Trošak goriva čini najveći udio u našim materijalnim troškovima te smo vrlo izloženi inflacijskom pritisku koje uzrokuje. Aktivno pratimo događanja na tržištu i ukoliko dođe do dodatnog povećanja cijena goriva sigurno ćemo morati korigirati i naše cijene prijevoza. Svi prijevoznici su suočeni s istom poteškoćom tako da očekujemo da će se povećanje cijena odraziti kroz cijeli sektor – ističe za DuList Božo Miletić, direktor Eko taxija za regiju Jadran.
Iako su nas ovog utorka na benzinskim postajama dočekale znatno niže cijene goriva, u odnosu na prošli tjedan, pitanje je kako će se one dalje kretati i što nas očekuje. Stoga nas je zanimalo hoće li posljedično doći i do poskupljenja taksi usluga na dubrovačkom području. Za sad se korekcije cijena naviše ne očekuju, ali…
Obustava vožnji?
Prvi čovjek ‘Plavog taksija’ Ivica Smoljko za DuList naglašava kako nisu mislili podizati cijenu svojih usluga. No, čak su razmišljali o obustavljanju vožnji ako se stanje pogorša.
— Nismo mislili podizati cijene iz razloga što se ljudima nisu povećale plaće, a taksi je jedna sporedna djelatnost, odnosno to ljudima nije neka potreba kao što je hrana. Moram istaknuti kako 99 posto naših vožnji čine domaći ljudi. Mi od njih živimo i da sad dignemo cijene, to bi bio strašan udar na njihov špag. Mi ćemo pokušati izdržati koliko možemo. Ako cijene budu i dalje skakale, kako su u zadnje vrijeme počele, mislili smo čak jedno vrijeme i ‘zatvoriti’ – ističe Smoljko.
‘Mislite, ne voziti?’, tražili smo pojašnjenje.
— Da, ne možemo drukčije, jer ako dignemo cijene, nikome neće to dobro sjesti. Što ćemo tada? Ako dignemo cijene, tko će vam platiti 50 kuna za vožnju po gradu. Sad su od 25 do 35 kuna prosječne cijene vožnji po Dubrovniku – napomenuo je Smoljko.
CIJENE KARATA, POKAZA I PRIGRADSKOG PRIJEVOZA Libertas zasad bez odgovora o poskupljenju Prijedlozi modela izmjena tarifnog sustava izrađeni su u najkraćem roku te su dani predstavnicima vlasnika na razmatranje. Nakon završenog razmatranja prijedloga bit će donesena odluka hoće li se ići sa korekcijama ili ne, o čemu će se pravovremeno obavijestiti korisnike usluga i sve zainteresirane dionike – službeni je odgovor Libertasa Dubrovnik na nekoliko naših upita o trenutno najaktualnijoj temi u Hrvatskoj – cijeni goriva i posljedičnom poskupljenju različitih tipova prijevoza. Direktor Libertasa Franko Mekišić nedavno je i održao sastanak s gradonačelnikom Matom Frankovićem na temu korekcija cijena i pratećim promjenama, odnosno smanjenju broja linija. Zanimalo nas je detaljnije što će se zapravo događati po pitanju našeg jedinog javnog gradskog prijevoznika. — Po pitanju fizičkog obujma, to jest broja linija i njihove učestalosti prometovanja, temeljem potpisanog PSO ugovora, koji je potpisao Libertas kao pružatelj usluga te jedinice lokalne samouprave koje čine vlasničku strukturu Društva, Libertas je također uputio dokumentaciju te se čeka suglasnost potpisnika PSO ugovora. Nakon što Libertas zaprimi konačne odluke vlasnika o istima će pravovremeno obavijestiti korisnike usluga i sve zainteresirane dionike – ističu nam iz Libertasa na temu linija. Tragom upita naših sugrađana o jednom segmentu prigradskih linija – mogućoj P kartici koja se koristi na onim gradskim, pitali smo i jesu li razmatrali tu mogućnost i izvan gradskih linija. Naime, čitatelje DuLista zanimalo je postoji li mogućnost kupovine ‘P’ karta 20 vožnji, slično kao u gradskom prijevozu. — Moramo istaknuti kako do sada nije bio iskazan interes za takvom karticom u prigradskom prijevozu. Također, uzevši u obzir kako je prigradski prijevoz u bitnome drukčiji od gradskog te cijene variraju ovisno o relaciji korištenja prijevoza, mjesečna kartica (pokaz) se pokazala kao adekvatnija solucija u ovoj grani prijevoza, no primarno treba istaknuti nepostojanje interesa za takvom, P karticom kao temeljnu značajku nepostojanja P kartice u prigradskom prijevozu – zaključuju iz Libertasa. Sumirano, u novim modelima korekcije zasad smo ostali bez odgovora koliko će koštati prijevoz, odnosno pokazne iskaznice i karte u vozilu, a još uvijek ćemo čekati i na odgovor koje linije će biti – reducirane.
I ovako nema posla
I Miše Miloslavić, predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika grada Dubrovnika, naglašava kako se ne razmišlja o podizanju cijena.
— Neki dan smo na skupštini par riječi rekli i o tome. Ne mislimo povećavati cijene, a što će biti i kako će biti, hoće li biti gostiju ikako, to ne može nitko znati. Ni gatara! Ne razmišljamo o poskupljenju, nekako ćemo se ‘zbiti’. Ja sam na taksiju od 2011. i od tada nismo mijenjali cijene – ističe nam naš treći sugovornik.
Ne treba zaboraviti niti kako su iza nas dvije pandemijske godine, što za Dubrovnik znači dvije loše turističke sezone. Od turizma svi živimo, a nedostatak gostiju osjetili su na svojim leđima naravno i taksisti.
— Ako ne bude gostiju još jednu godinu, to će za nas značiti kolaps. I ovako nema posla, a kamoli da idemo s povećanjem cijena. Bit će tu još svega, a trošak goriva je nama osnovni – navodi Miloslavić. Naglasio je kako su barem uspjeli u tome da dođe do izmjene Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe. Njime je, naime, ranije bilo propisano kako osobni automobil namijenjen za autotaksi prijevoz ne smije biti stariji od sedam godina, a od 1. siječnja 2021. godine nije smio biti stariji od pet godina. Prema novim odredbama, starost je ‘izbačena’ iz pravilnika, te taksi vozila moraju imati električni pogon ili motor s unutarnjim izgaranjem koji neovisno o pogonskom gorivu mora ispunjavati najmanje zahtjeve Euro 6 norme.
— Zamislite na sve ovo da dogodine moramo kupiti novi automobil. Pa tko bi to mogao? Nema šanse – ističe Miloslavić.
Poticajima su spašena mnoga radna mjesta
Zbog rata u Ukrajini pred nama je još jedna neizvjesna turistička sezona. Iako je početkom godine ‘booking’ krenuo odlično, Putinova agresija na Ukrajinu zaustavila ga je. Kako nam ističe Božo Miletić iz Eko taxija, turistička sezona 2021. bila je nešto bolja od prethodne 2020. u kojoj je poslovanje bilo dovedeno na sami rub egzistencije.
— Uz pomoć poticaja Vlade RH mnoga su radna mjesta očuvana. 2022. godina je, ako je suditi po najavama, trebala biti još bolja od one 2019. godine. Zbog cjelokupne situacije u Europi svjedočimo otkazivanju rezervacija gostiju iz Amerika, Australije i dr. Činjenica je da će sezone biti samo je teško odrediti u kojem obujmu – mišljenja je Miletić.
— Kako vozimo puno turističkih djelatnika, svi su nam rekli da je booking bio bolji nego 2019. Sad kad se ovo dogodilo u Ukrajini, od tih istih ljudi čujemo da je došlo do otkazivanja rezervacija, ali ne velikih. No, booking je stao – navodi Ivica Smoljko.
I on se osvrnuo na dvije godine pandemije, koja nas je u potpunosti paralizirala.
Najave su dobre, ali…
— To nam je svima bio šok. Radite i odjednom vas netko zaustavi u tome. Da nije bilo potpore države, bez toga bismo propali, odnosno uvjeren sam da bi bez potpora propalo preko 90 posto ljudi u ovom poslu. Sad kad smo mislili nešto zaraditi, dogodio se taj prokleti rat i ne znamo što će dalje biti, kad će završiti i uopće kakva će biti sezona. Uvijek se nadamo, a kako će biti ne znam – iznosi Smoljko.
— Imamo dobre najave, ali sve se to može promijeniti jer gosti mogu otkazati rezervaciju zadnji dan. I što onda? – pita se Miloslavić koji se nada da će se barem nešto od najava za sezonu ostvariti, jer ‘smo došli kraju’.
— Mi smo radili lani s 30 posto 2019., a to je za jedva pokriti troškove – zaključuje Miloslavić. Tragom takvih procjena, zanimalo nas je je li se onda smanjio broj taksista.
— Uvijek vam je to – jedan pođe, druga dva dođu. Kad sam počeo raditi bilo nas je jedva 200 uključujući Župu i Konavle, a danas je 450 obrtnika, ne računam ostale tvrtke, Uber i slično – procjenjuje Miloslavić.
Električna vozila?
Za kraj, Boža Miletića iz Eko taxija upitali smo i o električnim automobilima, budući da je ova tvrtka najavila kako je upravo takva vrsta automobila njihova budućnost.
— Kako bi se naši sugrađani vozili u najnovijim i najmodernijim vozilima odlučili smo osigurati najnovija i najmodernija električna vozila. Nažalost, zbog pandemije koja je naglo krenula početkom 2020. godine te smo investicije stavili u drugi plan i borili smo se da nitko od naših djelatnika ne ostane bez svog radnog mjesta. Eko taxi u svojoj floti posjeduje električna vozila, ali smo htjeli da Dubrovnik bude prvi grad u kojem voze svi električni taksiji, što ćemo u budućnosti siguran sam i uspjeti – napomenuo je Miletić. Istaknuo je kako se uz električna vozila veže puno manje dodatnih troškova osim samog pogona, a osim toga još uvijek postoje mjesta za besplatno punjenje baterija što predstavlja određenu prednost, zaključio je u odgovoru na naše pitanje koliko je u ovom trenutku, kad nas očekuje i poskupljenje struje, isplativa investicija.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 23. ožujka 2022.