Iako se diljem dubrovačkog akvatorija može primijetiti sve više luksuznih jahta koje nam pristižu, promet na moru manji je za više od 50 posto nego u istom razdoblju prošle godine. Primjećuje se to i u lučicama naših otoka gdje se sve rjeđe može vidjeti i domaće barke privezane na mulu. Pokazuju to i podaci Lučke kapetanije Dubrovnik koje nam je iznio lučki kapetan Mato Kekez. Tako su prema podacima Lučke kapetanije nakon lockdowna, od 1. svibnja pa do 28. srpnja zabilježena svega 494 uplovljavanja jahta i brodica, za razliku od prošlogodišnjih 1080. Riječ je o 253 jahte te 40 brodica, dok su se prošle godine u istome razdoblju brojke kretale od oko 498 jahti i 108 brodica.
Slična je situacija i u Lučkim ispostavama pa su tako u Cavtat, Korčulu, Vela Luku i Lastovo od 1. svibnja do 28. srpnja uplovile ukupno 253 jahte i 59 brodica za razliku od prošlogodišnjih 654 jahte i 251 brodica samo u navedenom razdoblju.
Promet manji, ali kazne su tu
Ipak, iako je promet morem znatno smanjen u odnosu na brojke na koje smo navikli praktički u srcu sezone, Lučka kapetanija i dalje ima pune ruke posla s inspekcijskim nadzorima, hitnim intervencijama, ali i kažnjavanjem, ponajprije ‘gasera’ na moru koji često ne poštuju ni propisnu udaljenost od plaže. Među ‘gasere’ se upisao i slavni Dan Bilzerian koji je sredinom srpnja posjetio Dubrovnik, a kod Korčule je ne poštujući propisanu udaljenost od obale ‘zaradio’ kaznu koja se po zakonu plaća 15 tisuća kuna.
-Što se tiče sigurnosti plovidbe Lučka kapetanija Dubrovnik izvršila je 72 inspekcijska pregleda plovnih objekata te je od 1. svibnja do 28. srpnja utvrdila jedan prekršaj po obavijesti pomorskog sustava VTS o prolasku broda Lastovskim kanalom bez dozvole, pet je prekršaja prolaska plovnih objekata većih od 20 metara između otočića Daksa i poluotoka Lapad, jedan prekršaj zabilježen je za neprijavljivanje plovnog objekta u sustav CIMIS, u dva slučaja radilo se o prekršajima po prijavljenoj havariji, šest je prekršaja bilo zbog nedopuštene brzine te devet ostalih prekršaja (svjedodžbe, uvjerenja i sl.) – istaknuo je Mato Kekez naglasivši kako je ukupno izrečeno kazni u vrijednosti 57.199,33 kuna, a da je od toga naplaćeno 39.088,33 kune, dok je za ostatak stranka uložila žalbu.
151 inspekcijski nadzor
Po pitanju inspekcijskih nadzora plovnih objekata od 1. svibnja do 28. srpnja Lučka ih je kapetanija provela 151. Od 1. svibnja do 28. srpnja 2020. godine Lučka kapetanija Dubrovnik sudjelovala je u ukupno 15 izvanrednih događaja od kojih se dva mogu okarakterizirati kao SAR (search and rescue) akcije, zatim pet izvanrednih događaja kao posljedica kvara i udara te osam akcija hitne medicinske pomoći, naglasio je Kekez.
I Lučka kapetanija, otkrio nam je, prilagodila je svoje poslovanje uvjetima pandemije koronavirusa sukladno propisanim preporukama za građane i gospodarske subjekte te u skladu s odlukom o organizaciji rada i radnog vremena u vezi s pojavom koronavirusa. Financiranje kapetanije, istaknuo je Kekez, određuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sukladno proračunu a broj zaposlenika ostao je jednak onome prije proglašenja pandemije. Tako prema Pravilniku o unutarnjem redu Ministarstva Lučka kapetanija Dubrovnik s ispostavama treba brojati ukupno 51 djelatnika, a danas su u kapetaniji zaposlena 44 djelatnika dok ih sedam još nedostaje.
Besplatno sidrenje
Vratimo se nakratko na luksuzne jahte. Nakon gruške luke obično ih se može vidjeti usidrene diljem župskog i cavtatskog akvatorija gdje ne plaćaju sidrenje s obzirom da to područje nije pod nadležnošću Lučke uprave Dubrovačko-neretvanske. Pitali smo lučkog kapetana Kekeza zbog čega je takva situacija i planira li se i taj segment izregulirati?
-Sukladno propisima RH sidrenje je dozvoljeno svugdje gdje nije zabranjeno, gdje se ne ometa sigurnost plovidbe. Sidrišta koja su prostorno planski predviđena kao izdvojeni dio lučkog područja se u pravilu naplaćuju i kao takva su pod tijelima koja upravljaju lukom – zaključno je istaknuo lučki kapetan Lučke kapetanije Dubrovnik Mato Kekez.
Iz tiskanog izdanja od 4. kolovoza 2020.