Kultura

NAŠ PRIZNATI FAGOTIST MATIJA NOVAKOVIĆ Duga i bogata tradicija Orkestra sa sobom nosi i veliku odgovornost

Matija Novakovic fagot

Svirao sam s našim gudačima, uz mae­stra Pavla Zajceva, Suitu ruskog sklada­telja azerbajdžanskog podrijetla Kon­stantina Batashova, inače umirovljenog profesora kompozicije na konzerva­toriju Čajkovski u Moskvi. Kompozi­cija je izuzetno zanimljiva četverosta­vačna skladba napisana 1982. godine, a posvećena je tada već svjetski prizna­tom fagotistu Valery Popovu – u jednom dahu kaže Matija Novaković, naš pri­znati fagotist, dugogodišnji član Dubro­vačkog simfonijskog orkestra s kojima je prve glazbene izvedbe imao još kao učenik Umjetničke škole Luke Sorko­čevića, potom kao student. O povijesti svoje ljubavi prema fagotu reći će nam sam nekoliko riječi.

Vratimo se malo u povijest – od Dubrovnika, preko Zagreba, pa sve do Moskve odveo Vas je upravo – fagot. Ipak, vraćate se Dubrovnik u i Vašim Konavlima. Kako danas gledate na grad u smislu glazbe i kulture?

Nakon diplome na MAZagreb, koja je bila jedno lipanjsko poslijepodne, slje­deće jutro sam sa svim studentskim stvarima i stečenim znanjem krenuo prema doma. Bilo je tu još povrataka u Zagreb na poslijediplomski studij, i na usavršavanja u Rusiji, ali je baza od tada ostala uvijek ista: Konavle i Grad, Glazbena škola Luke Sorkočevića i Dubro­vački simfonijski orkestar. Dubrovnik se u svijetu predstavlja kao kulturna destinacija, koju uz spome­ničko blago krasi i niz izvrsnih festi­vala, prestižnih likovnih događanja, koncertnih mega projekata na otvore­nome, vlastiti Orkestar, Kazalište, Festi­val Dubrovačkih ljetnih Igara, tradicio­nalne svetkovine poput Feste zaštitnika Grada sv. Vlaha, operne gala večeri. Kulturna ponuda Grada se stalno obo­gaćuje, budući da gosti Dubrovnika tra­gaju za visokokvalitetnim doživljajima. Velik broj turista na dolazak u Dubrov­nik motiviran je upravo odabirom kul­turnih manifestacija i neponovljivih kulturnih doživljaja. Moram malo dotaknuti i glazbu – a sve to u Gradu koji u 21. stoljeću nema svoju koncertnu dvoranu, a ni primjerenu dvoranu za probe i pokuse svog matičnog Orke­stra. Rijetko se koje glazbeno tijelo na našem području može pohvaliti tradi­cijom kakvu ima Dubrovački simfonij­ski orkestar. Pred njim su svojevremeno, kao i danas, stajala najveća imena svjet­ske glazbene scene, a koja su se nakon suradnje i zajedničkog rada izrazito povoljno izjašnjavala o Orkestru. Tako duga i bogata tradicija sa sobom nosi i veliku odgovornost u budućnosti prema sve zahtjevnijem slušateljstvu. ­

Suosnivač ste i predsjednik Umjet­ničke udruge ‘Konavle Art’ i Festi­vala ‘Glazba i riječ’ Konavle. Ove udruge dodatno obogaćuju kul­turnu ponudu Konavala. Ipak, ima prostora za više?

Udruga Konavle Art osnovana je 2007. godine od nas nekoliko entuzijasta koji su za cilj imali potaknuti kulturno-izvedbenu djelatnost u Konavlima. Svo­jim radom i zalaganjem uspjeli su ne samo postići taj cilj nego ga i nadmašiti. Doveli smo u konavoski kulturni milje živost koja mu je godinama nedostajala. Također, Udruzi je uspjelo financirati program pomoću sponzora, što je s obzirom na nedostatak kulturnih sadr­žaja i nenaviknutost publike na takva događanja bilo izrazito važno. Vizija Udruge je bila jasna: dovesti umjetnost na kućni prag stanovnicima Konavala besplatno, te dati konavoskom pejzažu nove vizure. Ostvarenje vizije jedan od osnivača pok. Đuro Drobac nije doče­kao, jer je nažalost preminuo već slje­deće 2008. godine.

Festivalom ‘Glazba i Riječ’, ‘Cavtat­skim glazbenim večerima’ i ‘Konavle Art Plus programom’, manifestaci­jama koje traju već neprekidno pet­naest godina, na području općine Konavle održano je više od 120 kon­cerata i dramskih predstava, koje uključuju gostovanje umjetnika iz cijele Hrvatske i inozemstva.
Nakon petnaest godina volontiranja u udruzi’ Konavle Art’ pri konavoskoj kulturnoj sceni ja sam se povukao i od veljače 2021. umjetničku udrugu ‘Konavle Art’ sam prepustio mlađim kolegama.

Prednost uvijek dajete hrvatskim skladateljima. Dovoljno je prisjetiti se prekrasnog koncerta Dubrovačkog proljeća 2017. kad ste izveli Papandopulov Koncert za fagot. Kad ponovno možemo očeki­vati nešto slično?

To sigurno ne ovisi o meni, već o orga­nizatorima koji donose koncertni pro­gram prema vlastitim zamislima i potrebama. Potreba za fagotom kao solističkim glazbalom uz orkestar je očito mala, što dovoljno govori poda­tak da je koncert za fagot i orkestar uvršten u redovnu koncertnu sezonu DSO-a posljednji put 2017., a prije toga 2008. godine. Točno je da u svom koncertnom reper­toaru preferiram domaće i moderne skladatelje, što bi trebalo biti i logično jer živimo u 20. i 21. stoljeću, pa nema baš uvijek potrebe da sviramo 300 godina stare kompozicije. Svakog skla­datelja veseli činjenica da se njegovo djelo izvodi, odnosno zaživi na kon­certnom podiju. Ja sam osobno uz DSO svirajući praizveo koncetre Cossetta i Jusića, a svirao sam često Kelemena, Bjelinskog, Papandopula.

Jesenji glazbeni moskar

Održan završni koncert

Proteklog petka u Kneževom dvoru održan je posljednji koncert Jesenjeg glazbenog moskara. Koncert je otvoren skladbom Potok, za gudački orkestar našeg mladog skladatelja Ivana Končića, koji je izvedbu pratio iz publike i po završetku ustao kako bi pozdravio Orkestar i maestra Pavla Zajceva. Nakon toga, fagotist DSO-a, Matija Novaković s Orkestrom je izveo Suitu za fagot i gudače K. Batashova. Nakon fagota, red je bio na flauti. Ivana Mišić, flautistica i nekadašnja članica DSO-a uz Orkestar i maestra Zajceva izvela je Koncert za flautu i orkestar u D-duru, op.283 C. Reineckea. Poslije pauze, Orkestar je izveo Simfoniju br. 1 u C duru, op.21 L.van Beetohvena za završetak ove bogate i zaista odlično posjećene sezone poznog ljeta i jeseni.

Foto: Zvonimir Pandža/Oleg Tošović

Pročitajte još

Komedija ‘Mare Fjočica’ na Adventu na Vojnoviću, ulaz besplatan

Dulist

Otvorenje izložbe “Toge, damast i vlast” autorice Viktorije Žuvela

Dulist

[FOTO] Vlaho Bukovac i portreti dubrovačkih obitelji

Dulist