Koncesionari štandova za prodavanje turističkih izleta u Portu, ovu su sezonu započeli po novom, znatno skupljem obračunu godišnje koncesijske naknade koja je narasla za nevjerojatnih 233 posto. Naime, ova je naknada još od 2012. sve do 2021. iznosila 18 tisuća kuna godišnje te je Županijska lučka uprava, kao tijelo koje dodjeljuje koncesije u Portu, nije očito smatrala potrebnim podizati. Međutim, sve se to promijenilo kada na ‘scenu’ Upravnog vijeća Županijske lučke uprave kao predsjednik ‘nastupa’ Pero Vićan. Ugovori za koncesije istekli su krajem 2021. te je, kako je DuListu i potvrdio ravnatelj Županijske lučke uprave Željko Dadić, upravo Upravno vijeće i donijelo odluku o povišenju cijene koncesijske naknade. Tako nova godišnja koncesijska naknada i to njen fiksni dio iznosi 60.000,00 kuna za područje Velikog mula te 40.000,00 kuna za područje Malog mula, uz promjenjivi iznos od 1 posto od prihoda ostvarenog od prodaje brodskih izletničkih programa, potvrdio je za DuList ravnatelj Županijske lučke uprave Dubrovnik Željko Dadić. U Portu je nakon novog natječaja ukupno 40 koncesionara, od čega ih je 11 novih, istaknuo je Dadić. Dodao je kako niti jedan od ranijih koncesionara nije odustao od koncesije zbog poskupljenja cijene, već su svi podnijeli zahtjeve za dodjelom koncesije. Zanimalo nas je i zbog čega je došlo do tolikog poskupljenja te čime to Županijska lučka uprava pravda?
To je odluka Upravnog vijeća
—Što se tiče samog povećanja koncesijske naknade ističemo kako odluku o samoj dodjeli koncesija kao i visinu donosi Upravno vijeće Županijske lučke uprave Dubrovnik, no uvažavajući činjenicu da iznos koncesijske naknade nije mijenjan od 2012. godine, razloge za povećanje treba tražiti prvenstveno u istome – prokomentirao je za DuList Dadić ne otkrivajući detaljnije razloge povećanja naknade. Po komentare ovog nevjerojatnog poskupljenja zaputili smo se u Porat među brodare i ‘bookere’, odnosno prodavače izleta. Neki od njih istaknuli su nam kako nisu ni čuli za poskupljenje, dok su drugi pak za njega znali, ali nisu mogli ništa konkretnije komentirati.
—To morate pitati gazdu – bio je najčešći odgovor koji smo dobili, ali zato su nam natuknuli kako su cijene pojedinih izleta također krešile kako bi vlasnici barem malo ‘prebrodili’ ovu sezonu s tako visokom koncesijskom naknadom. Ipak, bilo je i onih koji su komentirali kako je prethodna godišnja naknada od 18 tisuća kuna bila ‘sića’ te da njihovim vlasnicima sigurno neće biti problem plaćati novu naknadu od 60, odnosno 40 tisuća kuna, ovisno o poziciji u Portu. ‘Pa, radi se samo o pet tisuća kuna mjesečno, nije to puno’, komentirali su neki od ‘bookera’.
‘Zavjet šutnje’ u Portu?
Dio ostalih koncesionara kontaktirali smo telefonom. Mnogi od njih također nisu bili voljni komentirati odluku Upravnog vijeća Županijske lučke uprave. ‘Ja vam to radije ne bih komentirao’, bio je prevladavajući komentar te smo već počeli stjecati dojam kako u Portu vlada ‘zavjet šutnje’ o ovoj temi. Ipak, razuvjerila nas je donekle nekolicina koncesionara koji su željeli podijeliti svoje promišljanje iz prve ruke. Iako, većina njih istaknula je kako nije tu bilo nekog izbora. Ako su željeli koncesiju, jednostavno su morali prihvatiti ‘pravila igre’ pa s njima i povećanje naknade. Jedan od koncesionara, vlasnik putničke agencije Adriana Niko Miljas i sinovi d.o.o., Mario Miljas istaknuo je kako je povećanje koncesijske naknade bio svojevrstan šok, ne samo za njega, već i za druge brodare. —Poskupljenje je znatno. Radi se o tri puta većoj cijeni, a ulazimo u neizvjesnu sezonu. Nikad nije bilo teže, a i iza nas su dvije godine korone u kojima nije bilo lako – naglasio je Miljas. Jedan od 11 novih koncesionara u Portu, vlasnik Obrta Epidaurum Boris Obradović, istaknuo je kako ne zna točno kolika je koncesijska naknada prije bila jer mu je ovo prvi put da je dobio koncesiju. Dodao je kako ne očekuje probleme oko plaćanja koncesije te se ‘uzda’ u sezonu i dobre brojke.
—Sezona će valjda biti dobra. Svatko je dig’o cijene pa i Županijska lučka uprava. Znate kako se kaže – u njih su i čekić i orasi – komentirao je Obradović na naše pitanje o tome je li mu bio problem pristati na izdvajanje tolikih novaca za koncesijsku naknadu.
Cijene izleta će rasti
U sezonu se ufaju i ostali koncesionari s kojima smo razgovarali, a koji su bili voljni komentirati. Dio njih smatra kako neće biti problem izdvojiti toliku svotu ako sezona bude dobra. Ipak, kada smo ih pitali čime im je Županijska lučka uprava ‘opravdala’ povećanje svote, većina njih nije nam znala ili htjela navesti razloge. Vlasnik turističkog objekta Vivado Nikša Kulišić komentirao je tako kako ne zna zbog čega se Upravno vijeće Županijske lučke uprave odlučilo za poskupljenje cijene najma i koncesijske naknade.
—Imamo naše udruženje brodara i kad je stigao ovakav prijedlog o poskupljenju, mi smo ga prihvatili. Svi misle da se u ovom poslu zarađuju veliki novci, ali imamo mi i jako puno rashoda, puno toga treba platiti. Ništa neće biti problem ako bude turista. Kako je krenulo, imat ćemo super sezonu. Nikome nije bilo lako u ove zadnje dvije godine. Što ćemo? Oni su gazde i kako gazda kaže, tako je – komentirao nam je Kulišić. Na naše pitanje hoće li zbog povećanja koncesijske naknade biti primoran dizati cijene izleta odgovorio je potvrdno.
— Sve je poskupilo pa ćemo i mi morati dići cijene, to je normalno – zaključio je. Koncesionari su se, dakle, pomirili s poskupljenjem koncesije u Portu te su si sada postavili cilj što bolje odraditi sezonu pred njima. Sudeći prema situaciji koju smo zatekli u Portu, zasad se čini kako će im to i poći za rukom s obzirom na gužve i brodske transfere koji su itekako krenuli. Dodajmo i kako su štandovi u Portu ove godine nešto drukčije raspoređeni. Naime, oni s Velikog mula sada se nalaze uz zid Luže, dok su štandovi s Malog mula pomaknuti uz zid teatra.
Inače, Županijska lučka uprava, prema podacima koje je DuListu ustupio njezin ravnatelj Željko Dadić, koncesije u Portu dodijelila je sljedećim koncesionarima odnosno zajednici ponuditelja: Obrt Giusepina i T.O. Zrinski, Obrt Katarina i Silva j.d.o.o., T.O. Josip i Dinamit d.o.o., Delfin j.d.o.o., T.O. Trabakul i Obrt Epidaurum, Obrt Reful, Golubica d.o.o. i Obrt More, Obrt Mini i Dubrovnik boat charter d.o.o., T.O. Tim, T.O. Tirena i T.O. Dubravka, Artina d.o.o., T.O. Ames i T.O. Artina II, Bobarakomerc d.o.o. i Maro d.o.o., Zvir d.o.o., Ribolov Ragusa i T.O. Anker, Klik holidays d.o.o., T.O. Kod sinjorine, Adio mare j.d.o.o., Regina maris d.o.o. i T.O. Forteca, T.O. marikultura Mario i T.O. Minci, T.O. Herendija i Morska linija d.o.o., T.O. Vivado, Adriana Niko Miljas i sinovi d.o.o., T.O. Karuzo A, T.O. Karuzo G i T.O. Sabljarka i Rezervat Lokrum.
Objavljeno u tiskanom izdanju 27. travnja 2022.