok je bio gradonačelnik, a to je- građanska kartica.

-Dubrovnik sve može zavisno o tome koje novce ima. U proračunu za iduću godinu ćemo od svih poreza prikupiti 50 milijuna eura, a 50 milijuna eura izdvaja se za plaće. Mi imamo samo dva dodatna prihoda, jer su europska sredstva, krediti i zaduženja namjenska sredstva. S tim ne možeš plaćati socijalna davanja. Imamo dakle samo prihod od imovine, najveći prihod u Hrvatskoj samo zahvaljujući Cardu, Passu, zidinama i svim ostalim koncesijama. Iz tih novaca onda možeš to plaćati – ističe te dodaje kako besplatan javni prijevoz možemo imati samo ako prodamo oko milijun i pol Dubrovnik Passa. Tada bi Libertas zarađivao oko 7, 8 milijuna eura i s tim bi prijevoz mogao biti besplatan. Omogućili bi ga stranci.

Dubrovački identitet

-Inače, bez toga nema nikakve šanse. Možeš dati, ali tada moraš smanjivati jako veliki broj obveza koje Dubrovnik ima – smatra Vlahušić. Mišljenja je kako Dubrovčani moraju imati besplatan pokaz kao dio paketa za ugodniji život u vlastitom gradu.

-Ako imaš besplatan pokaz, a istovremeno moraš plaćati jako visoke poreze na imovinu, komunalne naknade, skupe vrtiće… Onda to nije dobro – dodaje te napominje kako stranci u sklopu Dubrovnik Passa imaju besplatan javni prijevoz.

-Kada bi svim Dubrovčanima dali besplatan pokaz, postavlja se osnovno pitanje – koliki broj ljudi će ga koristiti. Nije problem hoćeš li imati besplatan pokaz ili ne, nego hoće li ljudi biti spremni odustati od svog automobila za bacanje smeća, za odlazak za jednu bus stanicu. Nije ključno je li nešto besplatno, jer kad je besplatno, pitanje je koliki nam Libertas treba i kakav – objašnjava te napominje kako je u cijeloj toj priči ključno da se na potezu od Ilijine glavice do Doma zdravlja uvede pješačka zona uz dvije kružne linije koje bi bile besplatne za građane.

-Najveći problem jest u tome što zaposlenim ljudima pokaz plaća tvrtka. Ako odlučimo da je u Dubrovniku pokaz besplatan, dogodio bi se veliki problem jer bi poslodavci mogli reći – imate besplatan pokaz i mi vam nećemo plaćati prijevoz. I tako ćemo zeznuti ljude. Međutim, postoji među rješenje – Dubrovačka kartica, građanska kartica gdje svi mi imamo besplatan prijevoz na ove dvije linije prema Gradu, kao građani Dubrovnika, bez obzira jesmo li kupili pokaz ili ne. A ako ćeš ići u Mokošicu, Župu onda to trebaš plaćati. Ako uvedemo besplatni pokaz, možemo kazniti 20 tisuća ljudi od kojih samo tri, četiri tisuće kupi pokaz, a 80 posto ljudi kad mu firma plaća pokaz taj iznos koristi za gorivo za svoj automobil. Ne smijemo kazniti ljude – dodaje Vlahušić te ističe kako se, baš kao što se vodi evidencija o tome koliko stranaca koji kupe Du Pass koristi javni prijevoz, to može napraviti i za Dubrovčane, odnosno za 60 tisuća ljudi od Prevlake do Stona, uz pomoć QR koda.

Vlahušićeva vizija DDR-a

-To je građanska kartica, Dubrovnik ID – dubrovački identitet. To sam Matu i rekao na zadnjem Vijeću kad me pitao bi li nešto htio raditi. Rekao sam da se želim baviti samo uvođenjem građanske kartice, drugo me ništa ne zanima. Ostalim neka se bavi politika. S tim kodom vidiš u svakom trenutku koliko tko koristi javnu uslugu, koliki broj ljudi uopće ide u kazalište, koliki broj ljudi uopće koristi javni prijevoz. Može se dogoditi da od nas 60 tisuća, 40 tisuća u zadnjih godinu dana nije nikako ušlo u autobus i da imamo javni prijevoz za 20 tisuća ljudi, što je vjerojatno i približna brojka. S QR kodom imaš potpunu analizu, ne samo za Libertas, nego kakav ti javni servis u gradu tj. destinaciji treba – objašnjava naš sugovornik svoju ideju, koju je očito predstavio i gradonačelniku.

-To je Dubrovnik ID, postajemo svi vlastela. Nas 60 tisuća je 2 posto od 3 milijuna turista koji dođu u Dubrovnik. Mi imamo pravo biti vlastela na našoj imovini, a vlastela znači da neću plaćati javni prijevoz, da neću plaćati vrtić, da ću u svakome objektu koji je u vlasništvu Grada, a koji se iznajmljuje nekome drugome imati od 30 do 50 posto popusta. Zašto se to ne napravi, mi svi zajedno u našem prostoru za svoje ljude – ističe dalje.

Pitali smo ga bi li se u tu građansku karticu uključili i trgovački lanci, o čemu je svojevremeno govorio u svom gradonačelničkom mandatu.

-Naravno, tko želi da ga Grad promovira. To je isto kao i Du Pass, tko želi da ga reklamiramo, on daje najmanje 10 posto popusta, što više daje, na aplikaciji je naprijed, isto kao na ID. Građanska kartica je glavni vodič za upute Dubrovčanima, jedna digitalna platforma smart cityja. Evo jutros da vidiš tko ti što nudi, dobiješ pregled, u Konzuma je mlijeko, u Tommyju jogurt, parizer je u Lidla, dobiješ uputu i mi radimo s njima. Imaš 60 tisuća ljudi kojima daješ sve servise. Primjerice, danas je u kazalištu 30 slobodnih mjesta i prvih 30 koji se jave imaju besplatnu kartu – objašnjava dalje svoju viziju, kako ju je naknadno nazvao Digitalna Dubrovačka Republika. Ona je temeljena na građanima i turistima.

-Jedan od razloga zbog kojih sam se povukao jest taj što je ova ideja za svakoga prihvatljiva ako je ne vodi netko tko ne uzima sjenu Matu, Peru, Željku, Aniti, Viktoriji… Ako im kažeš, ja sam s vama plus toga sam pametan, što prvo naprave? Kažu: Mrze te svi od početka do kraja. A kad kažeš, nemam ništa drugo, hoćete li ovo prihvatiti, onda počnu s tobom razgovarati – rekao je naš sugovornik te dodao kako višak novaca koje uplate stranci za Du Pass, a ne voze se Libertasom treba dati Dubrovčanima koji će se voziti, samo treba vidjeti koliko će ih se voziti, a koliko neće.

Pročitajte još

MEĐUNARODNI DAN BORBE PROTIV NASILJA MEĐU ŽENAMA Nasilje nema opravdanja!

Dulist

BESPLATNI PREGLEDI VOZILA! Sigurnosna akcija ‘Dani tehničke ispravnosti vozila’

Dulist

ZA MARIJOV OSMIJEH Dođite na humanitarnu lutkarsku predstavu!

Dulist