Nakon dvije pandemijske godine, 2022. trebala je donijeti početak oporavka turističkog tržišta. No, sve dobre najave pale su u vodu s početkom ruske agresije na Ukrajinu. Booking se definitivno usporio, a i ovu bi sezonu, mišljenja su dubrovački hotelijeri, mogle obilježiti ‘last minute’ rezervacije. Takvog su mišljenja i u hotelskog grupaciji Valamar Riviera, koja je na dubrovačkom području osim Valamar Lacrome Dubrovnik, hotela koji je otvoren tijekom cijele zime, od ovog tjedna otvorio i Dubrovnik President Valamar Collection i Club Dubrovnik Sunny by Valamar. Otvaranje ostalih objekata planirano je tijekom travnja.
— Za sada je situacija s rezervacijama relativno dobra, ali razvoj situacije u Ukrajini će utjecati na daljnje trendove i realizaciju rezervacija. Rusko i ukrajinsko tržište u Valamaru čine najviše do 2 posto prometa te se očekuje da bi se njihov izostanak mogao nadoknaditi s drugih emitivnih tržišta. Ova bi sezona ponovno mogla biti obilježena ‘last-minute’ rezervacijama – navode za DuList iz Valamar Rivijere.
Inače, njihova glavna tržišta za destinaciju Dubrovniku su, kao i prethodnih godina, tržište Ujedinjenog kraljevstva, Sjedinjenih Američkih Država, Francuske, Njemačke i Španjolske. Očekuje se i porast, naglašavaju iz ove hotelske grupacije, gostiju iz Skandinavije, Poljske te iz Srednje Europe. Na pitanje o radnoj snazi, ističu kako je zapošljavanje domaće radne snage uvijek prioritet, ali imaju i zaposlenike koji dolaze iz regije i iz inozemstva.
— Velik interes potencijalnih zaposlenika bilježimo na susjednim tržištima – napomenuli su.
Bez većih otkazivanja
Iz Hotela Maestral također navode kako su, s obzirom na cjelokupnu situaciju i početak rata u Ukrajini, najave za sezonu zadovoljavajuće.
— Početkom rata došlo je do određenog zastoja u rezervacijama, no nije bilo većih otkaza te se posljednjih dana ‘booking’ ponovno aktivirao. Zbog neizvjesnosti oko ratnih zbivanja, više nego ikad prije primjetan je trend ‘last minute’ rezervacija te se trenutno najbolje puni travanj. Očigledno je da ćemo ovu sezonu imati punjenje mjesec za mjesec – mišljenja su u Hotelima Maestral.
Navode kako su u danim okolnostima prilagodili svoje prodajne i marketinške aktivnosti prema nama bližim emitivnim zemljama. S radom su započeli već 1. ožujka s otvaranjem hotela Uvala, a potom je zbog potrebe dodatnog kapaciteta otvoren i hotel Splendid.
— Kroz travanj ćemo raditi sa punim kapacitetom otvarajući hotele Vis i Komodor, dok hotel Adriatic radi planirane rekonstrukcije neće raditi ovu sezonu – navode iz Maestrala.
Inače, ova hotelska grupacija najviše gostiju tradicionalno očekuje s britanskog tržišta kao i s njemačkog, francuskog, američkog i hrvatskog. Kod njih je udio ruskog i ukrajinskog tržišta bio malen, te im nedostatak tih tržišta ne bi trebao značajnije utjecati na sezonu. Budući da su, kako ističu, na vrijeme krenuli s angažiranjem radne snage, nisu imali problema s pronalaženjem iste.
O očekivanjima za sezonu 2022. upitali smo i Hotel Lero, koji radi tijekom cijele godine.
— Nakon dvije duge godine Covid krize, koja je turistički sektor doslovno opustošila, s iznimkom dva ljetna mjeseca 2021., dogodio se i rat u Ukrajini koji je za sada usporio booking te uzrokovao otkazivanje određenog broja rezervacija. Najava rezervacija ima, ljudi žude za putovanjima te samo prestanak sukoba može ostvariti naša predviđanja za ovu sezonu koja su bila vrlo dobra – navode iz Hotela Lero.
— Siječanj, veljača i ožujak su nam najbolja tri mjeseca ikada po svim mjerilima te želimo zadržati taj optimizam za cijelu sezonu 2022. – napominju za DuList iz Lera.
Svjedoci smo što ‘last minute’ može napraviti
Travanj i svibanj se, dodaju dalje, za sada drže dobro, potvrđenih rezervacija ima na razini 70 posto prometa iz rekordne 2019. Rujan i listopad se po običaju najprije napune grupnim segmentom i zasad se ne otkazuju. Najsporiji booking je za najvišu sezonu, međutim, navode iz Lera, to je još sve daleko i ne bi trebalo biti problema.
— Svjedoci smo prošle godine što je famozni ‘last minute’ u stanju napraviti – zaključili su na ovu temu iz Hotela Lero.
Kad je riječ o ruskom i ukrajinskom turističkom tržištu, oni su 2019. godine bili na 35., odnosno 45. mjestu u dubrovačkim hotelima i to mahom, napominju iz Lera, u hotelima najviše kategorije.
— Te će naše kolege zasigurno osjetiti taj udar te ga morati nadomjestiti alternativnim tržištima. Booking iz SAD-a je trenutno u laganoj stagnaciji, Velika Britanija, Španjolska, Njemačka te Francuska idu po planu. Pomalo se budi tržište Dalekog istoka te Australije kojih nije realno bilo dvije godine. Najave te potvrde letova su odlične što naravno ulijeva dodatni optimizam – ističu iz Lera.
Inače, ovaj je dubrovački hotel otvoren tijekom cijele godine, što zahtjeva veliki broj radne snage, kako stalno zaposlenih tako i sezonaca. No, za sad, govore nam, nemaju problema s manjkom radne snage, a radna mjesta će, dodaju, popunjavati sukladno potrebama.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 30. ožujka 2022.