Kultura

Muzejska pedagoginja Dubravka Tullio: ‘U zgradi se više toliko ne čuju dječji glasovi, ali trudimo se biti aktivni’

c dubravka tullio027

Inovativni, šarolikiiza svako­jaki uzrast – sadržaji su zbog kojih su posjetitelji hrlili proći kroz vrata Androvićeve ulice 1. Međutim, zbog epidemije koronavirusa aktivnosti u samom dubrovačkom Prirodoslovnom vrste, nažalost, ove godine one su bile poprilično oskudne. Realizaciju mnomuzeju, kao i u većini institucija ove gih projekata prebacili su, objasnila nam je naša sugovornica muzejska pedagoginja Dubravka Tullio, za 2021. No, to im nije bila izlika da sjede skr­štenih ruku. S Tullio smo porazgova­rali kako su iskoristili vrijeme ‘mirova­nja’, nedostaje li joj češća komunkacija s mališanima, ali i na čemu kao aka­demska slikarica trenutno radi u svoja četiri zida. ­
Što trenutačno spremate u Vašoj ‘kreativnoj kuhinji’?
Izložbena djelatnost Prirodoslovnog muzeja Dubrovnik najviše ‘pati’ u ovo vrijeme epidemije koronavirusa zbog manjka sredstava za njenu realizaciju. Međutim, to nas je navelo na promi­šljanje o izlaganju na jedan drugačiji način od onoga na koji smo navikli i nadamo se da ćemo nešto ipak realizi­rati do kraja tekuće godine. Pedagoška djelatnost ne zaostaje, i dalje se radi s najmlađom publikom, ali kvantita­tivno manje što naravno kvalitativno može biti bolje. Najviše se fokusiramo na terenski rad i istraživanja, priku­pljanju novih materijala i predmeta za entomološku i malakološku zbirku te njihovu obradu i inventarizaciju. Paralelno s prikupljanjem objavljuju se nove znanstvene spoznaje o lokal­noj fauni, ali i fauni cijele Hrvatske. Aktivno sudjelujemo u on-line pre­davanjima i znanstveno – stručnim skupovima i seminarima važnim za napredak u muzejskoj struci. Posebno nas vesele nadolazeći blagdani, ure­đivanje Muzeja i kreativni program za djecu Prirodoslovna božićna stvaraonica.
Mnoge institucije su razdoblje ‘mirovanja’ iskoristile za odrađiva­nje zaostataka, ponajprije papiro­logije. Kako ste Vi ‘kratili’ vrijeme?
U Muzeju je, što se tiče posjetitelja bilo poprilično mirno i nažalost još uvijek jest, ali to nas ne demotivira u radu nego nam otvara mogućnost da se više posvetimo laboratorijsko – ured­skom poslu. Uredi su puni materijala za obradu, kao što su školjkaši, ribe, kukci za prepariranje ili alge za her­bariji. Imale smo dovoljno vremena za sumariziranje i obradu znanstvenih podataka te njihovu objavu u doma­ćim i inozemnim časopisima. Edu­kativno-pedagoški rad se održavao u suradnji s odgojno-obrazovnim usta­novama, u sklopu terenske nastave, s manjim brojem djece usklađeno s epi­demiološkim mjerama.
Tijekom ‘lockdowna’ ste bili ite­kako prisutni na društvenim mrežama.
Prirodoslovni muzej Dubrovnik se kao i većina muzeja u Hrvatskoj za vrijeme lockdowna aktivnije uključio u pred­stavljanje svojih djelatnosti preko društvenih mreža jer se tada od nas očekivao veći online angažman. Na taj način smo komunicirali s našom stalnom publikom, ali smo dobili i neku novu, tj. nove pratitelje na našem profilu na toj društvenoj mreži. Ne smatram to idealnim načinom za komunikaciju s publikom, pogotovo za komunikaciju s najmlađom publi­kom, ali je u takvim situacijama nei­zbježan. Muzej se mora doživjeti svim osjetilima. U muzeju se razvijaju osje­tilne sposobnosti, u muzeju učimo, u muzeju se kulturno uzdižemo. Mislim da niti jedan oblik online predstavlja­nja ne može zamijeniti istinski doživ­ljaj muzeja ili galerije. Ono što smo tada oglašavale na toj društvenoj mreži samo je mali dio onoga što mi zapravo radimo i čime se bavimo. Preko mreže dajemo tek jednu informaciju koja u pozadini ima cijelu priču.
c Pogledaj blize sve sto leti pliva i gmize
Radionica na otvorenom ‘Pogledaj bliže sve što leti, pliva i gmiže’

Kao muzejskoj pedagoginji vjeru­jem da Vam nedostaje češća komu­nikacija s mališanima.
Nisam potpuno zakinuta za izravnu komunikaciju s mališanima. Ljetos smo imali divan program pod nazivom Kreativno ljeto u Muzeju. Početkom osmog mjeseca, u atriju Muzeja smo se smijali, slikali, učili o flori i fauni i dobro se zabavili. Program je trajao tje­dan dana uz pridržavanje svih epide­mioloških mjera. Nedavno sam sudje­lovala u projektu jednog našeg dječjeg vrtića gdje sam gostovala kod njih, s njima radila i predstavljala rad Muzeja na djeci prilagodljiv način. Muzejski prostori su zakinuti za dječje stopice i ne čuju se dječji glasovi u onoj mjeri na koju smo naučili, ali se maksimalno trudimo da Muzej ipak bude aktivan u pedagoškom smislu.
Maštanje stvara kreativnost koja je preduvjet razvoja kognitivnih spo­sobnosti kod djece. Ako su previše zaokupljena ekranima zakidamo ih za normalan razvoj motoričkih i psi­hofizičkih sposobnosti. Djeci treba ograničiti vrijeme koje provode ispred ekrana i pustiti ih da se zaigraju, na starinski način, sa što manje igračaka to bolje. Tada i tako se najviše razvija mašta, a onda s njome i kreativnost.
Majka ste te ste se sasvim sigurno pronašli pred istim izazovima kao većina roditelja u ovom radoblju zdravstvene krize. Kako ih uspije­vate premostiti na način da se djeca ne osjećaju uskraćeno za dragocjen dio djetinjstva?
Odgovarajući na pitanje prije ovoga sam se zamislila i promislila kako lijepo mogu dati savjet drugima. Borim se kao i većina roditelja s ekra­nitisom koji je zahvatio i moju djecu. To smatram velikim zdravstvenim problemom današnje djece. Trudimo se maksimalno i suprug i ja s njima provoditi slobodno vrijeme u prirodi, na plaži, na igralištu, u vrtu, kako bi što manje vremena gledali u ekran. Ne opterećujemo ih aktualnom zdravstve­nom temom toliko koliko ovom koju sam navela. Mislim da nisu zakinuti za niti jedan aspekt normalnog razvoja djetinjstva i trudim se ne dozvoliti da išta loše utječe na to. Nisam primje­tila da su moja djeca izraženo likovno talentirana pa ih ne usmjeravam u tom pravcu dok mi oni sami ne izraze želju. Ja se prilagođavam njima i nji­hovim urođenim talentima, potičem ih u onome što vole i što ih usrećuje, na taj način učim od njih i razvijam se s njima.
Također ste akademska slikarica. Na čemu trenutno radite?
Diplomirala sam slikarstvo na Umjet­ničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu 2008. godine, u klasi profesorice Nine Ivančić. Moj je slikarski izričaj s godi­nama sazrio i dobio konkretnu formu. Formu apstraktnog ekspresionizma u kojem se izražavam i u kojem vidim i osjećam vlastitu slobodu i želju za predstavljanjem vlastitog rada. Kroz ekspresiju boja, oblika i tematsku neo­dređenost stvaram slike koje u meni bude osjećaj slobode i neovisnosti. Bez strogog pravila u kompoziciji, i kroz slojeve boje koji se preljevaju jedan preko drugoga stvaram slike koje se mogu interpretirati kao zaigrane, nježne, nedovršene, mračne, pretje­rane ili nepotpune. Ostavljam promatraču na izbor.
c Tijelo moga tijela
Izložba ‘Tijelo moga tijela’, 2018.

Kako nastaju Vaše slike?
Inspiraciju pronalazim ponajviše u detaljima. U prirodi. Kad zaronim i gledam kako se mijenjaju boje u moru. U boji neba ili u boji ruža koji je hit ove sezone. U šarama na kamenčiću s plaže. Nema pravila. Najviše me inspi­rira veliko prazno platno. Sjednem, gledam u njega i čekam pravi trenu­tak kada ću ga osvojiti. Upravo tako nastaju moje slike. Osvojim platno i ono mi se prepusti. Kao grabežljivac i plijen.
Jeste li se ikad razmišljali u potpu­nosti posvetiti slikarstvu?
Istina, slikarstvo traži podosta anga­žmana. Iako, dobar je osjećaj kad ‘ukradem’ malo vremena od svakod­nevnih obaveza zaposlene majke i prepustim se slikanju. Tada je ono istinski užitak i vrijeme koje je samo moje. Onda slikarstvo nije posao nego zadovoljstvo. Volim svoj posao i ne mislim se posvetiti samo slikarstvu, bar ne još. Posao muzejske pedago­ginje je izuzetno kreativan i daje bez­broj mogućnosti za likovno izražava­nje. Balansiram između posla, slikanja i obiteljskih obaveza i to me veseli. S vremenom sve dođe na svoje.
Prije nekoliko godina otvorili ste izložbu fotografija ‘Tijelo moga tijela’. Imate li uskoro u planu neko novo predstavljanje?
Fotografija je medij koji mi je jako zanimljiv. Volim se izražavati kroz fotografiju jednako kao i kroz slikar­stvo. Iako moj likovni jezik nije isti u ta dva medija. Inspiracija je podjed­naka, ali kod fotografije volim da je čista, jednostavna i konkretna. Vizu­alno drugačije doživljavam fotografiju i slikarstvo. Izložba ‘Tijelo moga tijela’ nastala je kao posljedica jakih majčin­skih osjećaja i potrebe da sačuvam, tj. da dokumentiram trenutak kada je moje dijete još dio moga tijela. Ideja se razvila dok je moja kćer bila beba. S vremenom, od ideje do realizacije se dosta toga promijenilo, ali je zapravo ideja ostala ista. U improviziranom studiju u Muzeju fotografirala sam naše sugrađane i uhvatila trenutak nježnosti i bliskosti roditelja i djece raznih generacija. Lišila sam foto­grafiju nepotrebnih detalja kako bi fokus ostao na licima i rukama aktera te tako bi prenijela emociju i što bolje fotografijom prikazala transfer fizio­nomije s roditelja na dijete.
Doći će vrijeme za predstavljanje, ne požurujem ga.
Kako promatrate suvremenu umjetnost u Dubrovniku?
Pratim dubrovačku suvremenu umjet­nost i uživam u radovima većine naših suvremenih umjetnika. Volim način na koji promišljaju prostor i kako kri­tički gledaju na problematiku življenja u Gradu. Iako voljela bih da je slikar­stvo jednako prisutno na sceni kao što su fotografija, instalacije i videoradovi. Možda pojavljivanjem mlađe gene­racije umjetnika slikarstvo postane medij koji će se iskazati na dubrovač­koj likovnoj sceni.
Je li konzumerizam ‘pojeo’ kreativnost?
Od konzumerizma ne možemo pobjeći. On je sveprisutan i s njime se moramo znati nositi, jednako kao i s komercija­lizacijom djetinjstva i novim tehnolo­gijama koji su proizvod istog. Moramo znati dozirati posjedovanje materijal­nih dobara i ne poistovjećivati sreću s time. To nije lako, a pogotovo kad je odgoj djece i njihov razvitak od rođe­nja umotan u konzumerizam. Ipak mislim da se kreativnost ne može pojesti, pa tako je ne može pojesti niti konzumerizam. Može je prožvakati, ali će je ispljunuti u nešto još bolje. Dok dozvoljavamo mašti da nas vodi, kon­zumerizam će biti u službi kreativno­sti koja će iz njega crpiti izvore za vla­stito postojanje.

c dubravka tullio 1Rujansko poslijepodne, kombinirana tehnika na platnu, 2020.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 17. studenog 2020.

Pročitajte još

‘Prekid preko veze’ publiku nasmijao do suza

Dulist

Vizualni identitet 75. Igara „Horizont“ osvojio glavnu nagradu za dizajn vizualnih komunikacija

Dulist

JAVNI POZIV Pridružite se Udruzi primijenjenih umjetnika Konavala Baština!

Dulist