Plato Graca nalazi se na istaknutom položaju u blizini povijesne gradske jezgre i s njom čini panoramu Dubrovnika. On je u zoni zaštite nepokretnih kulturnih dobara izuzetnih krajobraznih arihtektonskih vrijednosti. Svi znamo da je današnji plato Graca parking na otvorenom i on nema zadovoljavajuću razinu uređenosti te ovaj projekt obuhvaća prije svega obnovu podloge u smislu sloja dekorativnog betona. Njegov uzorak je potvrdio Konzervatoski odjel. Ozelenjivanje platoa se predviđa u središnjem dijelu i to na način sadnje drvoreda hrasta crnike te nadosadnjom na rubnim djelovima niskog raslinja. Obnovom je predviđena i postava rasvjetnih tijela na način da oni ne uzrokuju svjetlosno onečišćenje te oborinska odvodnja i automatsko navodnjavanje – ispričala je na konferenciji za medije Lea Đurović-Ruso ispred arhitektonskog ureda Proto Arch, a prilikom predstavljanja te potpisivanja ugovoro o uređenju platoa parka Gradac u srijedu u Maloj gradskoj vijećnici.
Ugovor je potpisala tvrtka Sanitat i izvođač radova Texo Molior. Ukupna vrijednost projekta je 2,5 milijuna kuna bez PDV-a, a radovi obuhvaćaju površinu od oko 2500 metara četvornih. Radovi bi trebali otpočeti sljedeći tjedan te je rok izvođenja 120 dana. Parking će i dalje biti namijenjen samo Dubrovčanima te će novo parkiralište imat jednak broj parkirnih mjesta kao i do sad. Izgubit će se tek ona nelegalna. O samom hortikulturnom uređenju nešto više je rekla Mia Erak iz Studia Landa.
– Rub uz postojeću vegataciju za koju je primarno da se sačuva oplemenit će se mladim stablima pinja te parterno puzajućeg timjana dok će se u središnjem dijelu platoa formirati zeleni otok s autohtonim vrstama mirte i konopljike, a u gornjem dijelu drvored hrasta česvine. U projektu je predviđena implementacija velikih stabala visine između pet i šest metara te opsega debla od 25 do 35 centimetara. Da bi ih uspješno implementirali u podlogu bez plodne zemlje važno je zaštiti rast korijenja sustavom ćelija koji u urbanim sredinama pritiska opterećenja prometa i podzemne infrastrukture omogućuje velikim stablima da razviju dovoljan volumen za zdravi razvoj korijenja – objasnila je Erak.
Taj sustav čuva i popločenje te sve podzemne instalacije usmjeravanjem korijenja da se duboko ukorjenjuje, a njegova primjena popularna je diljem Europe i u svijetu.
– Na ovom smo radili posljednje dvije godine. Konačno ovim ćemo prvi put u povijesti Dubrovnika dobiti jednu reprezentativnu za ovaj dio grada koja više neće služiti za bacanje otpada i loše parkiranje. Tu bih naglasio da se broj parkirnih mjesta neće mijenjati. Zamolio bih naše sugrađane na strpljenje u sljedeća četiri mjeseca. Novci za projekt osigurani su iz poslovanja tvrtke sanitat iz prijašnjih razdoblja – rekao je direktor Sanitata Tomislav Tabak koji se osvrnuo i na projekt javne garaže iza zgrade banke OTP za kojeg se nada da će ga predati početkom sljedeće godine na usklađivanje s GUP-om.
– Prema jednom projektu garaža bi imala 405 parkirnih mjesta, a po drugom 450. Međutim, zbog COVID-19 još se razmatra još se li se ići dvije etaže pod zemlju – iznio je Tabak.
– Plato Graca područje je kojim se nismo do sada mogli pohvaliti obzirom da se radi o pješčanom predjelu s mnogo utora i ulegnuća. Prilikom kiše znamo kako je izgledao. To nije lijepa slika grada kojg šaljemo posjetiteljima. Važno je uz Sanitat zahvaliti se i Konzervatorskom odjelu koje je itekako s nama željelo riješiti ovaj problem. Mnogo je vođeno razgovora kako to napraviti. U Poslani su im uzorci i oni su dali zeleno svjetlo. Prije toga bilo je bitno dobiti i suglasnost suvlasnika zemljišta, a obzirom da Grad Dubrovnik nije 100 postotni vlasnik. Tako da u obnovi s nama sudjeluje Dubrovačka biskupija. Grad će ovim dobiti jednu novu vizuru koja će kada se završi i priča oko samog parka Gradac značiti uljepšavanje našeg grada – zaključio je gradonačelnik Mato Franković.