Aktualno

DIREKTOR TVRTKE ETF AIRWAYS STJEPAN BEDIĆ Želja nam je dovesti avion u Dubrovnik i dati domaćim ljudima posao

etf airlines bedic 1

ETF Airways je nova hrvatska privatna aviokompanija koja bi kao jednu od svojih baza imala upravo Dubrovnik. Velika želja im je stacionirati charter zrakoplov u zračnoj luci u Čilipima. Ako sve bude prema planu, cijela priča na jugu Hrvatske mogla bi krenuti već krajem svibnja. U Dubrovniku vide potencijal i htjeli bi ga povezati sa što više inozemnih destinacija. Uz zrakoplov u našem Gradu, ETF Airways posjeduje još jedan, ali onaj u inozemstvu te bi trebao biti ‘rezerviran’ cijelu godinu. Riječ je u oba slučaja o zrakoplovima Boeing 737–800 sa 189 sjedišta te bi trebali stići na svoja odredišta sredinom svibnja. Direktor tvrtke ETF Airways, pilot i poduzetnik Stjepan Bedić za DuList ističe kako im je cilj u idućih nekoliko godina imati čak pet zrakoplova u Dubrovniku. Bedić je inače osam godina živio i radio u našem Gradu. Bio je pilot u
Air Adriaticu, da bi potom od prvog do zadnjeg dana djelovao u Dubrovnik Airlinesu. Smatra kako cijela ETF Airways priča ima svoju vrijednost, a žele je stvarati s ostalim partnerima u dubrovačkom turizmu. ‘Ovaj je avion jednaka infrastruktura kao Pelješki most. Samo što je u zraku’, navodi.

‘Lakše do aviona’

Ideja o osnivanju aviokompanije pojavila se prije nekoliko godina, prisjeća se Bedić. Već od samog početka su se usmjerili na charter letove, odnosno na – prodavanje aviona turističkim agencijama puno za prazno. Bilo im je potrebno dosta vremena da dođu do investitora koji su bili spremni uložiti u projekt.

— Koronavirus nam je u tome ‘pomogao’ jer smo imali priliku doći lakše do aviona. Svjesni smo da 2021. godina neće biti bajna i poslužit će nam da postavimo tvrtku na noge, a to je jako puno posla – od sustava održavanja, plovidbenosti, kabinskog osoblja, pilota, proračuna goriva, planiranja letova do organizacije zemaljskih letova… To je jedan ogroman sustav i potrebno je vremena da se uhoda – navodi Bedić. Prije korone su se, kaže, poslovi u avijaciji za sljedeću godinu dogovarali već u lipnju ili srpnju.

— Trenutno se ništa nije dogovorilo ili potpisalo. Nama je sada to prednost jer bismo, da nije korone, kukali da su nam svi ugovori ‘pobjegli’. Mi imamo osjećaj da će sezona krenuti, a kad krene – da će faliti kapaciteta jer aviokompanije neće moći dići stotine aviona u zrak u roku od mjesec dana. U avione, koji nisu letjeli po godinu i pol dana, mora se dosta uložiti i potrebno je vremena da se vrate u letno stanje – navodi Bedić.

Zasad nemaju konkretno potvrđene letove jer još uvijek traje pandemija.

— Nama su klijenti turističke agencije. Imamo puno upita, no dosad nitko nije s nama potpisao ugovore jer se još ne zna kad će se sve otvoriti i profunkcionirati. Imamo upite, ne samo iz zapadnih europskih zemalja, već i iz Izraela, Rusije, Ukrajine, baltičkih zemalja prema Dubrovniku i Hrvatskoj – reći će. Jedan avion će, ponavlja, 99,9 posto letjeti izvan Hrvatske i blizu smo da potpišemo ugovor za cijelu godinu. Drugi su, kao što je rečeno, mislili ‘postaviti’ u Dubrovnik.

— Inače, na inozemnim tržištima se sklapaju ugovori tako da jedna zemlja zakupi avion za cijelu godinu i onda si miran. Za Hrvatsku i Dubrovnik je specifično to da jedan let prodaš jednoj agenciji, drugi drugoj, treći trećoj… – priča nam Bedić te ističe kako je zasad teško govoriti o cijenama karata.

‘Neki hoteli su pokazali inicijativu’

Postoje prednosti chartera, navodi Bedić te ističe kako je to u prvom redu pouzdanost.

— Jer, ako se aviokompanijama određena redovna linija pokaže neučinkovitom, ukinut će je. Letjet će samo ako ima dovoljan broj putnika. To se kod nas neće dogoditi. Naša logika je da ako imamo 100 putnika na avionu i tako letimo cijelo ljeto, to je opet bolje nego da uopće ne letimo. Ipak, u mjesec dana ćemo morati zasigurno odraditi 100 letova, oko tri leta dnevno – navodi Bedić te dodaje da će netko morati pokriti navedene gubitke nepopunjenih letova jer nisu redovna linija.

— Mi sigurno nećemo ići sami pokrivati te gubitke – ističe Bedić. Zbog toga traže pojedine partnere u turizmu koji bi ETF-u pomogli da zadrži avion u Dubrovniku, odnosno da dijele rizik za letove.

— Ljudima je cijela priča zasad malo strana i čudna. Imali smo razgovore s jako puno partnera, ali smo daleko dogurali jedino sa Slavicom Grkeš. U fazi smo da je to nešto što se može realizirati. Neki hoteli su pokazali inicijativu. Opet, ne očekujemo da s nama netko potpiše ugovor. Jasno nam je da svi čekaju što će se dogoditi s koronom – rekao je.

— Kad idete po drugim turističkim gradovima po Europi, možete vidjeti kako je u njihovim zračnim lukama po stotine aviona. To je ludnica. Volio bih da to bude i kod nas. Ne samo tijekom srpnja i kolovoza, nego da imamo cjelogodišnju priču. Da i mi budemo na karti Europe kao ozbiljna destinacija. A to se može samo ako je domaća aviokompanija. Za zimu bismo sigurno našli dva chartera tjedno, primjerice iz baltičkih zemalja. Na godišnjoj bi razini to moglo biti oko tisuću ljudi – i neka svatko od njih potroši tisuću eura. To je milijun i pol eura prihoda koji će Dubrovnik imati od naših letova. A mi, ako letimo samo dva leta tjedno,
ostvarujemo gubitak od oko 50 tisuća eura mjesečno. Ima li smisla da upropastimo prihod cijeloj ekonomiji Grada i okolice od 1.5 milijuna eura mjesečno jer nitko ne želi sudjelovati u podjeli troškova za naš avion? – ističe naš sugovornik. Bitno im je, dakle, prodati što više charter letova turističkim agencijama u inozemstvu. Jer, kako kaže, ta će agencija u prvom redu morati reklamirati Dubrovnik.

— Zašto? Zato što su zakupili avion sa 189 sjedišta i moraju ga prodati. Oglašavat će ga na svojima kanalima i u uredima s izlozima u raznim gradovima. Agenciji je trošak oglašavanja Hrvatske – nula. To su partneri s kojima mi moramo raditi. To je stav gdje mi možemo sudbinu dovesti u vlastite ruke te goste koji inače ne bi došli u Dubrovnik. Dok se čekaju redovne linije da ponovno počnu s radom, ponašamo se k’o siročići i molimo da nam se Bog smiluje. To je totalno drukčiji pristup. Ovdje mi stvaramo goste kojima možda ne bi palo na pamet da dođu u Hrvatsku – rekao je. Navodi da kada hodate po velikim gradovima, i gledate izloge turističkih agencija, nigdje se ne spominje Hrvatska.

— Stavovi da smo mi poznati u turizmu i da će nama svatko doći ne vrijede. Jedna Antalija ima 30 milijuna putnika godišnje. Svi hrvatski obalni aerodromi zajedno imaju manje prometa nego španjolska Ibiza. Nismo face u turizmu niti netko pati da dođe k nama. Oni turisti koji dolaze k nama – to je zapravo ‘kikiriki’. Mi ovdje pričamo o jednom avionu kojeg bismo stavili u Dubrovnik. U današnje doba hotel ili avionska karta samo su način da se dovede gosta i onda se uzme novac na nečemu drugome – nekoj atrakciji. Pegasus Airlines je dao 300 tisuća karata po jedan euro. Dogovorili su s državom i brojnim partnerima da se podijele troškovi i pomognu u sponzoriranju chartera – navodi.

‘Osam sam godina živio u Dubrovniku’

Dodaje i da su proveli natječaje za svako radno mjesto, a imaju veliki broj zainteresiranih. ‘Imamo dovoljno da pokrijemo dva aviona’, reći će. No, navodi, ako jedan avion bude u Dubrovniku, volio bi da bude zaposleno što više lokalnih ljudi.

— Jedna od prednosti je ta što s obzirom na to da smo domaća aviokompanija, s vremenom možemo stvoriti kadar sastavljen od domaćih ljudi – ne plaćamo im hotele, dnevnice, i možemo imati mjesta za uštede, što rezultira jeftinijom kartom. Osam sam godina živio u Dubrovniku i bilo bi mi drago ako bismo mogli domaćim ljudima dati posao. Po zimi, u Dubrovniku, a i u Konavlima, nemate skoro ništa. Naši ljudi mogu biti zaposleni, i ne moraju čekati travanj i ugovor na određeno. To je ta dodatna vrijednost. Htio bi da se na ETF gleda na kao zajedničku aviokompaniju i da svatko pomogne koliko može. Ovo je poziv svima za suradnju da probamo zajedno stvaramo jednu priču – zaključuje Bedić.

POZNATI INVESTITORI

Tim od 15-ak ljudi

U cijelom projektu sudjeluju hrvatski investitori, neki od njih su dobro poznati javnosti kao što je Ratko Bajakić iz ICF Fonda, Zdenko Adrović koji je bio dugogodišnji direktor Raiffeisen banke, a sad je trenutno predsjednik Hrvatskog udruženja banaka, zatim Velimir Šonje, poznati hrvatski ekonomski stručnjak. Među članovima uprave su i piloti Dragan Stefanovski i Marko Banković, kao i Bedić, a koji se također ističu kao investitori. Navodi kako u timu imaju petnaestak ljudi, a riječ je o vrhunskim stručnjacima iz područja avijacije.

— Sretan sam da smo mogli naći tako dobar tim. Bez tima nema ništa, za mene je najbitniji dio priče. Mi ćemo zasigurno u rekordnom roku sve napraviti. Imamo odličnu suradnju s Hrvatskom agencijom za civilno zrakoplovstvo. Sve su za nas napravili brzo i kvalitetno te su pronašli praktična rješenja – navodi Bedić.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 28. travnja 2021.

Foto: Privatna arhiva/Stjepan Bedić

Pročitajte još

Crvena zvezda nadjačala Jug u 7. kolu Regionalne lige

Dulist

Ozlijeđeni planinar i članovi HGSS-a provest će noć na planini, čeka se jutarnji dolazak helikoptera

Dulist

Nove cijene goriva od utorka

Dulist