‘Preporučite nam koga zaposliti i nagradit ćemo vas!’ Zvuči kao poticanje zapošljavanja preko veze? Samo na prvi pogled. Bonus za preporuku nagrada je koju tvrtke dodjeljuju zaposlenicima koji su u radno okruženje uspjeli ‘dovesti’ stručnjaka, i to osobu koja je uspješno odradila probni rok i ostala raditi u kompaniji barem godinu dana.
Takvu praksu uglavnom prakticiraju tvrtke u stranom vlasništvu, a u kojoj mjeri je ona zastupljena na području Srednje i Istočne Europe, istražio je međunarodni servis Paylab, kojeg je dio i hrvatska MojaPlaća.
Bonus za preporuku zaposlenika najviše prevladava u Srednjoj Europi i to u Češkoj, gdje 11.8 posto zaposlenika ima mogućnost ostvariti bonus za preporuku, te u Slovačkoj (10.4 posto). U pitanju su zemlje s velikim deficitom radne snage.
Bonusi za preporuku zaposlenika zastupljeniji su u glavnim gradovima gdje su obično i sjedišta kompanija u kojima vlada velika potreba za specijaliziranim stručnjacima.
Bonus za preporuku najzastupljeniji je kod poslodavaca u sektoru informacijskih tehnologija, a najčešće se na ovaj način zapošljavaju programeri kojih na tržištu rada nedostaje.
Bonuse za preporuku novih zaposlenika na području Srednje i Istočne Europe u najvećoj mjeri nude strane kompanije. U Slovačkoj čak do 21 posto zaposlenika koji rade za strane kompanije potvrđuju da su primili bonus za preporuku stručnjaka. U Češkoj je taj postotak još veći: 24 posto zaposlenika koji rade za strane kompanije primili su ovakav oblik nagrade.
Mogućnost ostvarivanja bonusa radi dovođenja stručnjaka u kompaniju ima i 5.1 posto zaposlenika u Mađarskoj, 4.7 posto zaposlenika u Srbiji, 4.4 posto u Estoniji, te 3.7 posto u Litvi i 3.6 posto u Poljskoj. Slijedi Finska s 3 posto, te Hrvatska s 2.7 posto zaposlenih koji imaju priliku ostvariti bonus za preporuku kvalitetnih kandidata. Takav bonus najmanje imaju mogućnost ostvariti zaposlenici u Sloveniji (1.4 posto) te Bosni i Hercegovini (1.4 posto).
I u Hrvatskoj su bonus za preporuku sklonije davati tvrtke u pretežno stranom vlasništvu (4.4 posto) nego one u pretežno domaćem vlasništvu (2.6 posto). Tvrtke u državnom vlasništvu te javna i lokalna samouprava skoro pa i ne poznaju ovakav sustav nagrađivanja zaposlenika (<1 posto).
Ova praksa ovisi i o veličini tvrtke. Čak 4 posto zaposlenika koji rade u tvrtkama većim od 1.000 zaposlenika izjavilo je da imaju bonus za preporuku, kao i 4 posto zaposlenih u tvrtkama od 250 do 999 zaposlenika. Tu praksu poznaje 3.1 posto zaposlenih u tvrtkama s 50 do 249 zaposlenika, a ona je najmanje na raspolaganju u tvrtkama do 10 zaposlenih (1.5 posto).
Bonus za preporuke najčešći je u tvrtkama iz djelatnosti IT i telekomunikacije; čak 11.4 posto tvrtki ima ovu beneficiju, a slijede tvrtke iz područja financija (3.5 posto).
Rezultati istraživanja pokazuju da su bonusi za uspješnu preporuku prvenstveno financijske prirode, a u pojedinim kompanijama iznose i do ‘nekoliko mjesečnih plaća’. Visina bonusa može ovisiti i o zahtjevima i specifičnostima radne pozicije koju treba popuniti. Ukoliko su u pitanju nefinancijski bonusi, riječ je o beneficijama poput više slobodnog vremena i vaučera za različite proizvode ili usluge.