ipsic08

Nisam nikad bio od onih koji su na Banjama ili na Komardi zabavljali ekipu svirajući ‘Krivo je more’ ili ‘Bacila je sve niz rijeku’.

Vjerojatno i pomalo ljubomoran što su svi pogledi djevo­jaka bili na njima dok sam ja čučao u mraku, smatrao sam ih pozerima. Pitao sam se tada zašto se autori potonje pje­sme nisu mogli ugledat’ na kolege iz Dugmeta i na autora stihova, pjesnika Vladu Dijaka, koji su u Selmu, držao sam, dramatično taman onoliko koliko treba, uvrstili upozorenje o sigurno­snim aspektima putovanja vlakom? Pjesma bi se tada zvala ‘Ne bacaj ništa niz rijeku’ i bila bi manje tragična i time podnošljivija za sanjarenje na plaži.

c playlista 1997 1 1

No, ljubavne pjesme, ali ipak one nešto manje melodramatične, postat će neizostavan dio mojih mixtapeova nekoliko godina kasnije. Prije nego što je postojala opcija uključivanja loka­cije na pametnim telefonima i kada si umjesto poruke u grupi na Messengeru morao nazivati prijatelje, jednog po jed­nog, na kućni telefon u vrijeme objeda, kada si mogao dogovoriti kupanje ili večernji izlazak tek nakon što bi istrpio bukvicu o važnosti kućnog reda, kom­pilacije na kazetama iz kućne radišno­sti bile su neka vrsta analogne aplika­cije na trnovitom i neizvjesnom putu udvaranja; od trenutka kada je snimiš kako se na izlogu apoteke igra sa svo­jom kosom, pa preko nekoliko ‘slu­čajnih’ susreta na Stradunu u društvu zajedničkog poznanika pa do konač­nog upoznavanja. Nakon što sve te faze prođeš neokrznut želiš dobro odabrati trenutak zreo za mixtape; ne želiš to napraviti prerano, ali ne želiš niti, kao u ‘hodanju’, čekati dva tjedna kako bi se odvažio na prvi poljubac (ohladit će i najzaineresiranije, naučio sam to teh­nikom pokušaja i pogreške).

Nećeš mixtape otvoriti s ‘All I Want Is You’ U2-a jer Šerloče, znat će da ti se sviđa i prije nego tebi padne napamet snimiti mixtape

Kreiranju takvih kompilacija pri­stupalo se krajnje brižljivo. Morala je to najprije biti neka kvalitetna kazeta reprezentativnog izgleda, svakako nekorištena; najbolja opcija je bila TDK, dok je BASF označavao donju granicu prihvatljivosti. Presnimavanje preko originalnih Jugotonovih ili Suzy izda­nja, na kojima bismo onda kidali nalje­pnice sa svake strane kazete pokušava­jući sakriti da naklonost želimo izraziti putem ‘Volim te od 9 do 2’ Novih fosila, bilo je vrijedno društvenog izopćenja. Neophodno je također bilo osigurati dovoljno mjesta na omotu na kojem bi svojim izvježbanim krasopisom naškrabali imena pjesama i izvođača. Obavezno je trebalo uvrstiti njene naj­draže pjesme, svakako pri početku miksa, ali nikako prve. Puno je pravila. Dio njih izložio je Rob Fleming/Gor­don u romanu Nicka Hornbyja ‘High Fidelity’ po kojem je snimljen uspje­šan film s Johnom Cusackom. On je rekao: ‘Mixtaepovima zapravo koristiš tuđu poeziju kako bi nekome rekao da ga voliš.’ Zato je zadnje što želiš ispasti nedorastao zadatku. Stoga je sve u pri­premi, ali i poznavanju svojih ograniče­nja. Nećeš mixtape otvoriti s ‘All I Want Is You’ U2-a jer Šerloče, znat će da ti se sviđa i prije nego tebi padne napamet snimiti mixtape. I ako se Bruce u ‘I’m on Fire’ izvukao drskim stihom ‘Hej, djevojko, je li ti tata doma?’ ni u kom slučaju ne smiješ misliti da je takva drskost dopuštena i tebi. Ne zovu tebe ‘Boss’.

c playlista 1997 2

Redoslijed? Ah, redoslijed. Ta deli­katna umjetnost zbog koje su se Radi­ohead umalo raspali praveći raspored pjesama za album ‘Kid A’. Materijal se preslušavao danima, a odabir pje­sama se bilježio na komadu papira pa se redoslijed preslagao dok se ne bi došlo do finalnog rasporeda. Mixtape ima dva bitna obilježja: a) iskaz naklo­nosti b) hvalisanje glazbenim ukusom. Uspješan je onaj mixtape u kojem čim­benik ‘B’ ne prijeti istisnuti faktor ‘A’ iz jednadžbe. Jer inače, uzalud vam sav trud, ispali ste glazbeni snob, a sno­bove nitko ne voli. Elitizam (znaš puno o glazbi i razmećeš se tim znanjem) je najstrože zabranjen, no eklekticizam (nisi ti kriv što znaš puno o glazbi) je s druge strane više nego poželjan. Zato obavezno miksaš staro i novo. Želiš Beatlese i Massive Atttack na istoj strani. B-stranu singlice Nine Simone i remiks hit pjesme Lane Del Rey, zašto ne? Prva pjesma na svakoj strani mora bit bombastična, a zadnje prije preba­civanja strane pripadaju introspektiv­nim, čeznutljivim baladama (tzv. teh­nika četiri kantuna). Paziš na ritam i ‘flow’ tijekom cijelog trajanja.

c playlista 1997 3

Kompilacije su se najprije izrađivale uz pomoć gramofona i kazetofona s dvije glave (lijeva i desna, ne gonja i donja) kasnije i CDplayera. Nero Bur­ning Rom naslijedio je ‘double deck’ kazetofon onda kad je već bilo dovoljno dobro razmjestiti ‘empetrice’ na prazni CDod 74 minute. Dolaskom digital­nog doba i dostupnošću glazbe snaga mixtapeova nepovratno slabi, dok je u gore opisanoj formi kriptiranog komu­niciranja osjećaja posve izgubljena. ‘Šeranje’ kompilacije brzinski sastav­ljene na Deezeru na njen Facebook zid ne nosi istu razinu prisnosti kao kad biste joj kriomice, nespretno i srame­žljivo, ali odlučno u ruku šutnuli kazetu na kojoj ste radili cijeli tjedan iznova maštajući o njenoj reakciji.

Povezano

Dulist PROMO

vicenco
druga verzija 1 1