Policija će i ovog vikenda, ali i kontinuirano do kraja godine nastaviti s poduzimanjem pojačanih aktivnosti usmjerenih na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. ‘četiri glavne ubojice u prometu’ (alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobitel), kao i prekršaje vozača mopeda i motocikala te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja – recidivistima.
U poduzimanje aktivnosti bit će uključen maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika, kao i svi raspoloživi uređaji i oprema koja se koristi u nadzoru i kontroli prometa: uređaji za utvrđivanje stupnja alkoholiziranosti, uređaji za nadzor brzine, testeri za droge, uređaji za automatsko očitavanje registarskih pločica i dr.
Za vikend na zapadu zemlje promjenljivo vrijeme, ponegdje i uz malo kiše, uglavnom na sjevernom Jadranu i u gorskim predjelima, dok će nedjelja biti nestabilnija pa lokalnih pljuskova može biti i u središnjim i sjeverozapadnim područjima. U nedjelju će na kopnu zapuhati umjeren sjeverac. U nedjelju, u unutrašnjosti, dnevna temperatura zraka bit će malo niža.
U takvim okolnostima, kolnik može biti vlažan i sklizak, zbog čega je i prianjanje pneumatika na podlogu znatno otežano, produžava se zaustavni put prilikom kočenja, odnosno na takvom kolniku vrlo lako može doći do gubitka kontrole nad vozilom i slijetanja vozila s kolnika ili prelaska na dio kolnika za suprotni smjer i sudara s nadolazećim vozilima.
Zbog spomenutih uvjeta, posebno se upozoravaju vozači da brzinu kretanja vozila prilagode vremenskim prilikama i uvjetima na cesti.
U proteklih tjedan dana dogodile su se tri prometne nesreće s poginulim osobama u kojima su poginula dva vozača osobnih automobila te pješak.
U prva četiri mjeseca 2021. godine, u prometnim nesrećama smrtno je stradalo 68 osoba, što je 1 osoba ili 1,4% manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine (69 poginulih osoba).
Vodeći razlozi smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama su upravljanje vozilom nepropisnom, znatno većom brzinom od dopuštene, kao i kretanje brzinom neprimjerenom uvjetima na kolniku (kiša, mokar kolnik, zavoj, smanjena vidljivost, noć, magla), dok se prema vrstama nesreća radilo o slijetanju s kolnika i prelasku na suprotnu stranu kolnika te sudarima s vozilima koja su dolazila iz tog smjera.
Zabrinjava i podatak o nekorištenju sigurnosnog pojasa kod osoba koje su preminule od posljedica prometne nesreće. Naime, od 126 osoba koje su poginule u osobnim automobilima tijekom 2020. godine, njih 60 ili 47,6%, odnosno skoro polovica nije koristila sigurnosni pojas.
Kako su jedan dio nesreća sa smrtnim stradavanjem, skrivile mlade osobe poseban apel upućuje se roditeljima takvih osoba, odnosno da im ne omogućavaju dostupnost upravljanja vozilom dok mlada osoba nije položila vozački ispit.
Također, da im ne omogućavaju upravljanje vozilom ukoliko imaju saznanja da je mlada osoba konzumirala alkoholna pića. Naposljetku, da prije povjeravanja vlastitog vozila na upravljanje mladoj osobi, temeljem životnog i prometnog iskustva istoj ukažu na sigurno, ali i odgovorno sudjelovanje u prometu.
Zapamtite, prevelikim pouzdavanjem u svoje vozačke sposobnosti i mogućnosti svog vozila, tragedija se može desiti u trenu i obilježiti vas ili nekog drugog za cijeli život.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Jedan dio pješaka i biciklista nadalje ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila, koji pritom nalijeću na njih što ponekad završava i sa smrtnim stradavanjem.
Podsjeća se na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je propisano da pješak, koji se kreće kolnikom, dužan je noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom, vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom, za nepoštivanje navedenih odredbi propisana je kazna u iznosu od 300,00 kuna.
Bicikliste se upozorava kako je citiranim Zakonom propisano da od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno najmanje jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla. U protivnom, vozač bicikla će se kaznit novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna.
Upozoravaju se vozači da u prvom redu prilikom vožnje budu maksimalno koncentrirani na promet koji ih okružuje; ne koriste mobitel tijekom vožnje (zakonski je propisano da se ne smije koristiti bez uređaja koji omogućava njegovo korištenje bez upotrebe ruku); voze na dovoljnom razmaku u odnosu na vozilo koje se kreće ispred njih; poštuju dopuštena ograničenja brzine, odnosno prilagode brzinu stanju kolnika i osobinama ceste (noć, magla, kiša, snijeg, poledica, zavoj, uspon, pad kolnika i dr.); ne ulaze u opasna pretjecanja na kratkim dijelovima cesta i na mjestima gdje preglednost nije dovoljna, odnosno na mjestima gdje je to zabranjeno.
Vozačima traktora, ali i drugih radnih strojeva, poručuje se da ne izlaze na kolnik sa tehnički neispravnim i neosvijetljenim vozilima. Osobe u automobilima moraju koristiti sigurnosni pojas, a na mopedima i motociklima zaštitnu kacigu.
Kako unatoč svim apelima, jedan dio građana i dalje konzumira alkoholna pića, nakon čega sjedaju za upravljač vozila, ovom prilikom ih upozorava se da to ne čine jer niti jedan razlog za vožnju pod utjecajem alkohola ne može biti opravdana, a takvom vožnjom ne dovodite u opasnost samo sebe, već i ostale sudionike u prometu.
U tom smislu i policija će prema takvim vozačima, koji imaju nedopuštenu koncentraciju alkohola, imati nultu toleranciju na razloge vožnje pod utjecajem alkohola.