Prošle godine u srpnju smo formalno prijavili projekt u sustav EUfondova, a u prosincu smo potpisali ugovor o dodijeli bespovratnih sredstava. Na terenu se može vidjeti da se fizički izvode radovi na tenderu koji uključuje sustav vodoopskrbe i odvodnje za Mokošicu, Štikovicu, Vrbicu, Mali Zaton te Orašac. Predviđamo da bi onaj koji se odnosi na Mokošicu trebao biti gotov do kraja godine, a u Orašcu ćemo raditi do proljeća 2022. Bitno je za istaknuti da smo konkretno uređaj za pitku vodu i formalno dovršili te se prijavili za povrat sredstava – priča direktor Vodovoda Dubrovnik Lukša Matušić koji je za čitatelje DuLista otkrio kako je unatoč peripetijama za navedni pročistač do sada refundirano 37,2 milijuna kuna.
Matušić se ovom prilikom tako osvrnuo kako napreduje s 881,2 milijuna kuna PDV-om težak projekt Aglomeracije Dubrovnik, čiji prihvatljivi troškovi bez PDV-a iznose 647,8 milijuna kuna. Naime, kako nam objašnjava, što se tiče ostalih tendera, završili su tender za medijsku promidžbu i vidljivost te su odabrali najbolju ponudu. Ostala je formalnost potpisivanja ugovora budući da su istekli rokovi žalbi koji su zakonski bili predviđeni. Također, u fazi su provjere tehničke dokumentacije za zacijevljenje hidrotehničkog tunela ispod Srđa, za rekonstrukciju kanala mješovite odvodnje u povijesnoj jezgri te tendera za izgradnju uređaja za pročišćavanje otpadnih voda ispod Petke. Kontroliraju ih, reći će, Hrvatske vode, posrednička tijela razine 2 EUfondova i Središnja agencija za financiranje i ugovaranje.
Kroz mjesec dana raspisat će se natječaji
— Za pretpostaviti je da ćemo kroz sljedećih mjesec dana za neke od tih tendera objaviti natječaj. Važno je napomenuti i da smo dovršili tender nadzora bez kojeg se većina ovih radova ne bi mogla izvoditi, dok smo za tender za vođenje i upravljanje projektom u ponedjeljak potpisali odluku o objavi. Kod tendera za uređaj za pročišćavanje pitke vode smo izuzetno zadovoljni iz razloga
što smo, bez obzira na priče da se sredstva neće moći retroaktivno potraživati, mi to uspjeli. Dobar dio smo povukli za nadzor i izgradnju samog uređaja i određeni novci već su sjeli na račun tvrtke. Time smo ovih dana podmirili drugu ratu kredita kod HBOR-a, a koji je zaključen za vrijeme bivše gradske vlasti – kaže Matušić. Što se tiče dinamičkih planova, dodaje, u svim tenderima su ispred rokova.
— Razlog tome je i ova situacija s pandemijom koronavirusa pa nismo imali potrebe za zaustavljanjem radova na većem dijelu dionica. No, ono što nam se događa je da imamo određena negodovanja građana u Zatonu da se zaustave radovi zbog nadolazeće sezone. Mi razumijemo njihov stav i zbog toga smo se i prilagođavali na način da smo radove izvodili kako bi što manje smetali normalnom odvijanju života. Tako ste svjedoci da smo u Štikovici najveći dio radova završili prije sezone, kao što smo obećali. Tamo je dovršeno 95 posto radova prije sezone, a Zaton, nažalost, zbog spomenutog nismo ni započeli te to planiramo napraviti najesen ove godine kako bi završili do kraja 2021. ili proljeća 2022. Ne možemo biti svugdje zadovoljni – tumači.
Vodovod ima dopuštenje, s obzirom da je riječ o odluci Vlade RH o strateškoj investiciji od značaja za Republiku Hrvatsku i Grad Dubrovnik, da radi cijele godine, ali oni u tome nisu isključivi. Gledaju se maksimalno prilagoditi pa se može vidjeti i da nema semafora na dijelu Jadranske magistrale u Orašcu jer su se ‘povukli’ u mjesto gdje najmanje smetaju. Nije svugdje lako udovoljiti željama, napominje, jer imaju rokove koji ih pritišću. Kad smo kod tehničkih poteškoća, imaju situacije u kojima zbog lošeg katastra instalacija, a na mjestima gdje su predviđeni hidrotehnički objekti kao što su šahtovi i cijevi, dolazi do preklapanja s drugim instalacijama kao npr. elektroenergetskim kablovima pa ne mogu zadovoljiti tehničke standarde kako bi se sve moglo postaviti.
— S druge strane pojavila se želja Grada i ostalih tvrtki da provuku svoju infrastrukturu na mjestima gdje mi radimo počevši od javne rasvjete do telekomunikacijskih kablova. To dodatno usporava naše izvođenje radova jer je cilj kad dovršimo sve asfaltirati da se ne mora ponovno iskapati. Najviše zbog toga trpe građani, a mi budemo prozivani iako nemamo direktno utjecaja na stanje. Recimo, u Staroj Mokošici imate izuzetno uske ulice i veliki dio se mora raditi ručno ili s malim strojevima kako ne bi oštetili nekretnine. Mi smo sve prije početka fotodokumentirali, izvođač ima policu osiguranja pa i ako se dogodi nešto, za to imamo rješenje – ističe Lukša Matušić. Velike poteškoće imaju i pri narudžbi cijevnog materijala jer je stanje na svjetskom tržištu takvo da se događaju promjene cijena na tjednoj i mjesečnoj razini.
— Vlada i oskudica, ne samo cijevi, nego i željeza te armature, zapravo svih materijala. To nije dobro jer imamo predviđenu vrijednost Aglomeracije čega su svjesni u Hrvatskim vodama te državi općenito. Neke investicije stoje pa to izaziva nezadovoljstvo građana koji zamjeraju da se ništa ne radi dva mjeseca, a problem je druge prirode. Nešto će se, ako takva situacija ostane, morati mijenjati. Hoće li se raditi novelacije svih aglomeracija i izmjene vrijednosti, ostaje za vidjeti. Također, već godinama se mučimo s nedostatkom radne snage u građevinskom sektoru. Kvalitetne izvođače je danas jako teško naći. Mi smo obveznici javne nabave i ako nam se netko tko zadovoljava sve uvjete javi, on i radi – donosi direktor Vodovoda Dubrovnik.
Grad će izgledati kao jedno veliko gradilište
Kao tvrtka se sa svojim djelatnicima i nadzornim inženjerom dobivenim javnim natječajem maksimalno trude da to bude što bolje. Prioritet im je da se digne kvaliteta života i da dovedu infrastrukturu odvodnje, o čemu se dugi niz godina pričalo, na područja koja se bave turizmom i gdje je prije nije bilo. A na naše pitanje što preostaje za napraviti te hoće li uspjeti ispuniti rokove zadane projektom Aglomeracije Dubrovnik, priča kako će Grad u jednom trenutku sigurno izgledati kao jedno veliko gradilište. U više navrata je već istaknuo da se radi o najvećoj infrastrukturnoj investiciji u povijesti Dubrovnika. Imamo preko 70 kilometara instalacija vodoopskrbe i odvodnje te izgradnju velikog broja novih i rekonstrukciju postojećih objekata vodoopskrbe i odvodnje.
— Sigurno je da će trebati dobra komunikacija s gradskom upravom, prometnom policijom i, naravno, s građanima. Kad se završe procesi javnih nabava te rokovi žalbi istovremeno ćemo raditi na uređaju za pročišćavanje ispod Petke, zatim na izgradnji novog cjevovoda od Luke Gruž preko Sustjepana do Komolca pa kroz Šumet, na depresiji Gospinog polja i na odvodnji u Svetom Jakovu gdje su danas pojedinci spojeni na sustav starog hotela Belvedere. Također, tu su tri kilometra izgradnje odvodnje na gradskim ulicama, ali i rekonstrukcija kanala odvodnje u povijesnoj jezgri. On se mora obaviti – kategoričan je Matušić i napominje kako često kaže da bi najlakše bilo iskopati cijeli Stradun unutar tri zimska mjeseca i ubaciti jednu veliku cijev koja će sve progutati.
— Ali to je nemoguće jer je riječ o kulturnom dobru i strogi su uvjeti konzervatorske struke. Samo dvoje ljudi može ući unutra i moraju sve raditi ručno. Trebat će nam vremena. Za nas će to razdoblje biti jako stresno. Cjelokupno ćemo gledati da se pojedini radovi izvode zimi, a s drugima ćemo ljeti bježati izvan Grada. Imamo riješiti Dubravicu kao zadnje mjesto u Gornjim selima, zatim je tu i vodoopskrba Imotice i Visočana koji se trenutno opskrbljuju vodom s područja Bosne i Hercegovine preko Neuma. Taj je sustav neadekvatan i zastario te su na njemu veliki gubitci. Tu su, također, Doli. Rokovi su do kraja 2023. Hoće li zbog pandemije koronavirusa doći do faziranja ili produljenja, teško je reći. Možda će se sljedeće godine u lipnju biti stava da se sve zaustavi jer smo imali dvije loše turističke sezone – komentira Matušić za DuList.
Što god bilo, mi ćemo se morati iskombinirati i napraviti takav dinamički plan prema kojem ćemo dovesti sve do kraja, podvlači Lukša Matušić, direktor Vodovoda Dubrovnik gdje je pandemija koronavirusa omela neke investicije u njihovoj vlastitoj režiji pa su s njima morali usporiti ili ih zaustaviti. Trenutno uz Aglomeraciju Dubrovnik rade na rješenju odvodnje Lopuda. S radovima su odmakli i radi se na izgradnji podmorskog cjevovoda i ispusta. Namontirana je oprema na dvije crpne stranice. Samo polaganje cjevovoda kroz mjesto zbog turističke sezone napravit će najesen. Prije 10–15 dana završili su sanaciju kritičnih ulica u Gradu gdje su bili angažirani zadnje dvije-tri godine pa tako više ne puca cijev ispred robne kuće Minčeta, na Pelinama, na Putu od Bosanke, u Ul. Nika Kulišića, Neumskoj i Obodskoj.
— Trebali bi uskoro početi izvoditi Lichtensteinov put. Tamo nikome nećemo smetati pa možemo raditi i u ljetnim mjesecima. Dovršili smo i kanalizaciju na Putu od Mohova u Velikom Zatonu. Financijski smo stabilni, ali sve ovisi o prodaji vode jer u zadnje dvije godine ona je za nas bila dosta loša. Bez obzira na to jedna smo od stabilnijih gradskih tvrtki, nismo smanjivali plaće zaposlenicima. Određene novce smo povukli iz fondova EU te uredno ispunjavamo svoje obveze prema dobavljačima. Usudim se reći da smo uspjeli prebroditi ovo krizno vrijeme. Cijena vode je ostala ista od 2016. bez obzira na to što pročistač koristi velike količine električne energije koja je u zadnje poskupila 10 do 20 posto. Uprava Vodovoda će nastojati da tako i ostane – zaključio je Matušić.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 7. srpnja 2021.