Korona kriza utjecala je na cjelokupno gospodarstvo, ali prema aktualnim podacima, njezin utjecaj još uvijek se ne osjeti na stečajnim postupcima tvrtki. Tome uvelike doprinose i Vladine mjere, pomoću kojih poduzetnici servisiraju plaće i ostale troškove. S predsjednikom Trgovačkog suda u Dubrovniku Srđanom Gavranićem za ovaj broj DuLista razgovarali smo o utjecaju korona krize na stečajne postupke, očekuje li skori val stečaja, ali i o tome kako rasteretiti cijeli postupak gašenja tvrtke te znači li stečaj njezinu apsolutnu propast.
Koliko je stečajnih postupaka Trgovački sud u Dubrovniku ‘riješio’ u 2020. godini? Primjećujete li povećanje ovih postupaka zbog koronakrize?
U 2020. Trgovački je sud riješio 174 stečajna predmeta. Riječ je o 35 riješenih stečajnih predmeta više u odnosu na 2019. Istovremeno, sud je riješio više predmeta svih vrsta, ne samo stečajne prirode, nego što ih je u prošloj godini primio. To je trend koji nas prati već zadnjih nekoliko godina i ukazuje na smanjenje broja neriješenih predmeta na sudovima. Mislim da se utjecaj koronakrize još uvijek toliko ne očituje na broj stečajeva. Primjetan je utoliko što je lani šest mjeseci na snazi bio moratorij na ovrhe i stečajeve pa nisu tekli rokovi za izračunavanje presumirane blokade računa, kad FINA po službenoj dužnosti pokreće stečaj. U tom dijelu smo u drugom i trećem kvartalu imali manji broj primljenih stečajeva. Zapravo, gotovo minoran broj, primali smo ih po tri u kvartalu. Ipak, u zadnjem tromjesečju 2020. zamjećuje se dvostruko veći broj stečajeva u odnosu na prethodno razdoblje, pogotovo u odnosu na zadnji kvartal prošle godine. To dijelom možemo pripisati korona krizi, ali pitanje je li do toga došlo zato što su dužnici prestali s poslovanjem pa je to direktno utjecalo na poduzetnike ili je uzrok u netečenju rokova. Promatrajući priljev predmeta u siječnju, mišljenja sam da sama korona kriza nije značajno utjecala na to da poduzetnici propadaju. Imamo značajno manji priljev predmeta u siječnju ove godine nego u siječnju 2019. i 2020. Vrlo vjerojatno u prvom kvartalu nećemo dostići brojke koje smo imali prošle dvije godine. Korona kriza bi se trebala očitovati i kroz veći broj predmeta kod naplate tražbine, ali ni to nije povećano. Štoviše, to ne već godinama u padu. Što se tiče investicija, suprotno očekivanjima, za vrijeme korona krize bila je dosta živa prodaja na dražbama pred FINA-om. U nekim situacijama u kojima je došlo do četvrte dražbe i gdje je početna cijena po zakonu bila 1 kuna, što je ‘nonsense’, bilo bi po 150 ponuditelja pa bi se dražbalo i dizala bi se cijena. To pokazuje da u korona krizi ipak ima novaca. Simptomatično, gdje se možda vidi korona kriza, manji je broj prijava za upis u sudski registar za nekih 20 do 25 posto. Prošle smo godine imali jako puno registarskih predmeta jer je po zakonu trebalo izvršiti upis adresa elektroničke pošte. Trenutno bilježimo i 30 posto manje novoosnovanih tvrtki. Pitanje je je li to rezultat toga što je puno tvrtki propalo ili što su one ostale blokirane i zadužene ili nečeg drugog. Naime, mnogi vlasnici tvrtki, odu u dugove, puste vjerovnike da se žale, a nakon toga osnuju sasvim novu tvrtku. U hrvatskom zakonodavstvu bilo je lijepo riješeno da onaj tko je dužan državi ne može osnovati novu tvrtku. Ali, od stupanja Hrvatske u Europsku uniju, to se promijenilo i sada za to nema prepreke.
Koliko je stečajnih postupaka trenutno aktivno pri Trgovačkom sudu?
Trenutno u radu imamo 157 stečajnih postupaka raznih godina starosti. U prvih 35 dana 2021. riješili smo 28 predmeta, skoro jedan dnevno. Iskoristili smo slabiji priljev predmeta kako bismo brže riješili stečajeve.
Koliko je zahtjeva u 2020. godini podneseno pri Trgovačkom sudu za gašenje tvrtki?
Broj podnesenih zahtjeva za brisanje društva i brisana društva u 2020. godini je 255, što je oko 6 posto svih registriranih subjekata kod ovog suda.
Prema istraživanju Hrvatske udruge poslodavaca procjena je da svaki četvrti hrvatski poduzetnik očekuje stečaj ako se koronakriza nastavi. Može li se upravo zbog krize u kojoj se poduzetnici i tvrtke nalaze očekivati val stečaja? Kakva je Vaša procjena te situacije?
Ne baratam konkretnim podacima pa ne znam hoće li doista svaki četvrti poduzetnik propasti. Ali, ako je točno da je naše gospodarstvo na 18 posto u odnosu na 2019., to je poražavajuća činjenica. A, s obzirom na to da smo mi u Dubrovniku monokulturni, mislim da bi se kod nas moglo dogoditi da ih i puno više pođe u stečaj. Vidjet ćemo što će sezona donijeti. Prema procjeni koju smo napravili, očekivali smo da bi u ožujku moglo doći do ‘booma’ stečajeva, ali s obzirom na to da su Vladine mjere produljene i modificirane, i mi smo pomaknuli procijenjeni rok pa sada to očekujemo u lipnju i srpnju ili na kraju turističke sezone, kad vidimo hoće li je biti i tko će je uspjeti preživjeti.
Krije li se onda u tome razlog što se trenutno ne osjete posljedice korona krize na stečajeve, u činjenici da država servisira troškove?
Tako je. A kad smo kod državnih potpora, povukao bih jednu paralelu. Udruga Glas poduzetnika u vrijeme donošenja tih mjera, tražila je da se smanje plaće u javnom sektoru. Država poduzetnicima kroz mjere osigurava četiri tisuće kuna mjesečno za plaće zaposlenicima bez da dolaze na posao, a daktilografi na sudu su svaki dan na poslu, imaju troškove, ako ne druge onda prijevoza, zatim moraju izgledati kulturno i pristojno jer rade na sudu, a imaju 3800 kuna plaće. I onda bi trebalo smanjivati plaće u javnom sektoru. Garantiram, koliko god ljudi radi u sudu, suprotno nekim krivim percepcijama, rade efektivno. Ima ljudi koji efektivno rade i preko 8 sati. Kao čelnika tijela jako me boli kad se to ne zna.
U jednoj sobi od 12 kvadrata može stati četiri reda polica i na njih 840 registratora. Tržišna se cijena arhiviranja jednog registratora kreće od 500 do 700 kuna
Mnogi stečaj doživljavaju i kao krajnju propast određene tvrtke. Je li to doista tako i kolika je, odnosno, postoji li vjerojatnost da se tvrtka ‘izvuče’ nakon stečaja?
Osnovni cilj stečaja je ujednačeno namirenje vjerovnika. Ali, postoje dva oblika stečaja likvidacijski i restrukturirajući, a sve ovisi o konkretnom slučaju. Mi smo do 1. rujna 2015., kada je na snagu stupio novi zakon, imali situaciju da su se pokretali stečajevi nakon višegodišnje blokade računa i kad se raznim cesijama tvrtka fiktivno održavala na životu. Tu se radilo samo o kupovanju vremena kako bi se imovina tvrtke otuđila. U takvim je slučajevima šansa za restrukturiranje tvrtke u stečaju nikakva. Sud bi tada samo zabio zadnji čavao u lijes. Ali, nakon 2015., kad je nastupila obveza FINA-e da nakon 120 dana blokade računa u roku od 8 dana dostavi prijedlog za stečaj, značajno su se povećale šanse tvrtke za restrukturiranje. Idealno bi bilo kad bi svaki poduzetnik koji je u teškoćama i kojemu prijete stečajni razlozi nakon 60 dana sam pokrenuo stečaj i sam predlagao restrukturiranje. Tad bi se vrlo brzo reagiralo i sud, stečajni upravitelj i tijela stečajnog postupka bi imali suradnju dužnika.
Danas imamo situaciju da FINA u 99 posto slučajeva pokreće stečaj, da u 90 pa i više posto slučajeva nemamo nikakvu suradnju s ranijim direktorom, da redovito u 100 posto slučajeva ne dobijemo kompletnu poslovnu dokumentaciju, a u skoro 60 posto slučajeva ne dobijemo nikakvu dokumentaciju pa stečajni upravitelji moraju tragati po financijskim izvješćima i bilancama. Također, suradnja s knjigovodstvenim servisima zbog toga što im raniji dužnici nisu platili je jako loša i teška pa se stečajni upravitelji nalaze na ‘sto muka’ da bi uopće ispunili svoju obvezu o utvrđivanju početnog stanja. Do sada sam napravio na stotine stečajeva, ali nikad nisam doživio da je raniji zakonski zastupnik tvrtke ispunio svoju obvezu i napravio završno izvješće s danom pokretanja stečajnog postupka. Izuzetno je teško. Ali, unatoč svemu tome, u posljednjih pet godina uspjeli su se napraviti stečajni planovi za neke tvrtke, spašena su i radna mjesta te se nastavilo raditi. Te se tvrtke kroz ovo vrijeme nisu ponovno pojavile u stečaju, što znači da su vjerovnici koji su glasali za taj stečajni plan ipak zadovoljni. Svi su pritom malo izgubili, ali ipak su krenuli dalje.
Kako zapravo teče jedan stečajni postupak?
Procedura, tijela, ovlasti suda i stečajnog upravitelja propisana su zakonom. Široj javnosti malo je poznato da su vjerovnici gospodari stečajnog postupka. Oni su ovlašteni donositi sve odluke, osim onih nekoliko na koje po zakonu ne mogu utjecati. Što će biti sa stečajnim dužnikom, hoće li biti plana, hoće li se nastaviti poslovanje, kako će se prodavati imovina, po kojoj cijeni, hoće li se nekome oprostiti dugovi, sve je to u ovlasti vjerovnika. Nažalost, vjerovnici su uglavnom inertni, za njih stečajni postupak počinje i završava njihovim podnošenjem prijave tražbine da bi mogli to knjižiti u knjigovodstvu.
Leži li i u tome razlog zbog čega stečajni postupci dugo traju?
Nije uzrok samo u inertnosti vjerovnika. Situaciju prije svega usporava pronalaženje imovine. Stečajni upravitelj kad stupi na dužnost ne zna ništa, a zbog nesuradnje vuče podatke iz bilanci, kopa po zemljišnicima, pa kada je se pronađe utvrdi se da imovina nije riješena. Sud sebe ne može izložiti situaciji da proda imovinu koja nije riješena i da onda Republika Hrvatska bude izložena naknadi štete sa svim kamatama jer je prodala nešto što nije mogla prodati. Moramo čekati rješenje imovinsko-pravnih odnosa. Cijeli postupak dosta koči i usporava i dražba pred FINA-om. Zakon kaže da bi stečaj trebao završiti za godinu i pol dana od izvještajnog ročišta. Međutim, to je gotovo nemoguće i u najjednostavnijim stečajevima. Ako imamo samo jednu imovinu koju moramo prodati pred FINA-om, ta dražba traje godinu i šest mjeseci. Predugo je vrijeme od uplaćivanja jamčevine do početka dražbe pa zatim i tijekom cijelog njezinog trajanja. To jest korak prema transparentnosti, ali mislim da je pravila trebalo propisati ranije, da sudovi na svojim javnim dražbama provode dražbe jer nema ništa transparentnije od javne dražbe pogotovo kada su svi prisutni na jednome mjestu. Danas smo svjedoci velikoj ‘gimnastici’, snalažljivosti ponuditelja na dražbama gdje ‘napumpavaju’ cijene pa odustaju od kupnje kako bi došli u situaciju da imovinu kupe za sitne novce. Pogotovo su uspješni oni koji uza se imaju dobrog informatičara koji može brzo reagirati i dijelom blokirati ostale. Imamo u zadnje vrijeme velikih pritužbi na to, ništa nije savršeno. Kad smo kod pritužbi, ljudi su, neutemeljeno, skloni sud smatrati odgovornim za mnoge stvari. Nitko kod stečajeva ne kritizira ranije zakonske zastupnike tvrtke koja je u stečaju. Nikome nije čudno što se ne plaćaju računi vjerovnicima, što radnici nisu primali plaću preko računa, već im je netko donosio gotovinu. Onda se pojedini radnici znaju žaliti i kriviti sud jer nisu dobili plaću jer je po njima sud to trebao razriješiti. Sud im je uvijek zadnja instanca na koju se obraćaju. A, jasno su propisana pravila kako se i kome što isplaćuje. Stečajni postupak je vrlo kompleksan i širok, s puno propisa. Prirodno je da ljudi žele svoje i onda im je sud kriv kad tako ne bude. Svjedok sam tjednih pritužbi na postupanje suda sa subjektivnim ocjenama koje nemaju uporišta u zakonu.
Trenutno u radu imamo 157 stečajnih postupaka raznih godina starosti. U prvih 35 dana 2021. riješili smo 28 predmeta, skoro jedan dnevno
Mislite li da bi trebalo na neki način rasteretiti način gašenja tvrtke i kako?
Naš stečajni zakon je manjkav i stalno ga se nadograđuje. Ništa nije savršeno. Ali, u odnosu na ostale države Europske zajednice, SAD ili Engleske, riješio je i predvidio puno toga. Teško je reći bi li se mogao ubrzati taj proces i kako jer treba svakome dati njegova prava, a ona traže određeno vrijeme. Stečajni postupci puno pate u dijelu prodaje imovine i to one koja se prodaje u ovršnim postupcima pred općinskim sudovima. Zbog velikog broja predmeta ti su postupci spori, ne događa se ništa. Intencija je stečajnog zakona bila da se ti stečajevi vode pred stečajnim sudovima gdje bi bili brži i gdje bi stečajni suci i vjerovnici te upravitelji imali uvida u situaciju i u jednom stečajnom postupku znali sve što se događa. Međutim, sudska praksa najviših sudova otišla je u suprotnome pravcu i rekla da sve ono što je pokrenuto do 1. rujna 2015. treba završiti po starim propisima, na stari način. Rješavanje takvih ovrha je po meni trebalo ostaviti na Trgovačkom sudu te bi se tako rasteretio Općinski sud. Činjenica je da mi u stečajnim postupcima imovinu prodajemo brže. Drugi razlog sporosti postupka je i rješavanje imovinsko-pravnih odnosa imovine stečajnih dužnika. To je uglavnom teško riješiti jer se radi o ‘kosturima iz ormara’.
Kako doskočiti troškovima čuvanja papirologije koji se ‘gomilaju’ i kad je tvrtka ugašena?
To su nevidljivi poslovi koji terete nas, državni proračun i arhivu. Mi sve spise negdje moramo odložiti u prigodan prostor. Neke predmete moramo čuvati trajno, a neke ne. Mi taj prostor nemamo. Postoji golema dokumentacija stečajnog dužnika koju posjeduje stečajni upravitelj, poput godišnjih financijskih izvješća i plaća koje stečajni upravitelj mora čuvati trajno, dok druge spise mora čuvati na 10 godina. Opet se ta papirologija može dati na čuvanje FINA-i, Državnom arhivu i to naravno, košta. Primjerice, u jednoj sobi od 12 kvadrata može stati četiri reda polica i na njih 840 registratora. Tržišna se cijena arhiviranja jednog registratora kreće od 500 do 700 kuna. Uzmimo prosjek od 600 kuna po registratoru. To znači da će ta jedna prostorija donijeti prihod od preko 500 tisuća kuna. Mislim da taj trošak mora biti manji, pogotovo u državnim tvrtkama poput arhiva i paradržavnim kao što je FINA. Radnje pred sudom inače su postale jeftinije od onih pred FINA-om. Što sud napravi za FINA-u ništa ne može naplatiti, a FINA sudu sve naplaćuje. Sud je postao tvrtka s najjeftinijom uslugom u državi.
S koliko stečajnih upravitelja raspolažemo u Dubrovniku? Je li ih dovoljno za sve postupke?
Stečajni upravitelji su problem, ne zato što nisu dovoljno stručni, već zato što su preopterećeni. Također, zbog straha za vlastitu sigurnost te prijetnji, često sve prebacuju na sud, pa i ono što je u domeni njihove odgovornosti. Opterećuju sud nepotrebnim zahtjevima i pismenima, a sud mora pročitati sve to i o svemu pojedinačno odlučiti. Oni peru ruke tako što prebacuju na sud dio svoje odgovornosti i tako dodatno terete rad suda i produljuju postupak. To je nažalost dio percepcije prema sudu i oni se pokrivaju autoritetom suda za ono što su oni bili dužni napraviti. Razumijem ih, ali svatko mora nositi breme odgovornosti za dio koji radi. Također, svi rade za novac pa se tako dogodi da u postupku u kojem ima novca ima i motiva za rad stečajnog upravitelja, a gdje nema, ne radi se. Onda se ti predmeti produljuju, usporavaju. Žalio sam se na to Ministarstvu. Možda bi i Ministarstvo moglo postrožiti kriterije za upis na listu stečajnih upravitelja kroz jače edukacije u dijelu koji se tiče prava i procedure. Većina stečajnih upravitelja nisu pravnici. Sudu je procedura ista radilo se o slučaju vrijednom kunu ili milijun kuna. Trenutno imamo preko 40 stečajnih upravitelja, a u Dubrovniku njih četiri aktivna. Ima ih dovoljno, ali su na listi stečajni upravitelji iz svih krajeva Hrvatske.
Sud je prošle godine imao poteškoća s pronalaskom daktilografa. Kakva je trenutno situacija po tom pitanju?
U kadrovskim poslovima možda se vidi odraz korona krize. Prošle smo godine imali problema pa bi nam se na treći natječaj tek javio jedan daktilograf za tu poziciju. Ove godine imamo veliki broj zainteresiranih na jednom radnom mjestu. Korona kriza, ali i činjenica da je Trgovački sud 2019. ponovno postao samostalan, rezultirali su time da sada nemao toliku fluktuaciju kadrova te da smo popunjeni s velikim brojem zainteresiranih.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 10. veljače 2021.