Vaše vijesti

MARKO-MIŠO MUJAN Borba za vodu i Omblu se može nastaviti!

mujan ombla

Ponukan izvješćima u tisku o radnom sastanku održanom na temu realizacije brze ceste Dubrovnik – Zračna luka Dubrovnik – granica s Crnom Gorom na kojemu su sudjelovali župan Dubrovačko-neretvanske županije Nikola Dobroslavić sa svojim zamjenicima, gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković sa suradnicima, načelnik općine Župa dubrovačka Silvio Nardelli i općine Konavle Božo Lasić, predstavnici Hrvatskih cesta, Instituta IGH te drugi uključeni u ovaj projekt, smatram za svoju obavezu prema građanima Dubrovnika i Županije oštro reagirati.

Ne znam koliko je Gradonačelnik Franković upoznat, ali rekao je ‘…kako smatra da će trasa poviše izvora rijeke Omble, u slučaju ekološke prihvatljivosti biti najbolje rješenje jer će se time izmicati promet od samih ulica grada Dubrovnika’. Stoga Njemu i svima upućujem primjedbe glede potrebitih saznanja o Činjenicama.

Sagledavanjem ‘Glavnog plana razvoja Funkcionalne regije Južna Dalmacija’ i ‘Strateške procjene utjecaja Plana/Programa na okoliš sa Procjenom utjecaja na baštinu (HIA) za dobra svjetske kulturne baštine (WH)’ očit je uloženi trud kako bi do njihovih prihvaćanja došlo budući su nakon velikog broja primjedbi javnosti neke djelomično uvažene.

Autocesta do Osojnika preko teritorija Republike Hrvatske i povezivanje RH preko mosta Pelješac je izuzetan iskorak primjeren okolnostima i okruženju, kojega do kraja podržavam.

Primjedbe se odnose na prijašnji Plan u kojemu bila brza cesta Osojnik (Dubrovnik) – granični prijelaz Karasovići (Konavle) s jednom varijantom.

Inzistiranje na nuđenju rješenja brze ceste od Osojnika, sjevernim padinama Rijeke dubrovačke preko naselja Rožat s mostom-vijaduktom iznad izvorište rijeke Omble je bio potpuni promašaj, prst u oko nama u javnosti. Naime, bilo je očito nametanje te alternative, kao jedinog rješenja.

Velika je sreća da su građani i inicijative za spas rijeke Omble na javnoj raspravi upozorili i uspjeli potaknuti da se u planove uvrsti (iz nekih razloga namjerno izostavljena) varijanta, koja bi išla na most Franja Tuđmana.

Kao županijski vijećnik imao sam oštru diskusiju po ovom pitanju, jer iako se radi o planu za kojega kažu da je važan samo radi ishođenja sredstava i da će se kasnije sve lijepo usuglasiti, tome ne treba vjerovati. Iz iskustva znam kako nas se uvijek! u Dubrovniku nastoji dovesti pred završen čin i onda svima, cjelokupnoj javnosti prigovarati zbog čega nismo prije reagirali. Znači, bilo je u posljednji trenutak i da nije bilo grčevite reakcije građana postojala bi samo jedna solucija ona preko izvorišta rijeke Omble, nakon čega bi svi, koji nisu bili upoznati (nisu ni sad) mogli gledati začuđeni u vijadukt preko izvora Omble. Zaslugom građanskih aktivista tome nije tako.

Borba za vodu i Omblu se može nastaviti! Nameće se sama po sebi pomisao, kako je nekima cilj dovesti prvi teški bager na izvor Omble.

Vijadukt preko izvorišta rijeke Omble već je ranije zaradila izuzetno negativnu, neprihvatljivu ocjenu (-2). Nažalost i novim prijedlogom je bio ostavljen, kao prva varijanta tako što je stari samo friziran i pomaknut nešto malo niže (južnije) ali još uvijek na izvorištu. Svojom trasom iznad stambenih naselja Mokošice i sela Dračeva i Prijevora prolazi samim rubom klizišta. Osim što se sasvim približava naseljima, na određeni način ih zatvara i odsijeca od prirode. Približavanjem naseljima na 200 metara nije se imalo namjeru voditi računa o životu 1/3 stanovnika Dubrovnika vezanih za obitavanje u zapadnom i bavljenje poljoprivredom, kao životnom egzistencijom, u istočnom dijelu planiranog koridora. Neznatno pomicanje trase je kozmetički napravljeno, kako bi se tobože zaštitila prirodna životna staništa ugroženih životinjskih vrsta u nadzemnom i podzemnom području rijeke Omble, ne vodeći računa da bi se tako još više, nego prijašnjim prijedlogom, izravno ugrozilo način i kvalitetu života svih stanovnika Rijeke Dubrovačke. Jedini nazovimo pomak je što je sad ta varijanta ocijenjena s manje negativnom ocjenom (-1).

Tek se dala naslutiti mogućnost nekakva trase u ispitivanju, koja bi mogla izaći izravno na most Dr. F. Tuđmana, što bi bilo puno primjerenije i prihvatljivije makar se u slučaju potrebe paralelno uz postojeći napravio još jedan most ‘blizanac’ čime bi se prohodnost, vezana uz očito ciljano rješavanje prometa u tranzitu, udvostručila i time riješili praktično svi problemi, kako zbog stanovništva, tako i zbog očuvanja od zagađenja i buke zaštićenog prirodnog krajolika Rijeke Dubrovačke i posebno izvorišta Omble.

Sagledavanjem ‘Strateške studije utjecaja na okoliš’  može se vidjeti kako je u njenoj izradi sudjelovalo oko 30 vrhunskih domaćih, a i stranih stručnjaka, naravno i stručne službe DNŽ.

Čudan je s toga njihov, ako je, previd. Voda se tretira samo kao pogon crpki, budućeg pročistača, cjevovoda, vodosprema, u smislu ugroženosti ocjenjuje sasvim prihvatljivo i dobiva od stručnjaka zeleno svjetlo. Namjerno ili ne znajući profesionalci time čine ogromnu grešku jer na ovom relativno malom i izuzetno uskom prostoru postoji 12 izvorišta pitke vode, koja bi presjekla planirana trasa čija gradnja ne samo da bi bila agresija na zemljište nego i mehaničkom izvedbom moguća smrt za te izvore što je potpuno nedopustivo. ‘Presušivanje’ nekih od izvorišta bi bilo ravno katastrofi i nad prirodom i nad ljudima. Na sve primjedbe stanovnika i upite struke odgovor ‘stručnjaka’ po ovom pitanju je: ‘Nije jasno kako se izgradnjom prometnica mijenja režim podzemnih voda u kršu…’. Objašnjenje na tragu devastiranja ‘napretkom’ gazeće ‘civilizacije’, a ne SKLADA s prirodom.

Nova druga varijanta uvrštena na prijedlog iznesen na Javnoj raspravi, koja bi išla na most Franje Tuđmana i dalje zapadnim padinama Srđa do Brgata ocjenjuje se daleko manje štetnom uz mogućnost da prolazi što dalje od naselja moguće i podzemno ili ukopano što se preporuča, čime bi takav utjecaj bio sveden na minimum, što je u prvoj varijanti preko Omble nemoguća misija. U studiji su površno pa i do kontradiktornosti neusklađeno sagledani mnogi aspekt,i a izostavljeno je i pitanje sigurnosti i obrane s obzirom na blizinu državnoj granici s BiH i nama svima dobro poznatom Golubovom kamenu.

Ovo je samo uvodno obznanjivanje, a glede manipulacija u konkretnom slučaju imao bi još dosta toga upoznati javnost. Ukoliko za to bude potrebe i hoću!

Nezavisni vijećnik Skupštine DNŽ /Most nezavisnih lista/
Marko Mujan, mag.pol.

Pročitajte još

DJEČJI IZLET HPD SNIJEŽNICE Magla, sunce i veselo druženje u Konavlima

Dulist

DOJMOVI S ĐAKONSKOG REĐENJA MARIJA TOŠIĆA ‘Srce je prepuno, milošću preplavljeno’

Dulist

Roditelji Postranja traže bolju prometnu povezanost: „Tražimo ono što nam je uzeto!“

Dulist