Stonska obilaznica mogla bi kasniti preko roka postavljenog za kraj lipnja 2022. godine. Može se to zaključiti iz dogovora koji su Slobodnoj Dalmaciji poslale ‘Hrvatske ceste’, investitor projekta gradnje prometnica koje će cestovni promet s velikog pelješkog mosta voditi kroz poluotok i izvoditi ga južno, preko drugog mosta i dalje u smjeru Dubrovnika.
Taj drugi most – preciznije ga je nazvati stonskim, budući da se nalazi pokraj tog povijesnog gradića, na području mjesta Broce – bit će dug 485 metara. I posebno je zanimljiv jer se radi o sustavu tunel-most-tunel. Cesta će iz jednog tunela leći odmah na taj metalni most i s njega se odmah pružiti u drugi tunel. Južni se zove Polakovica: dug je 1242 metra i probijen ljetos. Sjeverni je Supava, dug 1290 metara, probijen prije mjesec dana. Glavni izvođač radova na trasi prometnice je grčki ‘Avax’, a metalnu rasponsku konstrukciju samog stonskog mosta izvodi ‘Brodosplit’.
Sve je na čekanju
Evo što kažu iz ‘Hrvatskih cesta’ o okolnostima na Pelješcu:
-S obzirom na sve nepredviđene okolnosti koje su pogodile gospodarstvo, dovršetak radova na stonskoj obilaznici planiran je do konca lipnja 2022. godine. Nažalost, poremećaji na tržištu i dalje traju, zbog čega izvođači poduzimaju sve potrebne napore kako bi izvršili svoje ugovorene obveze u ovim uvjetima – istaknuli su.
HC ističe da je čelična rasponska konstrukcija za most Ston izrađena, pregledana, preuzeta i privremeno uskladištena, a radovi montaže na gradilištu su u tijeku. S obzirom na položaj mosta u stonskom kanalu između dva tunela, radovi na montaži konstrukcije su daleko složeniji od uobičajenih i zahtijevaju izvedbu u više tehnoloških faza.
Prema odgovorima iz zagrebačke centrale “Hrvatskih cesta”, prije završne faze samog postavljanja segmenata u projektiranu poziciju moraju se izgraditi stupovi mosta koji su završeni, izvesti privremeni oslonci na skelama, te izgraditi privremeni nasip i obale za pristanak transportne barže i manipulaciju dizalice za podizanje.
-Izvođač radova poduzima sve radnje kako bi osigurao potrebne resurse za radove, ali trpi poremećaje na tržištu koje nije mogao predvidjeti. Trenutno na tržištu brodarskih usluga nema dovoljno slobodnih kapaciteta jer brodari bilježe veliku potražnju za prijevozom roba. Izvođač poduzima sve radnje kako bi osigurao potrebne resurse, ali pritom ima poteškoće zbog ograničenog broja potrebnih plovila potrebnih za specifične uvjete u Stonskom kanalu. Zbog gabarita i težine elemenata, kao i male dubine mora na tom području, potrebno je angažirati baržu određenih karakteristika, što je uvjetovano njezinom dostupnošću, kao i dostupnošću tegljača, s obzirom na povećanu potražnju u pomorskom prometu u ovom trenutku – kažu iz državne cestarske tvrtke, odgovarajući na pitanje kada bismo mogli očekivati premoštavanje između dvaju tunela nadomak Stona.
Moguće kašnjenje
Podsjećaju na to da grčki ‘Avax’ samostalno, uz pomoć vlastitih resursa i preko svojih podizvođača priprema izvedbenu tehničku dokumentaciju i izvodi radove oko Stona:
-Čelične konstrukcije za sve objekte na stonskoj obilaznici su završene. Na vijaduktu Prapratno su u tijeku radovi na izvedbi radova armirano-betonske kolničke ploče na čeličnoj konstrukciji. Radovi na montaži čelične konstrukcije mosta Ston su u tijeku – ističu.
Iz ‘Cesta’ poručuju da naručitelj po svim ugovorima na projektu cestovnog povezivanja južne Dalmacije plaća radove u rokovima koji su kraći nego što su inače uobičajeni za ovakve ugovore, što je predviđeno kako bi se radovi ubrzali. S druge strane, predviđene ugovorne kazne za zakašnjenje roka dovršetka sukladne su maksimalno dopuštenim po zakonu i uzancama o gradnji.
-U slučaju kašnjenja u realizaciji cijelog projekta, ugovorom je predviđena naplata kazne u određenom postotku na ukupni iznos ugovora, a ne pojedinačno vezano za određeni dio ili objekt koji se nalazi u sklopu cijelog projekta – odgovaraju iz Zagreba.
Napominju da je stonski most samo jedan objekt na obilaznici koja je za ishođenje uporabnih dozvola podijeljena lokacijskom i građevinskim dozvolama u tri faze. Sam most ne predstavlja izdvojenu cjelinu i neće se preuzimati zasebno. Izvođač će predati funkcionalne cjeline ceste u okviru jedne od faza, kako je to predviđeno izdavanjem uporabnih dozvola.
-Sukladno ugovoru, izvođač će predati naručitelju kompletnu dionicu sa svim objektima, nakon završetka svih radova i obavljenog tehničkog pregleda – dodaju.