DuList IN

PIŠE PAVO JANČIĆ Pogledali smo dugo iščekivanu seriju ‘I tek tako…’

sex and the city

Samo za čitatelje Dulista donosimo recenziju upravo završene prve sezone TV serije ‘I tek tako…’ (And Just Like That…). Novo poglavlje popularne serije ‘Seks i grad’ prati Carrie, Mirandu i Charlotte na putu iz komplicirane stvarnosti života i prijateljstva u svojim 30-ima do još kompliciranije stvarnosti života i prijateljstva u svojim 50-ima.

Piše: Pavo Jančić, prof.

Kad se 1998. godine počela prikazivati serija ”Seks i grad”, malo je tko očekivao da će jedna naizgled obična serija o četiri njujorške single prijateljice i njihovim ljubavnim životima toliko revolucionizirati žanr, postati opće mjesto popularne kulture, da će se njome inspirirati i na nju se referirati mnoge kasnije televizijske uspješnice. Ovaj mega popularni sitcom, napisan prema istoimenim romanima Candace Bushnell, doživio je šest sezona s ukupno 94 epizode. Serija je bila HBO-ova ”zlatna koka”, koja je podigla vrijednost i popularnost ove TV platforme do neslućenih visina. Osvojila je 7 od 54 nominacija za nagradu Emmy, 8 od 24 nominacije za Zlatni globus i 3 od 11 Screen Actors Guild Award. Već 2007. godine bila je na listi 100 najboljih TV serija svih vremena, a o njenom utjecaju na cjelokupnu modnu industriju suvišno je i govoriti. Cipele Manolo Blahnik, koktel Cosmopolitan, britki humor, igre riječi, komične situacije i pametni dijalozi, garnirani luksuzom, mladenačkom bezbrižnošću i ljubavlju kao glavnom narativnom niti vodiljom, postali su zaštitni znak serije.

Serija koja se otvoreno rugala s dvostrukim moralom

‘Seks i grad’ bila je inteligentno koncipirana i zarazno šarmantna serija, koju su gledale sve generacije, bez obzira na stupanj obrazovanja, filmsku estetiku i ukus, kulturološki kontekst. Bila je serija ispred svog vremena, koja je otvoreno progovarala o temama prijateljstva, veza, ženstvenosti, seksualnosti, promiskuiteta, razlika među spolovima, o značenju ljubavi i vjernosti, suptilno se dotičući i tema poput religioznosti, majčinstva, roditeljstva, karijere. Naglasak serijala bio je prvenstveno na vizualnoj atraktivnosti, stilizaciji i glumačkoj ekspresivnosti, uz izvrsno ekvilibriranje emocijama glavnih protagonista. Četiri potpuno različite, a opet slične, filmske junakinje s kojima su se identificirale tisuće mladih žena diljem zemaljske kugle, bile su oslobođene okova lažnih društvenih skrupula, dvostrukog morala, ideoloških koncepata tad još uvijek prevladavajuće patrijarhalne kulture. Pritom su bile seksi, zabavne, pametne, društveno angažirane, dobro odjevene.

Ipak, i tad je bilo onih koji su seriji zamjerali površnost, propagiranje konzumerizma, socijalnu i rasnu neosjetljivost, a česti su bili i komentari kako je serija zapravo ubijala feminizam zbog prevelike usredotočenosti glavnih likova na vlastiti ljubavni život. I kao da su se novim nastavcima, neinventivno nazvanim ”I tek tako…”, autori serije htjeli obračunati s takvim kritikama, dokazujući i sebi i gledateljima koliko im je to važno, podilazeći trenutnoj atmosferi post-trumpovske Amerike.

I tek tako… smo dobili agendu

”I tek tako…” događa se u sadašnjosti, kao nekakav zlosutno apokaliptični, distopijski nastavak ”Seks i grada”, gdje promatramo kako su se tri prerano (i na trenutke karikaturalno) ostarjele prijateljice, u traženju svog životnog puta u vrlom novom svijetu novo-normalnog, zapravo pretvorile u antipod svega onog što su nekad predstavljale. Zbog poznatih razloga neslaganja među glavnim glumicama, lik Samanthe Jones scenaristički je teleportiran u London i ne pojavljuje se fizički niti u jednoj sceni, a lik Face od istog tog scenarističkog tima ubijen je već u prvoj epizodi, a da sama njegova smrt nije ništa posebno donijela dramatici i dinamici radnje. Tijekom snimanja preminuo je glumac Willie Garson pa gore spomenuti scenaristički mastermind očito nije imao pojma što učiniti s likom Stanforda, osim režirati njegov neobjašnjivi, misteriozni i potpuno nelogičan nestanak. Od stare postave nema likova Smith Jerroda, a niti Aidana Shawa.

Naravno, puno je tu novih imena, svaki u svom posebnom narativnom rukavcu, ali niti jedan lik (osim uznemirujući uvjerljive izvedbe Sare Ramirez kao non gender voditeljice podcasta Che Diaz), seriji nije donio ništa novo. Ostatci ostataka stare glumačke ekipe u svojim pedesetima bori se sa osobnim frustracijama, bolnim leđima, seksualnim apstinencijama, suočava se sa smrću, promjenama posla, odgojem nove generacije facebook, instagram i tik-tok tinejdžera. Carrie Bradshaw više nije novinska kolumnistica, sada sudjeluje u grupnom vođenju podcasta s gore spomenutom Che, Miranda Hobbes otkriva novu stranu svoje seksualnosti, a Charlotte York se teško nosi sa snobizmom njujorške više klase, ali i sa vlastitim kćerima u pubertetskim preispitivanjima.

Premalo humora, sočne fabule, seksa

Fokus radnje je na težini života u pedesetima, ali više je to igranje odraslosti nego stvarna zrelost ostvarenih pojedinaca. Taj moment glumljene sigurnosti i bespogovornog prihvaćanja novih društvenim paradigmi kao lajt motiv proteže se kroz sve epizode, poput neke pseudo filozofije nove dekade ovog tisućljeća koja je ispražnjena od iskrenosti, kritike, a ponajviše sadržaja. Serija je puno otvorenija likovima drugih rasa i seksualnih orijentacija, kao vjeran pokazatelj društvenog, kulturnog i gospodarskog stanja SAD-a u 2020-ima. I sve bi to bilo možda i simpatično da se ispod ovako koncipiranog narativa krije dobra, zanimljiva ili bar provokativna priča. Međutim ovdje ništa od toga nema. Ništa osim površnog, nametljivog i pretencioznog propagandističkog kiča, one lijeve, liberalne, navodno progresivne Amerike, koja njeguje kulturu otkazivanja, militantni aktivizam, agresivnu BLM agendu.

Pa smo tako dobili seriju bez prave teme, labave mozaičke strukture, u kojoj izostaje detaljnije elaboriranje dramskog konteksta, uzroka i motiva ponašanja likova (površno obrađene teme Mirandinog problema s alkoholom, Carrieinog žalovanja za preminulim suprugom, Charlottinih problema u braku). Likovi su jednodimenzionalni, plošne karakterizacije, na trenutke preglumljeni, dijalozi su dosadni, neduhoviti, prepuni klišeja, stereotipa i općih mjesta. Do iznemoglosti se forsira intelektualna pretencioznost, mrcvari motiv rodne binarnosti, rasizma, univerzalnosti. Previše svjetonazorskih pitanja i aktivističkog prenemaganja, a premalo humora, premalo sočne fabule, premalo seksa.

Politički korektne tete

Sve ono što je nekad u seriji bilo provokativno i subverzivno, danas je ziheraško, ulizivačko, manipulativno i u potpunom suglasju sa službenom agendom trenutnog američkog establishmenta. Radnja serije je predvidljiva, a hrabre, samosvjesne i provokativne žene iz 90-ih sad su izgubljene, preplašene i politički korektne tete, koje svojim nesnalaženjem u novim društvenim okolnostima sad jedino mogu isprovocirati svoje vjerne fanove. Pokušavajući rekontekstualizirati diskurs jednog prošlog vremena, kreativni tim serije zapravo je još više usidrio ove naše filmske heroine u 90-im godinama prošlog stoljeća, koje lišene svoje verbalne oštrine i otvorenosti prestaju biti ono što one u stvari jesu, pretvarajući svoje živote u eskapističke melodramatske fantazije.

Na sličnom tragu je i autor ”Seks i grada” Darren Star (nije sudjelovao u reboot verziji serije, za razliku od Michaela Patricka Kinga), koji je u listopadu prošle godine u razgovoru za ”The Hollywood Reporter” izjavio: ”Seks i grad” me više ne zanima. Ne bih danas radio tu seriju. Prije 20 godina znao sam ljude o kojima pišem, razumio sam to vrijeme, razumio sam likove i znao sam što trebaju reći.

Gafovi i optužbe

Najtužnije u cijeloj priči je što su se, pored toliko silne političke korektnosti i želje da se svide svima, produkciji serije potkrala dva ozbiljna gafa. Prvi je bio da je na Dan sjećanja na žrtve holokausta emitirana epizoda u kojoj se jedan od sporednih likova u seriji na prilično neukusan način šali sa žrtvom židovskog naroda. Drugi gaf, koji je razljutio ruske gledatelje diljem svijeta, odnosi se na prikaz mlade dizajnerice nakita za koju se u seriji komentira da ako je mlada i dobrostojeća, a dolazi iz Rusije, jedino čime se logično može baviti jest prostitucija. HBO se odjednom našao pod optužbama za neprimjerenost, dvostruke standarde, lažnu inkluzivnost i potpuno licemjerje.

Iako je serija ”I tek tako…” nedorečena, scenaristički nerazrađena, prepuna pitanja bez odgovora, zbog svoje prethodnice ona će sigurno imati svoje poklonike. ”Seks i grad” je jednostavno serija kojoj nitko ne može oduzeti vrijednost, vjerne obožavatelje, nagrade i status. I to je jedina apsolutna izvjesnost u cijeloj neizvjesnosti oko ovog novog projekta i njegove budućnosti. Produkcijski je to još uvijek raskošno, Sarah Jesica Parker glumački i dalje nosi seriju, a HBO unatoč povremenim promašajima i dalje snima sjajne stvari (Mare iz Easttowna, Prizori iz bračnog života, Vučji odgoj). Upravo iz navedenih razloga, kao i zbog respekta prema svih onih sjajnih šest sezona ”Seks i grada”, seriju i ”I tek tako…” namjerno neću i ne mogu (o)cijeniti.

Naziv: And Just Like That…

Mreža: HBO 2021.

Žanr: romantični, dramedy

Foto: hbogo.hr

Pročitajte još

Nikola Batinović emotivnom izvedbom u Superstaru rasplakao Severinu

Dulist

FOTOGALERIJA Dan je savršen za šetnju po Gradu

Dulist

MLADA FOTOGRAFKINJA O PROJEKTU U TRSTENOME Leonardino dubrovačko podvodno kraljevstvo

Andrea Đurasović