Petra je rođena i odrasla u Dubrovniku, točnije, dodaje, u Župi dubrovačkoj. Nakon matematičke gimnazije odselila je u Zagreb na studij Učiteljskog fakulteta, na engleski jezik i idućih jedanaest godina provela gore na sjeveru. Petru Beš imali smo priliku već ‘ugostiti’ na stranicama našeg tjednika, kada je studirala kineski, no njena priča tu nipošto nije stala. Petra je danas draga gošća naše rubrike ‘Dubrovčani izvan Grada’, a njen životno-poslovni put je u najmanju ruku fascinantan!
—Tijekom faksa upisala sam i Sinologiju, kineski jezik, na Filozofskom, završila TESOL i Helen Doron obuke, turističke vodiče… Slobodno vrijeme sam oduvijek ispunjavala različitim hobijima pa tako i dan danas sviram gitaru, lovim dobru muziku, uživam u knjizi i na razne načine stvaram. Nekad je to bilo pisanjem i crtkaranjem po bilježnicama i skriptama dok sada to radim kao 2D/3D Artist koji vodi GizmoGames – ističe nam Petra, a kako je došlo do toga je, ističe kroz osmijeh, pomalo kaotična priča.
—Cijela stvar je krenula pred sam kraj 2020., kada sam odlučila učiniti zaokret u svojoj tadašnjoj profesiji učiteljice engleskog jezika. Nisam završila u Kini – kao što su moji roditelji strahovali – već sam odlučila ispuniti pomalo ludi san – vratiti se hobiju stvaranja priča i svjetova i učiniti to svojim day-jobom. Korona i ja smo se vratili u Zagreb. Uz korak pandemiji završila sam tečaj digitalnog crtanja u Photoshopu na Machini. Jedinom mjestu, kako se činilo, gdje se mogla steći edukacija i praksa kako postati 3D artist i programer video igara. Na Machini sam ipak prvo zašla u 2D vode, učila osnove digitalnog crtanja i svih patnji koje idu uz to (čitaj: anatomija i perspektiva), ali svoj 3D put sam nastavila u Novskoj – fascinirani smo Petrinom pričom. Odlazak u ‘silicijsku dolinu Hrvatske’, mjesto inovacija i razvijanja novih tehnologija, za Petru je, dodaje, bio početak jedne lude vožnje.
—Iduću polovicu godine sam provela na intenzivnoj obuci za 3D modelera i animatora u Blender okruženju. Osim što je nešto u mojoj glavi kliknulo i dobila sam odgovor na pitanje: ‘Što želiš biti kad odrasteš?’, ujedno sam upoznala nove kolege i prijatelje uz koje se ovaj moj ludi san više nije činio tako lud – iskreno će Petra.
Edukacija u dva smjera
Edukacija je išla u dva smjera, jedan za 3D modeliranje i animiranje u Blenderu te drugi za programiranje video igara u game enginu, odnosno pokretaču igara Unity i programskom jeziku C#.
—Čerdeset ljudi, različitih dobnih skupina, profila, životnih priča, razina upoznatosti s game industrijom, fanovi videoigara, gejmeri, umjetnici… Svako je za sebe pronašao mjesto u pomalo Big Brother okruženju, budući da se činilo kao da se nalazimo ispod neke kupole, odvojeni od ostatka svijeta. Na edukaciji smo kroz različite solo i grupne projekte prolazili osnove 3D modeliranja, teksturiranja i animiranja, a kao završni rad edukacije i cijeli proces izrade jedne video igre, odnosno game development. Počeli smo od jednostavnih stvari, na primjer, kocke. Ubrzo smo radili sve kompleksnije i veće objekte, stvarne i izmišljene, a zatim i likove. Izazovi su išli od kadrirane slike, preko scene interijera, izrade reklame za nepostojeći proizvod te izrade cinematic trailera za izmišljenu igru. Na projektima bi se podijelili prema ulogama u art timu, ja sam većinski brusila vještine teksturiranja, modeliranja i izrade armature – kostur za likove, rig – ali tu postoji još cijeli niz poslova koji se rade: osvjetljenje, dizajn zvuka, koncept art, pisanje same priče za videoigru… Većinu tih projekata sam radila u timu s ekipom iz Splita s kojima danas dijelim i svoju remote adresu – naglašava nam dalje Petra. Najzanimljiviji projekt u kojem je sudjelovala tijekom edukacije bio je rad na igrici Freak of Nature.
—Tim je bio sastavljen od četiri artista i tri programera. Igra je napravljena kao završni rad edukacije, ali proces izrade se odvijao i daleko van službenih sati. Na tom projektu smo primijenili sva znanja stečena tijekom edukacije i u manje od tri mjeseca napravili prvu igru. Od koncepta, zamišljanja kako će svijet i likovi u njemu izgledati do modeliranja tih zamišljenih likova, teksturiranja i animiranja istih, a potom i sklapanja arta i koda uz pomoć programera u timu. Svatko je imao svoju ulogu: modeler, animator, teksturer, rigger za art dio dok su programeri u game development-u zaslužni za logiku igre, mehaniku igranja, pisanje i optimizaciju koda. Kada se to dvoje dobro spoji, sve što treba je pritisnut play. Prvi puta zaigrati radnu verziju igre koju sam pomogla izraditi je bio neopisiv osjećaj! Na ekranu monitora je oživio cijeli jedan svijet i priča koja je izašla iz glave mojih prijatelja u timu te su pojedinačni dijelovi koda, animacije, modeli, svjetla i teksture konačno počele sinkronizirano ‘plesati’ – sav rad do sitnih ura se isplatio samo za taj doživljaj – ponosno će Petra.
Nije uvijek lagodna vožnja
Završetkom edukacije u kolovozu 2021. odlučila se upustiti u otvaranje obrta. Nabavila je opremu i otvorila svoj fizički ured u Novskoj pri Inkubatoru Pismo.
—Sada sam otvorena godinu dana, a učenje i razvijanje novih vještina dok radim ono što volim ne prestaje. Budući da sam i dalje na početku, nije uvijek lagodna vožnja, dobije se puno odbijenica, ne uspije svaki projekt, ali ovo je posao koji volim pa je motivacija tim veća – naglašava. Priča nam i o GizmoGames.
—Gizmo je mala, korisna, uglavnom elektronička naprava ili uređaj, također je i naziv za navigaciju po osima u 3D okruženju, a postane i gremlin ako jede iza ponoći (ako netko zna koji je ovo film, svaka čast!). Htjela sam da naziv mog obrta bude jednako razigran kao što sam i ja. Moj obrt se bavi 3D modeliranjem, animiranjem, izradom i izdavanjem video igara. Van toga izrađujem logo, dizajniram izgled web stranica i mobilnih aplikacija, držim poduke i instrukcije, a za svoju dušu i razvijanje novih vještina radim wallpaper art te sudjelujem u raznim art izazovima u svijetu 2D i 3D, na primjer Cgboost, Inktober, Game Jams – izrada video igre u roku 48 sati. Ono što zapravo radim ili želim raditi je stvarati svjetove, priče i likove s kojima se ljudi mogu povezati, graditi iskustva, stvarati i naći nešto za sebe pa možemo reći da je to baza mog rada. Razvijam se kao tehnički artist što znači da se nalazim između art svijeta i svijeta programiranja u koji sam se također putem bacila, ali to je jedna skroz druga priča – prepričava nam dalje. Jedan od većih izazova njenog rada bila je prijava na ArtFuture, svjetsku izložbu digitalnih umjetnosti u virtualnom prostoru kojoj se ove godine pridružio i Zagreb u sklopu Artpunkture.
Beyond Sky na Bundeku, ‘skriven’ ljudskom oku
—Tako je jedan od mojih radova, nazvan Beyond Sky, izabran za sudjelovanje na izložbi uz 22 druga umjetnika u trajanju od 15. rujna do 15. listopada na 27 lokacija u Zagrebu. Moja posta je Bundek. Izložba je ‘skrivena’ ljudskom oku budući da se nalazi u virtualnom prostoru, ali svaki rad otključava i oku priziva kod koji skenira XR aplikacija. Na taj način modeli i slike ožive ispred vaših očiju te iz virtulanog svijeta postanu dio stvarnog prostora u kojem se nalazite, proširena stvarnost – sa zanimanjem ju slušamo dok priča o svojoj kreativnosti koja je itekako prepoznata.
Split, iako sličan Dubrovniku, je puno veći grad
Sjever ili jug? Vraća li se doma, želi li se vratiti u Dubrovnik? Teško joj je, kaže nam Petra, odgovoriti na to pitanje.
—Činjenica je da trenutno u Gradu za sebe ne vidim mjesto, nedostaje mi kolektiv mladih koji su unutar mog aspekta digitalnog svijeta s kojima bi mogla raditi na projektima i umrežavati se. Također, teško je u Gradu pogurati da zaista zaživi nešto što nije vezano uz turizam. To opet ne znači da nešto poput GizmoGamesa ili bilo kojeg vida digitalne inovacije ili djelatnosti ne bi moglo zaživjeti u Gradu ako se stvori dobra atmosfera za to. Sjever Hrvatske poput Zagreba i Novske svakako daju više mogućnosti za upoznavanje novih ljudi, umrežavanja, poslovnih prilika, sudjelovanja u zanimljivim projektima i slično. Ali prednost mog posla je što ga mogu raditi bilo gdje na svijetu uz dobar wifi ili mobilni internet. Iako je nezgodno putovati između Novske i Splita, rado volim doći u svoj remote ured. Split iako sličan Dubrovniku, je puno veći grad, s puno više mogućnosti, a uz taj grad me vežu i nova poznanstva i prijateljstva direktno vezana uz moj posao. To je grad uz more, specifičnog duha koji mi paše – naglašava i zaključuje: ‘Dubrovnik je doma, ali svijet je velik, poznavajući sebe teško je predvidjeti gdje ću fizički biti za godinu dana.’
—Ali gdje god bila GizmoGames će biti dio te priče – zaključuje Petra Beš, naša virtualna umjetnica u svijetu moderne tehnologije.
Objavljeno u tiskanom izdanju 12. listopada 2022.
Foto: Ana Vukšić