Kultura

PREDAVANJE DR. SC. BARBARE ĐURASOVIĆ O značaju kanonika Liepopilija i Crnice u životu grada na prijelazu s 19. na 20. stoljeće

barbara durasovic

U organizacije Ogranka Matice hrvatske u Dubrovniku, a u povodu Feste sv. Vlaha i Dana Grada 2021., u četvrtak je održano online predavanje dr. sc. Barbare Đurasović ‘Život i djelovanje dubrovačkih kanonika Antuna Liepopilija i Joza Crnice’.

Kako je u početku navela Đurasović, iako tema nije vezana uz našeg nebeskog zaštitnika, ona je važna jer su kanonici Antun Liepopili i Jozo Crnica svojim izrazito hrvatskim djelovanjem na prijelazu s 19. na 20. stoljeće ostavili značajan trag u svekolikom životu grada. Istaknuli su se u jačanju identitetske osnove u potpunosti naslonjene na hrvatski nacionalni duh i katoličko nasljeđe Dubrovnika.

– Posebnost dvojice svećenika, osim što su djelovali u istom razdoblju na prijelazu s 19. na 20. stoljeće te što su bili bliski prijatelji, ali pripadnici različitih političkih opcija, nalazi se u činjenici što su, svaki na svoj način, bili povezani uz dubrovačku novinu Pravu Crvenu Hrvatsku. Proučavajući Pravu Crvenu Hrvatsku čiji je prvi broj izašao u ožujku 1905., ova dva kanonika nametnuli su se kao ključne osobe. Njihovo portretiranje bio je logičan slijed kako bi se dobila zaokružena slika o pravaškom listu koji je izlazio sve do kraja Prvog svjetskog rata – iznijela je Đurasović.

Politički put obojica su započeli u Narodnoj stranci. Kanonik Liepopili već početkom 1890-ih uz Frana Supila kreće u organizaciju Stranke prava u Dubrovniku.

– Za kanonika Crnicu moglo se reći i okarakterizirati ga kao narodnjaka pravaških ideoloških pogleda. Nije napustio Narodnu stranku, ali je prijateljski, svjetonazorski te poslovno bio prisno povezan s pripadnicima autohtonog dubrovačkog pravaškog pokreta. Od 1905. kanonik Liepopili bio je vođa neovisne skupine pravaša i pokretač lista Prava Crvena Hrvatska dok je Crnica podupirao njihova politička zalaganja – kazala je.

Liepopili bio je jasno, domoljub, intelektualac i pripadnik klera. Rođen u dubrovačkoj pučanskoj obitelji, osnovnoškolsko obrazovanje završio je u Makarskoj, gimnaziju u Dubrovniku, a bogoslovni fakultet u Zadru. Za svećenika ga je zaredio kotorski biskup Juraj Martić 1872. godine u Kotoru, budući da biskupska stolica u Dubrovniku nije bila popunjena. Iste godine služio je mladu misu u sv. Vlaha. Službovao je u Konavlima, Dubrovačkom primorju i na Pelješcu. Zanimljivo je da je za vrijeme hercegovačkog ustanka 1875. u Ošlju sklonio izbjeglice pred Turcima. Više od dva desetljeća nakon, imenovan je kanonikom Stolnog kaptola u Dubrovniku gdje je ostao do smrti.

– Ovaj dubrovački svećenik bio je osnivač, a od 1905. do 1911. glavni urednik lista Dubrovačke biskupije. Pisao je za Hrvatsko Pavo, Croatiju, Katoličku Dalmaciju, Iskru, Slovinac i Narodnu svijest, a od samih početaka za Crvenu Hrvatsku. Među prvim narodnjacima suprotstavio se ideji suradnje sa Srbima. Na temelju dobrog poznavanja izvora i činjenica uz primjenu znanstvenih metoda razotkrivao je velikosrpske konstrukcije – objasnila je Đurasović.

Od 1893. približio se mladom Franu Supilu te se uz bilježnika Rafa Arnerija i svećenika Vicu Medinija našao u krugu osnivača stranke Prava u Dubrovniku. Nakon izbora u Konavlima, nije slijedio svoje kolege već je ostao vjeran Starčevićevom učenju. Čistoj stranci prava pristupio je od samog početka 1898. Međutim, u trenutku pripajanja Narodne stranke i Stranke prava, 1905., ide svojim pravcem u širenju hrvatske misli te pokreće Pravu Crvenu Hrvatsku te se zalaže za ranije pravaške ideje.

– Zanimljivo, uredništvo Prave Crvene Hrvatske bilo je mjesto okupljanja članova ujedinjenje stranke pravaša, a osim što su se organizirali u samom Dubrovniku, širili su se i na okolna mjesta. Zahvaljujući Liepopiliju, pravaši 1905. dolaze i do vlasništva u Dubrovačkoj tiskari u kojoj se prethodnih godina tiskala Crvena Hrvatska. Liepopili je bio predsjednik Uprave i upravo zbog svog tog političkog angažmana i poslova u tiskari i novini, kanonik Antun Liepopili je znao imati neugodnosti. Pored učestalih uvreda na stupcima Crvene Hrvatske, u veljači 1906. godine doživio je ulični napad kad ga je na Stradunu zaskočio Rajmund De Giulli, brat vlasnika Tiskare Iva De Giullija. Povod napadu bilo je pismo o Ivu DeGiulliju u satiričnoj rubrici u Pravoj Crvenoj Hrvatskoj. Osim što su u Pravoj Crvenoj Hrvatskoj često prozivali kanonika Liepopilija, na meti je bio i kanonik Jozo Crnica – poručila je.

Kanonik Jozo Crnica bio je kontroverzni svećenik, narodnjak te također poklonik pravaške politike i njihovog lista, a posebno je bio prozivan i napadan zbog prisnih veza s bečkim dvorom. 31 godinu je kao upravitelj župe prove na Grudi, a 1886. imenovan je dekanom Konavala. 1901. vratio se u grad gdje je postao kanonikom Stolne crkve. U više navrata bio je meta napada Narodnjaka, iako je bio članom njihove stranke. Crvena Hrvatska razotkrivala je njegove veze i poslove, a on se najčešće branio kako mu te novine podmeću. U ratu je bio imenovan vojnim superiorom, a odlikovan je čak tri puta.

– Pojedini napisi iz toga doba provlače se i u srpskoj historiografiji koja se s pregršt neistina i pretenzija bavi Dubrovnikom i njegovom okolicom s kraja 19. i s početka 20. stoljeća. Kanonika Crnicu smatraju glavnim i odgovornim krivcem za ‘zatiranje srpstva u njihovim krajevima na jugu Dalmacije’. Pojedini srpski povjesničari smatraju Crnicu izuzetno važnim u Konavlima te osuđuju njegove ‘opće napade na srpstvo’. Njemu je bio jedini cilj, smatraju, izbrisati svaki trag srpstva u Konavlima. U srpskoj literaturi ističu njegovu važnost navodeći kako je ovaj svećenik caru Franju Josipu na dvor dolazio, navode, bez najave te kako je upravo s carem dogovarao kuda će proći željeznički pravac kroz Konavle. Da se baš Crnici mogu pripisati zasluge, može se naći u pojedinim izvorima i različitoj literaturi zato što je prvotna trasa tog željezničkog pravca trebala proći jednim smjerom čak 18 kilometara kraćim, međutim, zalaganjem don Crnice preusmjerena je pruga s Mihanića na Zvekovicu i tako je zapravo željeznička trasa prošla 18 kilometara dužim pravcem – tumačila je Đurasović.

Moć kanonika Crnice, vratimo li se srpskim autorima, potkrijepit će i detalj iz 1906. kad je u Dubrovniku boravio prijestolonasljednik Franjo Ferdinand.

– Tada, oni navode da ga nije po gradu pratio načelnik Pero Čingrija, već je ta dužnost pripala, kako pišu, ‘carskom miljeniku, popu Crnici’. Iz svega toga u srpskoj su historiografiji izvukli dva zaključka – da je monarhija davala značaj ljudima poput Crnice jer su uništavali tragove srpstva u carevini. Ono što je sigurno je da su veze Crnice s dvorom značile su velikodušnu i izdašnu carevu potporu Konavlima. Za posjeta dvoru 1909. cara Franja Josipa zanimalo je kome je Crnica podijelio njegovu posljednju dotaciju u vrijednosti od 25 tisuća kruna. Crnica je izvijestio cara kako su darovani novci pošli potrebitima, a da je uz to utemeljio fond na vječnu uspomenu premilostivom vladaru – dodala je Đurasović.

U dubrovačkim je novinama zapisano kako je nakon susreta s carom, kanonik Crnica trebao biti primljen i na audijenciju nadvojvotkinje Marije Josephe u Berlinu nakon čega bi uslijedilo i primanje kod nadvojvode Franja Ferdinanda.

– To nije bio jedini put, kako sam ranije spomenula da su se novci slijevali iz bečke blagajne u kanonikove ruke, a on ih je prosljeđivao kome je trebalo. Nakon ovog posjeta Franje Ferdinanda u rujnu 1906., Crnica je dobio tri i pol tisuća kruna i opet ih je proslijedio najsiromašnijim Konavljanima. A da su ga Konavljani izrazito voljeli i cijenili, svjedoči i novinski zapis dopisnika s Grude koji u Pravoj Crvenoj Hrvatskoj opisuje vrijeme uoči i na sam odlazak Crnice u Dubrovnik – komentirala je Đurasović.

Konavljani su izražavali žalost zbog odlaska njihovog, kako su napisali ‘oca, prijatelja i dobročinitelja’ u Grad.

– Naveli su kako je župnik Crnica podigao narodno blagostanje u Konavlima u moralnom i materijalnom smislu i baš zato, kako bi se odužili Crnici, napravili su višednevni službeni oproštaj od svog dugogodišnjeg župnika – iznijela je.

Tog jutra kad je don Crnica odlazio iz Konavala, nitko nije radio, ispričala je. Narod i pripadnici svih političkih opcija pohrlili su na Grudu. Zvonila su crkvena zvona, pucali su mužari, izvijani su barjaci i klicalo se njemu u čast. Pred sam odlazak don Crnica se pomolio za mrtve, održao je emotivan govor i položio vijence s hrvatskom vrpcom na grobu svog prijatelja, pokojnog konavoskog načelnika Mema Maguda.

Postoji izravna veza Crnice s pravašima. Osim što je bio prisni prijatelj kanonika Liepopilija, Crnica je bio i u upravi Dubrovačke hrvatske tiskare i to u vrijeme kad se u njoj tiskala Crvena Hrvatska, a na to mjestu ostaje i kad je pravaši preuzimaju i pokreću Pravu Crvenu Hrvatsku. Kanonik Crnica se 1910. vodi kao član Uprave Dubrovačke hrvatske tiskare da bi 10. siječnja 1914. preuzeo mjesto predsjednika Uprave. U Upravi Tiskare bio je sve do smrti, kazala je Đurasović. Crnica je imao i snažne političke ambicije, a zanimljivi su bili izbori za Carevinsko vijeće u svibnju 1907. kad se kandidirao kao samostalni kandidat za carevinskog zastupnika iz Konavala. Njih je, međutim izgubio.

– Da je zbog svojih veza u Beču s monarhijskim velikodostojanstvenicima imao problema i bio prozivan, piše njegov dugogodišnji suradnik i prijatelj Antun Liepopili. Od njega se u listopadu 1919. oprostio toplim riječima u Listu Dubrovačke biskupije gdje mu je na svojevrstan način pokušao osvjetlati obraz. U nekrologu je zapisao kako je don Crnica bio ‘tih i miran čovjek, plemenitog srca, gospodskog načina i uvijek udvorne te promišljene riječi’. Budući da je veći dio života proveo kao župnik na Grudi, a kako nije bilo željeznice do Boke, na putu kočijom u Herceg Novi Crnica bi često ugostio uglednike, namjesnike, ministre, nadvojvode pa čak i samog cara Franju Josipa. Time je stekao brojna poznanstva i tada je zapisao: ‘velika upliva pa je Konavlima učinio silu dobra’ – otkrila je dr. sc. Barbare Đurasović.

Čitavo predavanje možete pogledati u videu dolje.

Pročitajte još

‘Prekid preko veze’ publiku nasmijao do suza

Dulist

Vizualni identitet 75. Igara „Horizont“ osvojio glavnu nagradu za dizajn vizualnih komunikacija

Dulist

JAVNI POZIV Pridružite se Udruzi primijenjenih umjetnika Konavala Baština!

Dulist