Nakon ljetne stanke i predstavljenih novih jesenskih programskih shema, samo za čitatelje DuLista pogledali smo i recenzirali najnoviju HBO-ovu uspješnicu ‘Prizori iz bračnog života’.
Piše: Pavo Jančić, prof.
Suvremeni sociolozi i psiholozi obitelj definiraju kao primarnu društvenu zajednicu koja je oduvijek bila podložna procesima metamorfoze, u skladu s društvenim i kulturnim promjenama koji je okružuju. Ipak, postmoderna obitelj, kakvu znamo danas, svojom pojavom donijela je potpuno novo shvaćanje ove institucije. S tom novom obitelji došla je i rastuća bračna ranjivost sa svim svojim posljedicama. Tradicionalne uloge članova obitelji, muškaraca, žene i djece radikalno su promijenjene, a sve to najbolje oslikava se u pojavama nejasnih, gotovo pa apstraktnih, obiteljskih oblika života.
TV industrija na vrijeme je prepoznala kako je ta dezintegracija obitelji, njena kriza i dezorganizacija, upravo ono što bi suvremene gledatelje, već pomalo umorne od fantasy serija, milenijalaca, detektivskog prenemaganja, korporativnog one night standa ili nuklearnih katastrofa, moglo zaintrigirati na dulje staze. Jedna od najutjecajnijih televizijskih platformi na svijetu HBO, u svoje zadnje tri najgledanije serije upravo je obitelj stavila u fokus filmske priče. Vučji odgoj, Slom, Mare iz Easttowna, naslovi su koji, iako naizgled ogrnuti plaštom nekih drugih žanrovskih usmjerenja, poput SF-a, trilera ili krimića, u biti u sebi skrivaju dramsku priču o obitelji. Obitelji koje prestaju biti primarno referentne točke identifikacije suvremenog pojedinca, već taj prostor prepuštaju nekim drugim, vanjskim, puno fluidnijim utjecajima.
Serija snimana na vrhuncu aktualne pandemije
I onda su konačno, odlučili ”gađati u sridu”, snimivši seriju o obitelji u punom smislu te riječi, o braku kao temeljnoj odrednici te obitelji, braku koji sve više biva podložniji frustraciji, tjeskobi, osamljenosti, neprihvaćanju, gubitku vjerodostojnosti. Tako su u svojoj ovogodišnjoj jesenskoj programskoj shemi (prva epizoda prikazana je 13. rujna), na male ekrane diljem svijeta donijeli adaptaciju kultne serije Ingmara Bergmana iz 1973. godine, pod nazivom ”Prizori iz bračnog života”, koji su gotovo u cijelosti snimljeni na zvučnoj pozornici u studiju blizu New Yorka. Snimanje je započelo u studenom 2020. godine, na vrhuncu aktualne korona pandemije, uz stroge covid protokole koji su bili na snazi tijekom cijelog snimanja. Seriju je režirao Hagai Levi koji je stvorio i napisao hvaljene serije ”Na terapiji” i ”Preljub”.
Glavni likovi njegove nove petodijelne serije su Jonathan, profesor filozofije, susretljivi i produhovljeni tip koji uglavnom radi od kuće i brine se za dijete te njegova supruga Mira, visoko rangirana direktorica IT tvrtke, emancipirana i ambiciozna hraniteljica obitelji. Ovaj situirani, buržujski bračni par u seriji glume karakterni holivudski glumci Oscar Isaac i Jessica Chastain. Serija kroz prizmu ovog suvremenog američkog para preispituje ljubav, mržnju, žudnju, monogamiju, bračne obveze, rastavu. Levi je poštovao Bergmanov originalni scenarij, kao i veći dio njegove dramske strukture, promijenivši ipak rodne uloge i duboko estetizirajući cijeli koncept serije. Iako komornog karaktera, radnja se odvija u začuđujuće dinamičnom ritmu (koliko to objektivno ovako statično koncipirana drama može), bez trenutka praznog hoda ili dosade, prvenstveno zahvaljujući sočnim, iskrenim i pozitivno sirovim dijalozima, tako da vam se nekad čini kao da gledate dokumentarac o prirodi ljudskih parova ili neki pametni, do kraja otvoreni, voajerski reality. Pet epizoda predstavlja razdoblje od pet godina, svaka epizoda ima svoj simbolični naslov, ostavljajući do kraja otvoreno pitanje hoće li naš par ikad više ponovno biti zajedno. Ima tu svega, od vatrenih svađa, psiholoških meditacija, scena dirljive nježnosti, kao i prizora nabijenih snažnom erotikom (scena vođenja ljubavi supružnika u trenutku potpunog raspada braka, dramski je klimaks serije).
Od ljubavi do mržnje i natrag
Radnja serije je zapravo jednostavna i cijelim svojim narativnim tijekom klizi od ljubavi do mržnje i natrag. Od priznanja prijevare kao okidača svih budućih događanja, preko tema tjelesne i duhovne neispunjenosti, pasivno-agresivnih obrazaca ponašanja pa sve do (ne)brige o zajedničkom djetetu, održavanju nikad ugasle seksualne iskre, vlastitih poslovnih i emotivnih promašaja, serija uspješno apostrofira intimne traume Jonathana i Mire. Ona spretno eksploatira njihove tenzije, slojevite obiteljske situacije, nemilosrdno ocrtava njihove mane, intenzivnost njihovog odnosa, njihovu posesivnost, manipulativnost, emocionalne ucjene. Taj teški ljubavni krug do kraja pete epizode polako se zatvara, dok njegovi protagonisti pokušavaju shvatiti što je i kad je (i je li uopće išta konkretno) pošlo po krivu, što je možda moglo s njima drugačije biti, a što nikako nije i može li se taj njihov uvrnuti odnos ikad zapravo završiti? Tu scenarij dopušta da na površinu isplivaju sve karakterne razlike likova, njihov oprečan svjetonazor, odgoj, dok se usporedno brižno elaboriraju motivi proračunatosti, odanosti, izdaje.
I sad, malo je reći da je Levi tu briljantan. Uz studiozan redateljski koncept, kvalitetan produkcijski dizajn i odličan odabir glavnih glumaca, Levi snima vrhunsku seriju, jednu zanimljivu podvrstu egzistencijalne drame kojoj je teško odoljeti. To je više serija stanja, nego akcije, reducirane dramske strukture, koja se uglavnom svodi na profiliranje odnosa samih protagonista serije, gdje vrijednost jedne izgovorene rečenice znači više od sve jurnjave i specijalnih efekata ovog svijeta. Inteligentni dijalozi, gradacija radnje s pomno izabranim dramskim vrhuncima, promišljena uporaba bližih i krupnih kadrova, precizan ritam, slojevito psihološko nijansiranje likova, optimalna iskorištenost ograničenog prostora interijera, snažna vizualnost, atmosferičnost, osjećaj za kompoziciju, samo su neke od odlika ove dramaturški i narativno uspjele serije, koja tešku temu degradacije braka uspijeva upakirati u raskošan prikaz šireg društvenog konteksta. Mira i Jonathan tako postaju simboli jednog novog vremena, vremena novih definicija braka, obitelji, roditeljstva.
Maestralne glumačke izvedbe
Glumci svojom suptilnom glumačkom međuigrom i izraženim senzibilitetom sugestivno uvlače gledatelje u emotivni svijet likova, nudeći nam jednu novu idejnu, interpretativnu i značenjsku razinu glume. S izraženim osjećajem za profiliranjem likova i uvjerljivom ekspresivnošću, izbjegavajući prejake geste, minuciozno dočaravaju burna intimna i psihička stanja Mire i Jonathana, njihovih formalnih i stvarnih dvostrukih identiteta. Posebno je impresivna Jessica Chastain, kao hladna, proračunata i snažna korporativna direktorica, koja iza svoje brižno njegovane fasade majke, žene, direktorice, ljubavnice, nudi samo psihološki slom, očaj, nezadovoljstvo, potpuni emocionalni nered.
Ova serija je višestruko zanimljivo ostvarenje jer posjeduje praktično sve. Dramu, naraciju, kritički diskurs, podtekst, značenjske slojeve, vrhunsku glumu i rijetko viđenu kemiju između glavnih glumaca. Humor je prisutan tek u natruhama, jer zapravo ovdje nije niti nužan. Riječ je o realističnoj, zbiljskoj, prizemljenoj pripovijesti, u kojoj je svo bogatstvo intimnog svijeta njenih protagonista servirano gledatelju na pladnju. Levi je ovom adaptacijom dokazao punu autorsku zrelost, stvarajući impresivno televizijsko djelo, u isti mah okrutno, tužno, uznemirujuće, ali ni na trenutak naporno ili sladunjavo, već naprotiv iznimno hrabro i poetično. Ovo je serija koja će svojom kvalitetom obilježiti 2021. godinu, ali i ozbiljno konkurirati za sve najvažnije TV nagrade. Preporuka: pogledati bez odgađanja.
Naziv: Scenes from a Marriage
Autor: Hagai Levi
Mreža: HBO, SAD 2021.
Foto: hbogo.hr