Kako su i prošlog tjedna upozorili hrvatski župani, nedavne nedorečene izmjene Zakona o javnoj nabavi omogućavaju legalni kriminal odvjetničkih društava i fantomskih tvrtki koje, koristeći rupe u zakonu direktno pokradaju hrvatske porezne obveznike.
Koliko su žalbe uzela maha dokazuje činjenica da je pojedinim naručiteljima gotovo nemoguće provesti postupak javne nabave bez da netko uloži žalbu.
Primjeri nelogičnosti i apsurdnosti odredaba iz prakse kao posljedica neadekvatnog Zakona o javnoj nabavi je mnogo, na primjer žalitelj koji se bavi proizvodnjom papira i plastike ruši dokumentaciju za nadmetanje kojom se nabavljaju prehrambene namirnice, a poduzeće koje se bavi prodajom vatrogasnih aparata ruši dokumentaciju za nadmetanje za nabavu namještaja.
Velik dio žalbi podnijeto je zbog financijskih isprava. U konkretnom primjeru, naručitelj je kod nabave radova izgradnje poslovno-stambenog kompleksa u natječajnoj dokumentaciji propisao starost financijske isprave. Prema Zakonu o javnoj nabavi traženje takve isprave je dopušteno, ali se ne smije propisati njegova starost. Naručitelj je u dokumentaciji za nadmetanje propisao starost od 30 dana, nakon čega je uložena žalba. Žalitelj angažira odvjetnika koji za sastavljanje žalbe traži oko 150.000,00 kuna, dok je po Zakonu o javnoj nabavi propisan trošak za podnošenje žalbe 27.000,00 kuna.
Problem je što prema postojećem Zakonu o javnoj nabavi žalitelj može podnijeti žalbu bez da je od naručitelja zatražio ispravljanje pogreške i zato zbog ovakvog sitnog propusta kao što je propisivanje starosti financijske isprave naručitelj mora poništiti dio dokumentacije, te žalitelju isplatiti ogroman iznos za jedan jedini žalbeni navod. Ovo je ujedno i dobar primjer besmislenog stopiranja investicije zbog nebitne sitnice. Sve u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi.
Apsurdnost se nalazi i u poništenju odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja gdje je kao jedan od žalbenih razloga navedeno nuđenje igle od strane ponuditelja koja ima 0,02 milimetara manji promjer nego što je naručitelj troškovnikom propisao kao i u poništenju odluke gdje je kao jedan od žalbenih razloga navedeno da je ponuditelj jediničnu cijenu zaokružio na tri decimale umjesto dvije.
Neki žalitelji idu toliko daleko da se žale da odabrani ponuditelj u troškovniku nije naveo redni broj stavke ili je u ponudi pogrešno označio jednu stranicu, a što je apsolutno nebitno za sam postupak javne nabave. Kao primjer besmislenosti zakona potrebno je navesti da su poništeni postupci/odluke o odabiru Središnjeg ureda za javnu nabavu, Hrvatskog Sabora, raznih ministarstava i fakulteta sve zbog formalizma koji ne ostavlja mjesta ljudskoj pogrešci. Potrebno je naglasiti da Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, koja je nadležna za rješavanje žalbi, samo provodi Zakon o javnoj nabavi koji svojim formalizmom ne odgovara ni načelima ni potrebama javne nabave.
– U svjetlu rješavanja ovog gorućeg problema potrebna je hitna intervencija Ministarstva gospodarstva u smislu izrade izmjena i dopuna zakona o javnoj nabavi. Ostaje jedino neizvjesno pitanje kažnjavanja pojedinaca koji su bez imalo savjesti izvukli iz sustava novac poreznih obveznika – poručili su iz Hrvatske zajednice županija.