Kultura

‘ORFEJ SLUŠA RADIO’ Nova premijera Kazališta Marina Držića iz teatra se zvukom penje na Bokar

Orfej slusa Radio Bokar Premijera 10

Autorski projekt Pavlice Bajsić Brazzoduro, ‘Orfej sluša radio’, odnosno predstava radiofonijskog teatra, svoju premijeru imat će ovog četvrtka, 15, lipnja, u 21 sat.

Izniman iskorak u produkciji i radu Kazališta Marina Držića zaista je hvalevrijedan projekt, a u njemu sudjeluju glumci Frano Mašković i Marija Šegvić kao Orfej i Euridika, Zdeslav Čotić, Helena Kovačić / Nika Burđelez ali i poseban, ‘autohtoni’ dubrovački proizvod – sjajni bend Izae.

Oni koji ne stižu na premijeru ovaj zanimljiv novi projekt autorice i teatra mogu pogledati u repriznim izvedbama od 19. do 23. lipnja 2017., također u 21 sat, a o svemu su nam oni koji su sudjelovali u njemu otkrili na konferenciji za medije ovog ponedjeljka.

– Možda je i malo poznato da je Hrvatska u principu radiofonijska velesila, na svjetskoj razini. sad je vrijeme i prilika za staviti sve argumente na stol, nije dobro valorizirano – kazao je za početak Ante Vlahinić, predstavljajući autoricu i njezinu ljubav i povezanost s Dubrovnikom. Također je dodao kako je ovo prilika za Dubrovnik upoznati se s ovim zanimljivim žanrom, specifičnim radio teatrom.

– Vanjski prostor nije nešto na što je teatar naviknut i znali smo da će biti novonastalih situacija, no bez da se bacimo u probleme, ne bismo imali ni napretka. Prvenstveno, moram zahvaliti Društvu prijatelja dubrovačke starine, čije nam je Vijeće, kao i Niko Kapetanić, dalo razriješene ruke. Veliko hvala i Dubrovačkim ljetnim igrama, kao i ‘Domus Christiju’ koji nam je pomogao s jednim dokumentarnim dijelom. Kad smo Pavlica i ja dogovarali projekt, u prvi momenat bio je Bokar na pameti. Uostalom, svi smo se na neki način ovdje kretali, a danas se sjećamo nekih velikih predstava ovdje, poput Areteja. Danas, ovdje se skupila jedna iznimna ekipa. Također, mislim da bi misija svakog kazališta trebala biti i baštiniti naslijeđeno, ali brinuti se i za sadašnjost i budućnost ne samo kazališta, već i šire kulturnoumjetničke scene u Dubrovniku – kazao je Vlahinić, redom hvaleći odličan tim iza predstave, ‘eksperimenta kojeg se ne boje’.
Autorica Bajsić Brazzoduro pobliže je objasnila ‘radio teatar’.

-Radiofonijski teatar kao naziv ne treba mistificirati. Radi se o mojoj ideji spajanja radija i kazališta a za tu ideju je dovoljno zamisliti kako je predstavu i dalje moguće slušati samo na radiju a da vam bude zanimljiva, da možete maštati i prepustiti se zvukovima, a opet da ju možete pustiti u teatru i da za to postoji neko opravdanje. To je putovanje koje smo započeli s predstavom Hoerspiel te i dalje traje i putuje. Kao i svaka definicija, ona se brzo i prazni, pa mogu reći kako je ‘Orfej sluša radio’ najdalji iskorak u kazalište – kazala je Bajsić Brazzoduro. Autorica se na neki način vodila filmom Jeana Cocteaua ‘Orphée’.

– Ovdje je Orfej pjesnik i komunicira sa svijetom podzemlja kroz šifrirane poruke koje sluša na radiju u svom autu. Dakle, postoji ta mistična veza između radija i smrti, koju možemo gledati s dvije strane, činila mi se zanimljivom i jakom da mogu izmaštati taj svijet koji se u Bokaru smješta u ‘predsoblje podzemlja’ Bokara – dodala je autorica, kazavši kako je sve ‘zamišljeno kao putovanje za publiku koji na kraju ostavlja tračak utjehe’. Inače, priča počinje u trenutku kad Orfej silazi u podzemni svijet i uspijeva dobiti Euridiku.

-Zamislili smo priču kao opraštanje od Euridike. Vidjet ćete poetičnu radijsku igru na temu oproštaja, uz puno glazbe i nešto plesa – zaključila je autorica, prepustivši riječ glumcima, Orfeju i Euridiki, odnosno Franu Maškoviću i Mariji Šegvić.

– Sretna sam zbog poziva u ovaj projekt, a u Dubrovnik rado dolazim od 2013. na Igre i ovo mi je prva suradnja s KMD-om. Divno mi je ovdje i dobro smo radili, a stvari koje smo radili i teme kojih smo se dotakli me duboko zanimaju. Počeli smo od ničega, gledanje filma kojeg je Pavlica spomenula, te se priča nadograđivala u asocijativnom nizu stvari koje su nas svih zajedno gurale naprijed. To je inače tip kazališta kojeg volim i mislim da se kroz ovakve projekte razvijamo – kazala je Šegvić, dok je Mašković dodao kako ga je prvo privuklo što se radi o eksperimentu, a kako ga ujedno zanimaju neuobičajeni projekti kazališta i do kud kazalište ide.

– Mislim da je tu Pavlica potegnula s ‘Hoerspielom’ i ‘Eterom nad Berlinom’, jer kazalište u klasičnom smislu smo svi navikli gledati i pretpostavljamo ako bi trebalo izgledati, a ovo je pak nešto gdje si pionir, istraživač – kazao je Mašković, istaknuvši ljubav prema radiju gdje funkcionira još od Akademije.

Za kraj, ravnatelj Vlahinić pojasnio je ‘zarazu’ Orfejom i Euridikom.

– Svi ti mitovi prežive tolike stotine i tisuće godina samo zato što u principu odgovaraju milijardama naših istina i situacija. Svi mi koji se bavimo nečim kreativnim u Dubrovniku smo neki Orfej. U Dubrovniku se teško baviti kulturom a da nemate taj teret zaljubljenosti u dušu Dubrovnika. Sve su to naše Euridike u koje smo svi mi Orfeji zaljubljeni, nalazeći se u situaciji gdje žalimo za tom nekom ‘Euridikom naše duše Dubrovnika’. Treba vjerovati da je ona iza nas i raditi dalje kao da je iza nas, bez nesigurnosti se okretati. Moramo biti sigurni da nas duša Dubrovnika slijedi. Zašto to govorim? Zato mitovi funkcioniraju i to mi svi osjećamo. Na kraju krajeva, vraćamo važnu radiofoniju tamo gdje ona pripada – zaključio je Vlahinić, dok je autorica Pavlić Brazzoduro za kraj pročitala i recital koji otvara premijeru.

Tim iza predstave:

glazba: IZAE
dizajn zvuka i ars acustica: Dino Brazzoduro
filmovi: Dalibor Barić
dramaturgija: Pavlica Bajsić Brazzoduro i Marija Šegvić
dramaturški savjetnik: Dubravko Mihanović
suradnik za scenski pokret i koreograf: Alen Čelić
fotografija i dizajn vizualnih materijala: Jadranka Katić
kostimografija: Marija Šegvić
dizajn svjetla: Marko Mijatović
video: Nikola Kapidžić

Pročitajte još

SUBOTNJA KAVA UZ UMJETNOST Predstavljen katalog izložbe Gundulićev san

Dulist

Otvorena izložba “Pogled kroz Portret Marije Ghetaldi-Gondola” u Kneževu dvoru

Dulist

Lero premijerno predstavlja ‘Snovi izgubljenih godina’ u Lazaretima

Dulist