Ana Hrnić skoro godinu dana obnaša dužnost direktorice Turističke zajednice grada Dubrovnika. Na ovu je čelnu poziciju, netom prije pojave koronavirusa, došla iz privatnog sektora. O kritikama na račun svog djelovanja, ali i o najavama za iduću sezonu te sistematizaciji unutar turističke zajednice govorila je u razgovoru za DuList.
Na čelo Turističke zajednice grada Dubrovnika sjeli ste početkom protekle godine, netom prije nego što nas je zatekla pandemija koronavirusa. Je li za Vas protekla godina bila izazovna i kakvom opisujete sezonu?
Bio je izazov doći na poziciju direktorice TZ grada Dubrovnika i u normalnim vremenima. Doći na ovu poziciju i nakon mjesec dana suočiti se s pandemijom koja je pogodila cijeli svijet, zasigurno je scenarij koji nitko nije mogao predvidjeti. Situacija je zahtijevala brzu prilagodbu novonastalim okolnostima. Nastojim promatrati krize kao prilike, tako da sam sigurna da će mi sve ovo skupa biti vrijedno poslovno i životno iskustvo. Teško je biti zadovoljan brojkama koje su uspoređujući se s 2019 godinom na 19 posto, ali su one posljedica okolnosti na koje nije bilo moguće utjecati. Tijekom cijele godine, za vrijeme lockdowna, i nakon njega, TZ je radio na promociji destinacije te na komuniciranju važnih poruka vezano za situaciju s koronavirusom, posebno u dijelu sigurnosti destinacije, s naglaskom na povijest karantene prema svim našim emitivnim tržištima. Napravilo se maksimalno, uspostavljen je značajan broj međunarodnih avionskih linija, što je bio preduvjet za pokretanje sezone. Epidemiološka situacija te odluke pojedinih država su nažalost nešto na što nismo mogli utjecati, ali takva je situacija u cijelom svijetu, ne samo kod nas. Dubrovnik, kao izrazito avio destinacija podnio je najveći teret krize koja nas je pogodila. Osim toga, Dubrovnik ima potpuno drukčiju strukturu smještajnih kapaciteta, najdulju sezonu i ostale specifičnosti koje nisu usporedive s ostatkom Hrvatske. Primjerice veliki broj turista u Hrvatskoj u 2020. boravio je u kampovima kojih je kod nas minimalan broj. Zadovoljni smo rezultatima s hrvatskog tržišta kojima su doprinijele kampanje provedene u lipnju i rujnu prošle godine, koje su uključivale i niz popusta za sve naše posjetitelje. Možemo reći da su Hrvati ponovno otkrili Dubrovnik te se planira nastavak promocije na domaćem tržištu.
Rado prihvaćam i uvažavam svaku konstruktivnu kritiku, kao što je primjerice bila ona vezana za temu mog nedovoljnog pojavljivanja u medijima. Bila sam fokusirana na ono što radim, a manje na komuniciranje svih mojih aktivnosti prema lokalnoj javnosti
Na Vaše su vodstvo tijekom dosadašnjeg djelovanja stigle kritike, mahom i loše. Jeste li neku od njih prihvatili i primijenili?
Prije bilo kakvih komentara i kritika jako je važno shvatiti stvarne mogućnosti, ovlasti i zadaće TZ-a, što često nije slučaj. Pojedince koji su glasni u kritikama mog rada od prvog dana uglavnom ne smatram posebno kompetentima u ovom području. Međutim, ljudi imaju pravo reći što misle i nemam problem s tim. Rado prihvaćam i uvažavam svaku konstruktivnu kritiku, kao što je primjerice bila ona vezana za temu mog nedovoljnog pojavljivanja u medijima. Bila sam fokusirana na ono što radim, a manje na komuniciranje svih mojih aktivnosti prema lokalnoj javnosti. Na određene komentare koje ne smatram relevantnim, ne obazirem se.
Nedavno je izašla lista top deset hrvatskih destinacija po broju noćenja. Na njoj nema Dubrovnika. Kako to komentirate?
Uz već spomenutu činjenicu da je Dubrovnik izrazito avio destinacija te ostale specifičnosti kao što su struktura smještajnih kapaciteta i najzastupljenija tržišta, ove godine u potpunosti je izostao i MICE segment koji je za nas jako bitan, pogotovo u razdoblju pred i pod sezone. Ove godine pojedine destinacije koje su se po broju noćenja našle ispred Dubrovnika, značajan broj noćenja ostvarile su primjerice u kampovima i vikendicama, što kod Dubrovnika nije slučaj.
Koja su Vaša predviđanja za ovu godinu? Kakvu su strategiju pripremili Turistička zajednica grada Dubrovnika i Grad Dubrovnik i na kojim temeljima počiva?
Vrlo aktivno radimo na pripremama za nadolazeću sezonu. Plan je usmjeravanje aktivnosti na naša prioritetna tržišta, kao što su UK i SAD, ali i na druga tržišta, primjerice Njemačke, Rusije, Ukrajine, Francuske, Poljske, Češke, Austrije… U tijeku su promotivne aktivnosti na tržištu SAD-a, a pripremamo i posebne kampanje na ostalim tržištima. Iznimno je važno biti fleksibilan, a istovremeno u potpunosti pripremljen i promptno reagirati pa ćemo odluke o plasiranju kampanja na pojedina tržišta donositi sukladno razvoju epidemiološkoj situacije kod nas, ali i na emitivnim tržištima te uspostavi letova. Nastavljamo s promotivnim aktivnostima i na hrvatskom tržištu, koje je ove godine zabilježilo jako dobre rezultate, ali i na bližim tržištima koja ne podrazumijevaju putovanje avionom, naravno opet u skladu s epidmiološkom situacijom. Iznimno je važno isticati sigurnost destinacije, koja je prepoznata i na čemu smo temeljili promotivne aktivnosti i u 2020. godini, računamo na procijepljenost stanovništva koja će također doprinijeti tom osjećaju sigurnosti. Cijelu prošlu godinu provodile su se aktivnosti promocije samog događanja, a kroz to i promocija Dubrovnika i Hrvatske na tržištu SAD-a, što je od iznimne važnosti. Usprkos pandemiji, Dubrovnik je cijelo vrijeme prisutan kao poželjna turistička destinacija u vodećim svjetskim medijima, poput NY Times, ABC News, BBC, CNN… Vidljivost Dubrovnika tijekom cijele ove sezone je iznimna, i na tome ćemo raditi i dalje. U planu je provođenje kampanja s avio kompanijama, ugošćivanje stranih novinara i TV kuća, različite direktne marketinške kampanje, kao i aktivnosti u suradnji s TZDŽ i HTZ-om. Nadamo se da će se uskoro ponovno pokrenuti i sajmovi, prezentacije i poslovne radionice, koje su prošle godine gotovo u potpunosti izostale, ili su se održale u virtualnom obliku. U fokusu nam je i suradnja s domaćim i stranim influencerima, kao i tržišta posebnih interesa. U dogovorima smo oko potpore vrlo zanimljivom sportskom događaju, pripremamo aktivnosti za promociju Dubrovnika kao destinacije za vjenčanja, a već prošle godine započeli smo aktivnosti vezano za digitalne nomade, koje ćemo u ovoj godini još intenzivnije i nastaviti. Većina navedenih aktivnosti trebala bi se održati još u prvom dijelu sezone, naravno ukoliko epidemiološka situacija to bude dozvoljavala. Očekuje se i početak sezone cruisera – Viking Cruises planira krenuti s programima u veljači.
Na nedavnoj redovnoj sjednici Skupštine TZ-a predstavljen je program rada s financijskim planom za 2021. godinu. Navedeno je kako će se za usporedbu i plan provođenja planiranih aktivnosti u obzir uzeti 2019. godina jer se dio aktivnosti u 2020. nije mogao realizirati zbog COVID-a. Zašto se vraćamo na 2019. godinu, možemo li ju ‘izbrisati’? Zašto ne bismo rekli: ‘Idemo napraviti 20 posto više od 2020. godine’. Smatrate li da trebamo krenuti ispočetka i napraviti određeni restart?
Svakako da je ova kriza ujedno i prilika za jedan zaokret, koji se posljednjih godina zapravo već počeo događati, ali će ga ove okolnosti dodatno ubrzati. Kada govorimo o planu i usporedbama s 2019., ta godina je bile temelj za određena planiranja i usporedbe. Teško je planirati bilo što na temelju prošle godine, koja je protekla u potpuno neprirodnim okolnostima i svi se nadamo da se takva godina više neće ponoviti. Također, nije realno očekivati da će se 2019. godina tako lako i brzo ponoviti. Svi priželjkujemo i očekujemo povratak u ‘staro normalno’, međutim pitanje je želimo li mi da se 2019. godina i ponovi u svakom smislu ili težimo određenim promjenama i zaokretima. U godinama pred nama mislim da ništa neće izgledati u potpunosti isto kao prije i da ćemo uspjeti u potpunosti promijeniti smjer turističkog razvitka prema održivosti, odnosno ostvariti ciljeve projekta Respect the City. Vjerujem da ćemo iz svega ovog što se dogodilo izvući neke pouke i kreirati jasne vizije za budućnost. Uvjerili smo se kako su najkvalitetniji segmenti ponude najotporniji u krizama i trebamo raditi upravo na podizanju kvalitete u svim segmentima.
Naši prihodi su uslijed krize u značajnom padu pa je kredit nužan za pripremu sezone i provedbu planiranih aktivnosti.
Možemo li se uistinu odmaknuti od brojanja rekorda u noćenjima i dolascima? Zašto prihod nije relevantna stavka?
Dubrovački turizam treba biti turizam koji poštuje prije svega građane ovog grada, koji je održiv i čiji uspjeh se ne mjeri isključivo brojem noćenja. Naglasak u budućnosti je nužno staviti na podizanje kvalitete u svim segmentima, kako bi ovu krizu u konačnici iskoristili za repozicioniranje Dubrovnika u destinaciju izvrsnosti i održivog turizma. Mislim da je projekt Respect the City postavio dobar temelj održivog turizma u smjeru kojeg trebamo ići. U tom smjeru ćemo i nastaviti. Strateški radimo na razvoju novih atraktivnih turističkih proizvoda i programa na širem području Grada, kako bi se posjetitelji disperzirali i na druga područja te se na taj način rasteretila gradska jezgra. Stvarajući nove sadržaje koristit ćemo više potencijale područja Rijeke Dubrovačke, Elafita, Gornjih sela… Gruž definitivno vidim kao jedan urbani centar koji već sad nudi kvalitetne sadržaje i programe. Jako je važno jačanje sportsko – rekreacijske infrastrukture, kao i gradnja multifunkcionalnog kongresnog centra.
Što ako podbacimo u 2021. godini u turističkom smislu?
Optimistična sam, interes za Dubrovnikom je izniman. Ako epidemiološka situacija kod nas i na emitivnim tržištima bude povoljna, nema razloga da mi ne ostvarimo dobru sezonu. Mislim da nije realno očekivati da će ova godina biti kao 2019. Mi smo naš plan za ovu godinu radili na oko 60 posto od 2019. godine. Vidjet ćemo je li to realno, a sve ovisi o razvoju epidemiološke situacije. U redovnom smo kontaktu sa zračnom lukom, kao i avio kompanijama i predstavništima HTZ-a. Najave su za sad dobre, vjerujemo da će se i realizirati. TZ se trudi kroz suradnju sa svim relevantnim čimbenicima stvoriti povoljne uvjete da se pripremimo za prihvat gostiju.
U 2020. godini bilo je otprilike oko 240 obveznika manje, odnosno oko 1155 kreveta manje
Kakva je financijska situacija u Turističkoj zajednici i morate li uzimati kredit?
Naši prihodi su uslijed krize u značajnom padu pa je kredit nužan za pripremu sezone i provedbu planiranih aktivnosti. Situacija nije jednostavna i potrebno je zaista pažljivo promišljati svaku aktivnosti koju provodimo.
Kako komentirate odustajanje privatnih iznajmljivača od iznajmljvanja? Je li to utječe na prihode TZ-a?
Kao i cijeli turistički sektor, i privatni iznajmljivači jako su pogođeni ovom krizom. U 2020. godini bilo je otprilike oko 240 obveznika manje, odnosno oko 1155 kreveta manje. Tijekom zime planiramo niz aktivnosti usmjerenih privatnim iznajmljivačima, poput webinara na kojem ćemo pokušati dati odgovore na sva pitanja s kojima se privatni iznajmljivači susreću.
Jeste li proveli najavljenu novu sistematizaciju u gradskom TZ-u?
Napravili smo prijedlog, odnosno nacrt nove sistematizacije koji će se provesti u ovoj godini. Ne radi se o smanjenju broja zaposlenih, već o drukčijoj organizaciji i jačanju sinergije među odjelima.
Postoje li najave kad će se turistički sajmovi vratiti u ‘staro normalno’?
Što se tiče poslovnih radionica, sajmova, prezentacija, tijekom prošle godine su većim dijelom izostale ili su održane u virtualnom obliku. Krajem godine sudjelovali smo na sajmovima WTM i IBTM, koji su se održali virtualno, što je dosta dobro funkcioniralo. Svi smo se naviknuli na takvo djelovanje, ali ipak je osobni kontakt nezamjenjiv pa se nadamo da će se u drugom dijelu godine i te aktivnosti ponovno vratiti starom normalnom načinu funkcioniranja. Bliži se ITB u trećem mjesecu koji će se također održavati virtualno.
Smatrate li da će u budućnosti cijepljenje biti obvezno za sve ljude koji budu htjeli putovati?
Cijepljenje definitivno vidim kao svjetlo na kraju tunela i jedini izlaz iz ove situacije. Nadam se da će procijepljenost kod nas i na našim emitivnim tržištima biti visoka, i da će cijeli proces brzo ići. Osobno ću se cijepiti čim budem u prilici.
HTZ je objavio natječaj o izradi strateškog marketinškog i operativnog plana hrvatskog turizma od 2021. do 2025. Što smatrate da bi trebao sadržavati?
To će biti krovni strateški dokument koji će definirati budući razvoj hrvatskog turizma i trebao bi biti orijentir za izradu strateških planova niže razine – županijske pa i gradske.
Kako gledate na sustav turističkih zajednica u Hrvatskoj?
Iz mog prijašnjeg iskustva iz privatnog sektora imam izuzetno pozitivna iskustva u suradnji sa sustavom turističkih zajednica. Sad na ovoj poziciji imam izvrsnu suradnju s glavnim uredom HTZ-a, kao i TZDNŽ. Predstavništva HTZ-a u svijetu rade fantastičan posao, to su sve izvrsni stručnjaci koji vrlo predano i profesionalno rade svoj posao. Smatram da postoji potencijal da kroz zajedničke projekte i aktivnosti s ostalim TZ-ima iz našeg klastera, kojih bi TZ grada Dubrovnika bila nositelj, dodatno ojačamo i intenziviramo našu suradnju. Jasno je da je Dubrovnik brend, koji zapravo nosi i predstavlja cijelo naše područje, a ne samo područje grada. Dubrovnik kao destinacija svakako podrazumijeva i šire područje, koje nam svojim sadržajima daje dodanu vrijednost, što u promociji možemo i trebamo jako dobro iskoristiti.
Članak objavljen u tiskanom izdanju DuLista 13. siječnja 2021.
DIGITALNI NOMADI
Natječaj u travnju
Grad Dubrovnik je u listopadu prošle godine bio domaćin događanja ‘Dubrovnik za digitalne nomade’ te je ujedno i predvodnik ove inicijative u Hrvatskoj. Digitalni nomadi su važni za destinaciju u kojoj borave, i zbog činjenice da su dobri potrošači, ali zbog svojih aktivnosti kojima intenzivno promoviraju destinaciju. Također, treba naglasiti i da se tu radi o dugim boravcima, nerijetko u razdobljima izvan glavnih sezonskih mjeseci. Oni postaju ambasadori svog novog grada te na taj način privlače i svoje prijatelje, obitelji i sve više digitalnih nomada. Dubrovnik u svakom pogledu ima potencijal postati prestižna i poželjna lokacija za digitalne nomade. Kako bi se privuklo digitalne nomade potrebno je, uz atraktivnu destinaciju, sigurnost, gostoljubivost, ponuditi i bolje mogućnosti dugoročnog najma, veću angažiranost lokalne zajednice te globalnu promociju. Za travanj pripremamo natječaj za 10 digitalnih nomada koji će u našem gradu provesti mjesec dana i raditi te naravno istraživati destinaciju. To je iznimno vrijedna promocija i očekujemo da će nekoliko digitalnih nomada koji su sudjelovali na konferenciji u listopadu biti u tom razdoblju naši gosti.
NE MORAMO BITI PRENAMETLJIVI
Jesmo li iskoristili boravak brojnih zvijezda u Dubrovniku po pitanju promocije?
Smatram da jesmo. Posjete svjetskih zvijezda Gradu su zasigurno neprocjenjiva promocija, kao i brojne filmske produkcije koje odabiru Dubrovnik kao svoju idealnu lokaciju. Međutim, moram reći da je Dubrovnik oduvijek bio srdačan, ali nenametljiv domaćin svim svojim gostima pa tako i zvijezdama. Ne moramo biti prenametljivi i narušavati njihovu privatnost. Opuštenost koju mogu doživjeti u Dubrovniku čini njihov boravak kvalitetnijim. No, svakako kroz društvene mreže i druge alate ističemo i pratimo prisutnost zvijezda u našem gradu.