Najave za sezonu izuzetno su optimistične. Još prije koji tjedan, zamjenica gradonačelnika Dubrovnik, Jelka Tepšić za DuList poručila je kako ovog ljeta možemo očekivati 60 posto prometa rekordne 2019. Jesu li ove prognoze opravdane, kakav je interes na emitivnim tržištima te možemo li i ovog ljeta koristiti posebne cijene za domaće turiste, ispričala nam je direktorica Turističke zajednice grada Dubrovnika, Ana Hrnić.
Je li optimizam u redovima turističkih stručnjaka opravdan? Kakav je interes gostiju s naših najvažnijih emitivnih tržišta?
Mi smo još lani plan i program za ovu godinu radili na temelju predviđanja od 60 posto od 2019. Postupak procjepljivanja se u jednom trenutku usporio, ali sad, na svu sreću, ponovno je krenulo ubrzanim tempom. Ako se ostvare glavni preduvjeti, a to su povoljna epidemiološka situacija te visoka procjepljenost, ako letovi koji su u najavi budu dobro popunjeni, mislim da je ovaj rezultat realan za očekivati. Iako će sezona ove godine početi nešto kasnije u odnosu na predpandemijske godine, očekujemo da će ona trajati sve do studenog. Lani je nažalost uslijed pogoršanja epidemiološke situacije i sezona naglo prekinuta, a ove godine se nadamo da će rujan i listopad biti izvrsni. Teško je davati točne prognoze s obzirom na to da je još uvijek sve nepredvidivo. uvrštavanja Hrvatske na crvene liste. Interes gostiju i vidljivost Dubrovnika na emitivnim tržištima su zaista izvrsni. Na tome radimo cijelu prošlu i ovu godinu. Aktivno provodimo promotivne aktivnosti u SAD-u i tijekom prošle godine te od početka ove. Procijenili smo na vrijeme da će to, za nas drugo najznačajnije emitivno tržište među prvima ‘oživjeti’ s obzirom na visoku procijepljenost i ostale okolnosti. Nailazili smo i na negativne reakcije zbog svih aktivnosti koje smo usmjerili na to tržište, ali uvođenje direktnih linija koje nismo imali ni u najboljiim vremenima ih je demantiralo. Sve se to isplatilo, i sad imamo sjajnu situaciju. United Airlines najavio je povećanje broja letova u odnosu na prvobitni plan, što su izvrsne vijesti.
Nadalje, očekujemo i dobar odaziv s tržišta Rusije. Dolazi nam ovih dana ruska TV ekipa koja će ovdje snimati popularnu turističku emisiju. Naše tradicionalno tržište broj jedan, tržište Velike Britanije u ovom trenutku je u specifičnoj situaciji zbog restrikcija vezanih za međunarodna putovanja. Hrvatska je zasad na žutoj listi. Sljedeća revizija predviđena je za kraj svibnja, uzimajući u obzir čimbenike kao što su stope infekcije Covidom u UK i u samim destinacijama, prevalencija varijanti virusa u UK i destinacijama, opseg programa cijepljenja u destinacijama… Nadamo se da ćemo u dogledno vrijeme vidjeti Hrvatsku na zelenoj listi, što bi za nas bilo od ključnog značaja.
Lakoća i jednostavnost putovanja, sigurnost destinacije i stabilni i jasni protokoli u ovim vremenima su iznimno bitni. Mi smo kao država to na vrijeme prepoznali i maksimalno olakšali procedure vezano za ulazak u RH.
Važno je svakako spomenuti i domaće tržište na kojem smo provodili dosta aktivnosti tijekom čitavog ovog razdoblja i nastavljamo u narednom. Hrvatski gosti su ponovno otkrili Dubrovnik, ne samo zbog povoljnijih cijena, iako je i to možda dijelom utjecalo, nego i zbog nove slike Dubrovnika bez gužvi. Koriste ovu priliku za posjet Dubrovniku jer znaju da jedinstvena.
Nikad nismo bili povezaniji s SAD-om te ako je vjerovati napisima, ove godine bit će prava ‘poplava’ američkih turista. Imamo li konkretne brojke?
Nemamo konkretne brojke, međutim prema informacijama s tržišta interes je zaista velik. Uvođenje direktnih linija United Airlinesa i Delta Airlinesa je veliki uspjeh i dugoročno velika stvar za dubrovački turizam. Činjenica da je United uveo dodatan let vjerujem puno govori o intersu. Sjetimo se American Airlinesa iz Philadelphije koja je u 2019. imala zaista visoku popunjenost letova. S obzirom na povratne informacije naših kolega u predstavništvu, agenata i touroperatora, mislim da će rezultati biti odlični.
Je li Vam poznato kakvo je pak zanimanje domaćih ljudi za putovanje ‘preko Velike bare’?
Prilika za putovanje ‘preko Bare’ je stvarno izvrsna i za domaće ljude. Vjerujem da će biti interesa, iako smo mi u Dubrovniku poslom gotovo svi vezani za sezonu i rekla bih da u njoj najmanje putujemo, ali vjerujem da će biti interesa. Svima nam nedostaju putovanja, od pojave pandemije život nam se gotovo u potpunosti sveo na virtualno ispred ekrana. Sajmove, radionice i prezentacije radimo online, no vjerujem kako će se i to pomalo mijenjati. Što se tiče aktivnosti uživo, za početak planiramo organizaciju prezentacija u Srbiji i Rumunjskoj u dogledno vrijeme, naravno ako mjere dozvole. Kada govorimo o virtualnim prezentacijama, 20. svibnja imamo zanimljivo predstavljanje na tržištu Francuske. Ostali smo u vritualnom svijetu, ali nismo se zadržali samo na klasičnim prezentacijama, nego pokušavamo ljudima koji su s druge strane ekrana uživo dočarati destinaciju koliko je to moguće. Nedavno smo imali i javljanje sa Straduna za Bruxeless. Trudimo ih se napraviti što zanimljivijima i predstaviti destinaciju na što autentičniji način. Bilježimo sve veći broj studijskih putovanja puntičkih agenata i tour operatora, kao i medija.
Kako ste već spomenuli, i Englezi su naši tradicionalni gosti. Kakve su tamo aktivnosti Turističke zajednice grada?
Na tom našem najznačajnijem tržištu prisutni smo cijelo vrijeme kroz različite promotivne aktivnosti. U organizaciji Hrvatske turističke zajednice i predstavništva u Londonu, u travnju je održan virtualni webinar za agente i prodajno osoblje turoperatora u Velikoj Britaniji, kao i online prezentaciju za medije. U idućem razdoblju planiramo studijska putovanja novinara i agenata. Također, definiramo završne faze kampanja sa svim najvećim aviokompanijama s tog tržišta. Dosta je aktivnosti u tijeku. Kako je ova godina dosta specifična, fleksibilni smo i prilagođavamo provedbu aktivnosti trenutnoj situaciji. Kad govorimo o cijenama PCR testiranja, mišljenja sam da testovi na koronavirus ne bi trebali biti nešto što će ljudima činiti značajan udio u iznosu kojeg plaćaju za odmor. Moraju biti što pristupačniji, sad smo na 650 kuna, no vidjet ćemo hoće li se još nešto mijenjati. Brzi antigenski testovi su jeftiniji i jednostavniji, ali mi ne možemo utjecati na pravila i traženja pojedinih država po pitanju kriterija kod povratka na emitivna tržišta.
Jasno, preduvjet uspješnoj sezoni je i dobra procijepljenost. Objavili ste već drugi poziv za cijepljenje privatnih iznajmljivača. Jeste li zadovoljni dosadašnjim odazivom?
Uključili smo se u koordinaciju cijepljenja ne samo privatnih iznajmljivača, nego i ostalih turističkih djelatnika. To je izuzetno velik i zahtjevan posao. Prošli petak se cijepio značajan broj turističkih djelatnika, a trenutno su u tijeku pripreme za cijepljenje četvrtog kruga turističkih djelatnika. Vrlo nam je drago da možemo pomoći da se sve to odvija dosta brže i efikasnije te da svi dobiju priliku cijepiti se u što skorijem roku. Mislim da će se to i dogoditi, vjerujem da će do lipnja svi turistički djelatnici koji to budu željeli imati priliku cijepiti se. Odaziv je dobar, no može biti i bolji. Događaju se situacije da su se privatni iznajmljivači dijelom prijavili kod nas, no dio ih je u međuvremenu pozvan od obiteljskih liječnika, tako da je teško zapravo reći koliki udio njih žele biti cijepljeni. U razgovoru s ljudima, vidim da još uvijek ima onih koji su skeptični. Moje osobno mišljenje je da nam je to jedini izlaz iz ove situacije i jedini način kako se čim prije vratiti normalnom životu. Nadam se da ćemo doseći visoku razinu procijepljenosti jer će to svakako biti jedan od važnih preduvjeta za ostvarenje uspješne turističke sezone.
U Zagrebu se proveo pilot projekt tzv. COVID putovnice za ulazak u restorane i klubove. Što mislite o tome?
Event industrija je izuzetno pogođena. U Dubrovniku je MICE segment među glavnim generatorima prometa u razdoblju pred i pod sezone, tako da nije uopće upitno koliko je bitno što prije iznaći način kako da se vrate poslovanju, koje će naravno biti prilagođeno okolnostima u kojima živimo. Rezultati pilot projekta će nam pokazati jesu li protokoli efikasni i štite li doista od širenja zaraze i stvaranja potencijalnih žarišta. Postoje dobri razlozi zašto se uvode određene epidemiološke mjere, u ovom trenutku sve je usmjereno tome da imamo sigurnu turističku sezonu zbog važnosti turizma kao najvažnije hrvatske gospodarske grane.
Pretpostavljam da je već sad poznat protokol posjeta zidinama i povijesnoj jezgri uopće.
Sve kulturne ustanove grada Dubrovnika prijavile su se u projekt Safe stay in Croatia, a koji za cilj ima educirati i upoznati posjetitelje i dionike u turizmu s protokolima i mjerama koje se provode u Hrvatskoj.
Kroz projekt Safe stay in Croatia osmišljeni su protokoli poslovanja i postupanja s korisnicima u svim turističkim i s turizmom povezanim djelatnostima. Vidljivo istaknuta oznaka Stay safe in Croatia pruža informaciju svim posjetiteljima da turistički objekt njihovog interesa djeluje prema aktualnim preporukama Svjetskog vijeća za putovanja i turizam te Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
Kod nas se u hotelima, restoranima i drugdje, ljudi zaista drže pravila. Mislim da smo mi ovdje itekako svjesni koliki nam je problem ako se dogodi bilo kakvo žarište i dođe do pogoršanja epidemiološke situacije. Individualna odgovornost je u konačnici izuzetno važna, a kod nas je to rekla bih na visokoj razini.
Također se nadam da će se što veći broj turističkih djelatnika i naših sugrađana cijepiti, jer to je jedan od glavnih preduvjeta za ostvarenje uspješne turističk sezone.
Jeste li s turističkim dionicima razgovarali o eventualnim prilagođavanjima ponude?
Mislim da je definiranje cijena pitanje ponude i potražnje, kao i cjenovnih politika pojedinih subjekata. U to ne bih ulazila, no ono što ćemo sigurno u nekom trenutku s Gradom Dubrovnikom odraditi su kao i lani razdoblja popusta na početku sezone te opet na jesen. To nam se pokazalo kao dosta atraktivno i uspješno. Najvažnije je gostu pružiti vrijednost za novac. Treba se prilagoditi situaciji kroz razne uvjete, ali, iskreno, osobno nisam za rušenja cijena. Treba zadržati razinu bez obzira što je sad trenutno teško. No, i ovo će proći, važno je raditi na podizanju kvalitete destinacije, jer upravo su nakvalitetniji segmenti ponude najotporniji na krizne situacije. Vjerujem da smo se imali prilike u to uvjeriti i kroz ovu krizu, i da nam je upravo to smjer za budućnost.
Pretpostavljam kako vam je, uslijed prošlogodišnje skromne zarade, smanjen budžet za 2021. Uspijevate li namiriti sve svoje troškove?
Radit ćemo zasigurno rebalans trenutnog plana. Naši prihodi ovise o ostvarenom broju noćenja, pa je u ovom trenutku još uvijek teško reći hoćemo li ostvariti planirano. Situacija je zaista teška. Nastojimo odrediti prioritete na najbolji mogući način. Često se postavlja pitanje što se radi i može li se više. Uvijek može više, ali treba uzeti u obzir i financijski dio koji je drastično manji nego u godinama prije pandemije. Kreditno zaduženje u iznosu od pet milijuna kuna nam je neophodno kako bismo proveli planirane aktivnosti. Da smo odlučili životariti i ne raditi, kredit nam ne bi ni trebao.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 19. svibnja 2021.