Tvrtka ‘Viva IN’, za izradu namještaja po mjeri, osnovana je 2014. godine. Primarna joj je djelatnost izrada namještaja od drva masiva u ‘shabby chic’ stilu. Može se reći kako je upravo ova tvrtka u vlasništvu dubrovačke obitelji Lukenda predvodnik u proizvodnji ‘shabby chic’ namještaja. U posljednjih nekoliko godina ovaj je ‘starinski namještaj’ postao jedan od ‘must have’ ‘komada’ koje možemo pronaći u stambenim prostorima diljem Hrvatske.
—Prvi smo počeli proizvoditi takav namještaj kao tvrtka, odnosno kao proizvodnja u Hrvatskoj. Bio sam taman pri kraju fakulteta ekonomije i počeli smo pomalo s pričom oko stolarije i namještaja. Otac Berivoj daje savjete i vodi operativu, voli kupovati materijale, a mi se više bavimo ponudama, marketingom i knjigovodstvom – dakle gdje treba sjediti. A, on ne može sjediti puno, stalno je u pokretu (smijeh). On je tu, drži konce, što je normalno i prirodno – ističe direktor tvrtke Lujo Lukenda.
Treći stup ovog obiteljskog posla je kći, odnosno sestra Ivana Lukenda Trtoman, arhitektica i dizajnerica interijera koja u cijeloj priči ima ‘stilsko oko’ i koja će uvijek reći što je ‘in’. Ivana je prije tri godine otvorila vlastitu arhitektonski ured ‘Creare’ koji se bavi projektiranjem, dizajnom i uređenjem interijera.
— Osobno sam radila što volim, a oni su mi super došli kao netko s kime mogu raditi. Sugeriram im dimenzije, materijale, izgled, ono što je in, praktično i što je dobro koristiti u određenim dijelovima kuće. Zadužena sam za vizualni dio i dizajn namještaja. Nisam zadužena baš za svaki ‘komad’ namještaja, ali ako je nešto posebno, obično se konzultiraju sa mnom. Volim raditi s tatom i bratom jer je to jedna suradnja u kojoj imam potpuno povjerenje u njih i oni u mene. Stolari mi uvijek sugeriraju neke tehničke sitnice koje kao projektant ne mogu znati. Surađujem inače s dosta tvrtki, ali znam da će mi oni ispoštovati rokove – ističe kroz smijeh Ivana.
— Zatvorili smo krug, Ivana dizajnira projekte, a mi ih provodimo u dijela – kaže Lujo.
‘Drvo je živo’
Prisjetio se kako su sa svojom pričom krenuli u malom unajmljenom prostoru Radničkoj cesti u Zagrebu. Sada se svi njihovi unikatni ‘komadi’ namještaja proizvode u radionici u Dugom Selu u koju su uselili prije tri godine.
— Trenutno imamo pet radnika, malo smo smanjili broj u koroni. Dosta je naših radnika s tog područja, kao što je naš glavni stolar. Nema zagrebačke gužve, mogu ‘skoknuti’ doma s posla – reći će Lujo. Na samom je početku poslovanja i on bio zadužen za razne poslove kao što su nabava, vožnja, iskrcavanje i nošenje proizvoda. Ističe kako to i danas radi kad je potrebno.
— Imamo tim ljudi koji je uigran. Cijela tehnologija izrade nije lagana. Netko će možda pomisliti da je to – ‘sad ću ja uzeti komad namještaja, malo ga išpricati i istrugati i bit će gotovo’. Nije to baš tako. Iza nas su godine analize drva, a dosta smo komada bacili kroz godine. Prepravljali smo ih i nekoliko puta. Drvo radi, drvo je živo. A tek dok smo dobili nijanse boja koje smo htjeli… – priča Lujo. Imaju 40 standardnih elemenata koje izrađuju po mjeri i ideji. -Volimo reći da su naši kupci i naši dizajneri – kaže Lujo. Njihov namještaj posebno je popularan na hrvatskim otocima, u Istri, kao i u Dubrovniku, pogotovo u povijesnoj jezgri, a izvozili su namještaj u Sloveniju te Austriju. Neki od projekata koje su radili u Dubrovniku bili su uređenje Caffe bara Belfast, pastićerije Gianni, pizzerie Papilon…
Puno drvo
Ljudi vole minimalistički stil uređenja interijera, kaže Ivana, ali im je s vremenom postao manje zanimljiv.
—Netko će uzeti jedan komad namještaja kako bi im razbio suvremenu notu, a ima i onih koji preurede sve u shabby chic tonu. Ljudi vole starinski namještaj. Kao da je tu sto godina, a nov je. I kvalitetan. Riječ je o punom drvu i dobrom komadu namještaja. Shabby ne mora uvijek izgledati dotrajalo, već se može napraviti i s punom bojom. To je jedan komad kvalitetnog namještaja od punog drva kojeg danas može napraviti samo dobar stolar. I ne može se kupiti u velikim centrima – naglašava Ivana.
—Ovo je sve komadno, ništa se ne sastavlja osim kreveta. No, i njega smo nekad znali raditi u dva dijela, ako se radilo o smještajnim objektima u našoj povijesnoj jezgri, koji su poznati po uskim skalama – kaže Lujo. A, za izradu jednog komada namještaja treba od 20 do 30 dana. Ovisi sve o količini, obradi, dobavi i materijalima.
—Sve je moguće izraditi, kako kaže naš voditelj, samo je pitanje roka i financija – navodi Lujo ističući kako materijale nabavljaju iz tri tvrtke sa sjedištem u Zagrebu. Najteže je urediti vlastiti prostor Iza sebe imaju dosta projekata. Ivana naglašava da je bitno, prilikom projektiranja nečijeg vlastitog prostora, prilagoditi uređenje osobi – nešto što će se njemu ili njoj svidjeti. Ne treba po tom pitanju puno pratiti trendove, nego je potrebno prilagoditi se investitoru. A kad se uređenje prostora za najam, uvijek se gleda provući specifičan stil. Najteže je, ističe, projektirati vlastiti prostor.
—Emocionalno su vezani za svoj prostor. I ja sam! Ne mogu ga sagledati sa stručne strane. Drago mi je kad ljudima mogu ipak ponuditi ideju, koja će im se svidjeti i koju će na kraju primijeniti – kaže Ivana. Inspiracija joj je sve, a bitan joj je prvi inicijalni sastanak s investitorom.
—Dobro je da jedna priča prati cijeli stambeni objekt. Ali ima i ljudi koji vole eklektiku, odnosno vole pomiješati više stilova – reći će. Ništa od ureda Govore nam i kako su otvorili vlastiti ured za dizajn u Dubrovniku, a u cijelu priču se trebala uklopiti i priča o Viva IN namještaju. Nažalost, to je bilo početkom ožujka ove godine, netom prije lockdowna.
—Preuredili smo prostor u robnoj kući, no kako je počela korona morali smo ga zatvoriti prostor i izaći iz njega. Brat je ekonomist i uvijek gleda tu financijsku stranu. On me inače dosta savjetuje po tom pitanju – kroz smijeh će Ivana. U budućnosti žele, kaže Lujo, raditi ozbiljnije i veće poslove, no cijelu situaciju sagledavaju realno i idu u polaganom tonu.
— Imamo potrebnu tehnologiju, poznat način izrade. Nedavno smo kupili CNC stroj koji prema zadanom izgledu kompjuterski izrezbari drvo. Što je nekada bilo mjesec dana rada, sad se izradi u malo vremena – ističe.
POSAO VEZAN UZ TURIZAM
‘Imali smo dobre najave za ovu godinu’
—Naše tržište je vezano za turizam, a s obzirom na to da je došlo do pada u tom sektoru zbog koronavirusa, došlo je i do pada narudžbi. Imali smo dobre najave za ovu godinu i sve je krenulo odlično, ali zbog koronavirusa, sve kao da je stalo. Dio investitora samo se zaustavio, uz odgodu. Privatni investitori su nastavili s radom. Ljudi koji su htjeli uložiti u ugostiteljski objekt ili nešto za najam, malo su se usporili i povukli kočnicu – naglasio je Lujo.
Članak objavljen u tiskanom izdanju DuLista 2. prosinca 2020.
Foto: DuList / Privatna arhiva Viva In