Godinu za nama obilježio je i niz važnih projekata koje su Dubrovčani dugo vremena željno iščekivali, a jedan od njih svakako je rekonstrukcija Lapadske obale. Godinama su se slali apeli na adrese svih gradskih vlasti, no zapravo se po pitanju uređenja Lapadske obale nije ništa radilo. Projekt je napokon ozbiljnije počeo u svibnju 2020. kada je potpisan ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za rekonstrukciju i proširenje Lapadske obale vrijedan 70 milijuna kuna. Kako je prilikom potpisivanja ugovora istaknuo gradonačelnik Mato Franković, riječ je o prvom velikom infrastrukturnom projektu unutar samog užeg centra grada u posljednje 42 godine. Sve je postalo još ozbiljnije 16. ožujka 2021. kada je potpisan ugovor za izvođenje radova rekonstrukcije i proširenja Lapadske obale s predstavnicima izvođača radova i stručnog nadzora. Ugovor su potpisali gradonačelnik Mato Franković, Antonio Deranja iz tvrtke Texo Molior koja je izvođač radova te Marko Balija iz Tvrtke Trames koja će nadzirati radove. Franković je tada istaknuo kako je projekt dio priče novog urbanog centra Grada koji obuhvaća Gruž i Lapadsku obalu.
— Ovim projektom izmijenit će se regulacija prometa iz jednosmjerne ulice u dvosmjernu, izgradit će se nova obalna konstrukcija i šetnica sa zelenilom i biciklističkom trakom, povećat će se razina sigurnosti prometa i kvaliteta javnog gradskog prijevoza te rasteretiti postojeći dominantni pravci – rekao je tada Franković.
15. travnja 2021. stigla je vijest koju su svi dugo čekali. Radovi na Lapadskoj obali napokon su krenuli!
— I konačno je krenulo! Mnogi nisu vjerovali. Mi jesmo, i ne samo vjerovali već smo i započeli realizaciju ovog iznimno važnog projekta, a koji je, ponovit ću, 100 posto financiran europskim i nacionalnim sredstvima – poručio je Franković dodavši kako se milijardu kuna europskih i nacionalnih sredstava ulaže u infrastrukturne projekte na području Grada. Radovi su na samom početku podrazumijevali izgradnju obalnog zida prema pravo-moćnoj građevinskoj dozvoli za III. i IV. fazu, odnosno sa sjeverozapadne strane Lapadske obale, naglasili su u travnju iz Gradske uprave. Dvadesetak dana nakon započetih radova Upravni sud u Splitu privremeno ih je obustavio, na temelju prijedloga tvrtke Laguna Trade Franja Pašalića. Kako je DuList tada neslužbeno doznao, Franjo Pašalić tražio je da mu se prizna svojstvo stranke u postupku oko rekonstrukcije Lapadske obale te da mu se da uvid u građevinsku dozvolu. Njegov zahtjev je odbijen, a Grad Dubrovnik mu je dostavio građevinsku dozvolu tek po izdatom pečatu pravomoćnosti. Pašalić se također žalio na građevinsku dozvolu, a njegova žalba bila je odbijena budući da nije bio stranka u postupku, što je on i tražio. Obustavljanje radova na Lapadskoj obali gradonačelnik Mato Franković nazvao je pravnim presedanom!
— Upravni sud u Splitu po nalogu predsjednika Upravnog suda Silvia Čovića odlučio je bez bilo kakve prethodne rasprave i mogućnosti za očitovanjem privremeno obustaviti radove na Lapadskoj obali. Mjera privremene zabrane izvođenja radova, tvrde nam pravni stručnjaci u ovakvim slučajevima u Hrvatskoj nije donesena u posljednjih dvadesetak godina – naglasio je bio Franković, a na izvanrednoj konferenciji za medije iznio je više detalja o ovom ‘presedanu’.
— Kako je moguće da tvrtka Laguna Trade posjeduje radnu verziju rješenja kojim se određuje privremena mjera i zabranjuje Gradu Dubrovniku izvođenje radova na zahvatu rekonstrukcije Lapadske obale. Ne ulazeći u sam predmet, nije mi jasno kako je moguće da radni materijali mogu biti u posjedu Lagune Trade i trećih osoba i da se isti mogu zloupotrijebiti, a niti Grad Dubrovnik niti Ministarstvo nemaju službena saznanja da se predmetni spor uopće vodi. Iščitavanjem radne verzije nejasno nam je ovo rješenje koje se temelji na nekoliko fotografija iz kojih nije vidljivo da se zadire u bilo čija prava – rekao je dalje.
‘Velika pobjeda Grada’
Radovi su se nastavili početkom rujna na dijelu koji nije bio obuhvaćen rješenjem o obustavi radova te je izvođač nastavio s rekonstrukcijom Lapadske obale II. faza od Batale do Ekonomskog fakulteta. Počelo se tada s bušenjem pilota, što je uz izgradnju obalnog zida, riječima gradonačelnika, najzahtjevniji dio posla. Nakon skoro četiri mjeseca od obustave radova, došlo je ipak do ‘velike pobjede Grada’. Krajem rujna 2021. Gradu Dubrovniku stigla je odluka Visokog upravnog suda čime su radovi na Lapadskoj obali dobili ‘zeleno svjetlo’ za nastavak, a poništena je privremena mjera o zabrani radova. Kroz tri faze projekta, ukupno je potrebno postaviti 134 pilota, a izvođač ‘Texo Molior’ trenutno je na skoro pola puta, istaknuli su iz ove tvrtke za DuList sredinom prosinca. Vrhunac ove faze radova, naglasili su, očekuje se krajem siječnja 2022., dok će se gradilište iznimno ‘zahuktati’ u veljači 2022.
I dok Lapadska obala napreduje dalje ‘punom parom’ spomenimo se još jednog važnog projekta koji je realiziran u 2021., a to je cesta Most dr. Franja Tuđmana – Pobrežje. Radovi na novoj cesti započeli su još u prosincu 2020., a cesta je za promet otvorena tijekom lipnja ove. Riječ je, inače, o jednoj od najvažnijih investicija u prometnu infrastrukturu Grada Dubrovnika jer se povezivanjem Mosta dr. Franja Tuđmana s Osojnikom i Pobrežjem stvaraju prvi preduvjeti za širenje stambene zone Grada Dubrovnika na ta prigradska područja. Projekt je značajan i zato što otvara mogućnosti za povezivanje Grada alternativnim koridorom prema Gornjim selima te dalje prema Primorju. Zahvat je bio vrijedan 33 milijuna kuna i bio je podijeljen je u tri faze. Na području Pobrežja planirano je, među ostalim, i uređenje Park ‘n’ Ride parkirališta, prvog takvog u Dubrovniku.
Vrijedno je svakako spomenuti i kako je u ovoj godini svečano otvoren i prvi Studentski dom u Dubrovniku. Sveučilište u Dubrovniku tako je u 18. godini svog postojanja trajno riješilo problem smještaja i prehrane studenata.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 29. prosinca 2021.