Politika

Andro Vlahušić: Ukinimo vinjete za Pile, a svim građanima omogućimo besplatan promet oko Grada

andro vlahusic01

Gradski vijećnik Andro Vlahušić se u priopćenju za medije osvrnuo na prijedlog Odluke o prometnome režimu oko Grada, o kojem će se raspravljati na Gradskom vijeću ovog četvrtka. Odluka, ističe, ima pozitivne elemente kao što su zabrana stranim vozilima koji nemaju osiguran privatni parking, kamp vozilima, kao i pokušaj smanjenja broja taksi vozila.
– Loši dijelovi odluke su isključenje dijela građana Dubrovnika i susjednih općina koji nemaju kupljene parkirne karte, čime ih se udaljava od Grada – povijesne jezgre, čak i za usluge dovoza ili odvoza članova obitelji koji idu u Grad na misu, kazalište, koncert, Glazbenu školu ili gradsku upravu. Pretvaranje Grada u turistički resort, naglašena je i dijelom Odluke o prometnome režimu kojom se turističkim autobusima koji prevoze kruzerske goste iz Gruža na Pile te autobusima koji prevoze goste na donju postaju žičare omogućava besplatan ili skoro besplatan prijevoz ulicama grada te zaustavljanje i iskrcaj gosta na Pilama i Pločama.
Zadnjih dvadeset godina turistički autobusi koji prevoze kruzerske goste iz Gruža do Pila najveći su uzročnici prometnih gužvi. U početku se pozivalo građane Dubrovnika da četvrtkom i subotom ostaju doma, ne koriste svoje automobile kako bi se turistički autobusi mogli lakše kretati gradom. Nakon što smo izgradili novo križanje na Ilijinoj glavici te rekonstruirali prometnice u Gružu i Domu zdravlja, 2011. godine uveli smo naplatu za svako zaustavljanje turističkih autobusa oko Grada – povijesne jezgre u iznosu od osamsto kuna, te postavili stupiće na Pile. Osigurali smo značajne prihode za grad Dubrovnik u ukupnom iznosu od sto milijuna kuna ili 14 milijuna eura, što se vidi iz službenih podataka i odgovora pročelnice za komunalne djelatnosti, promet i mjesnu samoupravu od 18. svibnja 2023. godine – ističe Vlahušić te dodaje kako putnici koji s kruzerima dolaze u Gruž imaju više mogućnosti kako od Terminala Gruž, tj. Autobusnoga kolodvora doći do Pila i Grada.
-Udaljenost Terminal Gruž – Pile je 3 kilometra, bez ijednoga skalina, za što pješke treba oko četrdeset minuta. Libertas s više linija vozi preko Boninova do Pila za deset minuta i cijenu od dva eura. Taksi prijevoz treba oko petnaest minuta za cijenu od pet eura po osobi. Najbolji izbor za goste s kruzera je kupovina jednodnevnoga Dubrovnik Passa po cijeni od 35 eura, čime dobivaju više besplatnih vožnji Libertasom, uključenu posjetu zidinama i deset muzeja te popuste od deset posto u više od stotinu restorana i trgovina. Kruzerski gosti imaju bogat izbor dolaska do Grada, jedan od najboljih na Mediteranu. Zarađuju radnici Libertasa, vozači taksija, građani Dubrovnika kroz direktne proračunske prihode. Navedenim modelima jedino ne zarađuju kruzerske kompanije. Na kruzerima, vlasnici kompanija nude i druge dvije mogućnosti dolaska do povijesne jezgre Dubrovnika. Jedno je shuttle bus od Gruža do Pila, koji se naplaćuje gostima od 10 do 12 eura, a omogućuje prijevoz turističkim autobusima do Pila i natrag do broda s istim autobusom. Od 10-12 eura koje gost plaća, kruzerska kompanija zadržava 5 – 7 eura za sebe, dok oko pet eura plaća lokalnim agencijama koji za taj novac iznajmljuju autobuse i plaćaju vozače te plaćaju godišnje vinjete za iskrcaj na Pilama.
Drugi dio su izleti u povijesnoj jezgri koji se organiziraju s autobusnim prijevozom i vodičem. Postoje razne turističke ture, od kojih je već deset godina najpopularnija Game of Thrones tura, koja uključuje šetnju gradskim ulicama i lokacijama snimanja najpoznatije svjetske serije, bez posjeta ijednome muzeju ili zidinama. Tura se prosječno naplaćuje oko pedeset eura. Lokalnim agencijama, autobuserima, vodičima pripadne oko petnaestak eura po svakome gostu dok kruzerske kompanije sebi uzmu oko trideset eura. Gradu Dubrovniku i njegovim građanima od shuttle busa i tura bez ulaznica za muzeje, zidine ili kupovine Dubrovnik Passa pripadne manje od pola eura ili oko dva posto cijene koje gost plati kruzerskoj kompaniji.
Znajući za ove javne podatke i uspoređujući praksu mediteranskih i europskih gradova i luka za kruzere 2011. godine uveli smo naplatu od osamsto kuna za svako zaustavljanje svih turističkih autobusa oko Grada, na Pilama i Pločama, uključujući i kruzerske goste. Danas bi svako zaustavljanje na Pilama i donjoj stanici žičare trebalo naplaćivati 1500 kuna ili dvjesto eura, kako bi održali vrijednost naplate kada je uvedena. Prosječno turistički autobus preveze oko četrdeset putnika pa je direktni prihod proračunu Grada po svakome gostu bio dvadeset kuna ili tri eura. Novac dobiven od naplate zaustavljanja na Pilama i Pločama nije se oduzimao od zarade dubrovačkih autobusera, vodiča, ni lokalnih agencija nego direktno od zarade vlasnika kruzerskih kompanija. Uz cijenu od dvjesto eura po autobusu ili pet eura po putniku, za građane Dubrovnika, zarada vodiča, lokalnih autobusera i agencija ostala bi ista. Manje bi zaradili jedno bogati vlasnici kruzerskih kompanija.
Godišnji gubitak Grada Dubrovnika ili direktna zarada vlasnika kruzerskih kompanija i dubrovačke žičare veća je od milijun eura godišnje zbog uvođenja vinjeta i oslobađanja plaćanja naplate zaustavljanja na Pilama i donjoj postaji žičare. I bez pandemijskih godina ukupna šteta prelazi osam milijuna eura ili šezdeset milijuna kuna.
Budimo razumni, vjerujmo službenim podacima Grada, donosimo odluke odgovorno prema građanima Dubrovnika i proračunu. Ukinimo vinjete, naplaćujmo primjerenu cijenu za svako zaustavljanje i iskrcaj turista na Pilama i Pločama. Besplatan promet oko Grada omogućimo svim građanima Dubrovnika i susjednih općina te turističkim autobusima čiji su svi gosti kupili Dubrovnik Pass – zaključuje Vlahušić.

Pročitajte još

‘NEKA MALI VIŠE ODOBRI’ Poruke koje su dovele do uhićenja Beroša

Dulist

PLENKOVIĆ NA UDARU OPORBE Pokreće se opoziv, potpise za inicijativu već imaju

Dulist

DUBROVAČKI POLITIČARI O UHIĆENJU BEROŠA ‘Imperij HDZ-a se polako ruši’

Andrea Falkoni Račić