Turistička 2021. bila je prepuna neizvjesnosti, ali i poticanja razvoja novih trendova koji su označili kraj masovnog turizma. I dok je većina dionika željno iščekivala otvaranje britanskog tržišta, a koje se realiziralo tek u srpnju suprotno najavama kako će se to zbiti 17. svibnja, s pouzdanjem možemo reći kako su Amerikanci spasili ovu sezonu koja je rezultatima bila iznad prognoziranog. Promidžbene aktivnosti vođene prethodne godine te tijekom prvih nekoliko mjeseci 2021. itekako su urodile plodom pa su, među ostalim, uspostavljene dvije izravne zračne linije koje su naš Grad povezivale s New Yorkom i New Jerseyem. No, prije nego li se prisjetimo trenutaka slijetanja Unitedovih i Deltinih zrakoplova u Zračnu luku, važno je spomenuti se još jedne reklame Dubrovnika koja je obišla čitav svijet.
Riječ je o super jurilici Mate Rimca Neveri koja je u lipnju službeno predstavljena u Dubrovačkim vrtovima sunca. Zahvaljujući ovom potpuno električnom hiperautomobilu sljedeće generacije s 1914 konjskih snaga iz četiri elektromotora, a koji može ubrzati do 100 km/h za 1,85 sekundi te do 100 milja na sat za samo 4,3 sekunde, Dubrovnik je pohodila čitava svita inozemnih kupaca ‘dubokog špaga’. Cijene dva milijuna eura, kako je tada poručio prvi čovjek Rimac automobila, Nevera je proizvedena u 150 komada te su isporuke krenule još 2021. U luksuznog ljubimca imao je prilike sjesti gradonačelnik Mato Franković koji je poručio: ‘Nevjerojatna promocija Grada, a vjerujem kako i budući kupci Nevere uživaju u našem Gradu’ te je uskoro poruku pučanstvu uputio i sam Rimac.
Rimac ‘oborio s nogu’
– Prošli smo tjedan ugostili preko 80 kupaca, gostiju i partnera iz cijelog svijeta koji su doputovali u Hrvatsku unatoč ograničenjima. Bio je to nevjerojatan događaj – kombinirali smo povijest i ljepote Dubrovnika s uzbuđenjem oko Nevere. Kakav izvrstan način predstavljanja naše zemlje, proizvoda i priče. Želio bih zahvaliti svima koji su nam se pridružili i svim ljudima iza kulisa koji su ovaj događaj učinili sjajnim kakav je i bio – napisao je onda na svom Facebook profilu. Na tome se, međutim, nije zadržao nego je u srpnju s tvrđave Lovrjenac uživo predstavio preuzimanje Bugattija i stvaranje dvije nove kompanije – Rimac Bugatti i Rimac Technology. Kako je istaknuo u pozdravnom govoru, kompanija je nastala prije 12 godina te je od startupa i osam zaposlenika narasla na njih više od tisuću.
— Kakva je to vožnja bila. S Neverom smo redefinirali ono što automobili mogu. No mi smo novi u ovom poslu, a malo tko je u povijesti automobilske industrije redefinirao ono što je moguće kao Bugatti. Biti ovdje, dijeliti pozornicu s prijateljima iz Bugattija i Porschea, nešto je o čemu nikad nisam mogao ni sanjati – kazao je Mate Rimac. Rimac grupa, rekao je onda, bit će većinski vlasnik tvrtke Bugatti Rimac, dok će u 100 postotnom vlasništvu imati tvrtku Rimac Technology. Bugatti i Rimac će nastaviti kao zasebni brendovi. Na dubrovački event pristiglo je mnoštvo visokih uzvanika kao zamjenik predsjednika i financijski direktor Porschea Lutz Meschkete izvršni direktor Porschea Oliver Blume. Čitav live događaj bio je zatvoren za medije koji su poznata lica mogli tek fotografirati, odnosno snimati pri dolasku.
Sletjeli United i Delta
Otprilike u isto vrijeme, tj. 2. srpnja na čilipsku pistu sletio je prvi zrakoplov aviokompanije United Airlines čime je označeno ponovno povezivanje direktnom linijom Dubrovnika s New Jerseyjem. Inauguracijskim letom doputovalo je 214 Amerikanaca koje je pozdravio i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić kazavši: ‘Ovo je povijesni dan za naš turizam’. Dobrodošlica već sljedeći dan izrečena je turistima s zrakoplova Boeing 767 serije 300 Delta Air Linesa koji je u Zračnu luku Dubrovnik iz New Yorka stigao s punim kapacitetom putničke kabine od 225 sjedala. ‘Veliko nam je zadovoljstvo što smo danas imali priliku upriličiti prvi let za Dubrovnik’, prokomentirao je tim povodom regionalni voditelj prodaje Delta Air Linesa Thomas Brandt.
— 2019. smo bili uveli liniju s Philadelphijom, a sada imamo dvije linije iz države New York osam puta tjedno. Značaj je još veći s obzirom da se britansko tržište još uvijek nije otvorilo. Američko će tržište sigurno izvući ovo naše dubrovačko područje pa ćemo doći na brojke koje će biti velike u odnosu na prošlu godinu. Sretni smo što se Zračna luka obnovila i što ima mogućnost primiti ovako širokotrupne zrakoplove, tj. što imamo najdužu stazu u državi i da smo terminal obnovili u potpunosti. Dobili smo za to velike pohvale američkih kolega – iznio je direktor Zračne luke Frano Luetić. Važno je napomenuti kako će sljedeće sezone, nažalost, voziti tek United, potvrđeno je za DuList početkom prosinca, no mjesta optimizmu itekako ima što nas vodi do našeg sljedećeg važnog turističkog događanja proteklog razdoblja.
Dani hrvatskog turizma u Župi
Naime, krajem listopada u Župi dubrovačkoj upriličena je manifestacija Dani hrvatskog turizma. Najveći skup turističkih djelatnika u Hrvatskoj odvio se kroz višednevni program putem stručnih predavanja, radionica, prezentacija i radnih sastanaka, a na kojima su uz visoke hrvatske i EU dužnosnike imali riječ i brojni inozemni stručnjaci. Na Konferenciji o budućnosti Europe: Mladi u turizmu prisutnima se obratio i premijer Andrej Plenković koji je otkrio kako je Dubrovnik tog listopada uz Zagreb bio najposjećenija hrvatska destinacija. ‘To znači da smo na putu oporavka i onih brojeva koje su krasile jug Hrvatske prije pandemije’, ustvrdio je.
U Dubrovniku je 2021. ostvareno 520 tisuća dolazaka i dva milijuna noćenja što je 133 posto više nego 2020.
— Drago mi je da smo kao turistička zemlja i članica Europske unije jednu od tema posvetili upravo turizmu. U Europsku uniju je 2019. došlo 764 milijuna turista, dakle 50 posto svih turista u svijetu. Hrvatska je u tom kontekstu jedinstvena u smislu broja stanovnika i dolazaka turista. Mislim da nema nijedne članice Europske unije u kojoj na više od četiri milijuna stanovnika u jednoj godini dođe 20 milijuna turista. Takav odnos 1:5 nema nitko. Putovanja i turizam u 2019. pridonijeli su BDP-u Europske unije skoro s 10 posto – dodao je predsjednik Vlade RH. Kao kruna događanja održana je dodjela godišnjih Hrvatskih turističkih nagrada. Najboljim turističkim vodičem proglašena je Dubrovkinja Lidija Begić te je Ana Bilić iz hotela Sheraton u Srebrenom nagrađena kao najbolja domaćica.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 29. prosinca 2021.