Kongresni turizam bio je primoran napraviti dugu stanku zbog pandemije. Riječima Ante Krstanovića, vlasnika agencije Dubrovnik Sun specijalizirane za organizaciju kongresa, dovoljno je reći da je kongresni turizam organizacija okupljanja u zatvorenim prostorima. Sasvim je jasno koliko je teško u uvjetima pandemije uopće bilo promišljati o kongresnim aktivnostima. Situacija se pokrenula protekle jeseni kad su se kongresi ipak uspjeli održati. Posla je bilo, mnogi planirani i do tada odgađani kongresi su se održali, ali je već početkom studenog novi val koronavirusa doveo do zaključenja kongresnih okupljanja za 2021. Od samo jesenske kongresne sezone, ističe Krstanović, teško je živjeti, ali ipak, uspjeli su prebroditi i to prošlogodišnje razdoblje te su s optimizmom ušli u novu 2022. A, isti optimizam, vodi ih i prema novoj sezoni.
— Organizacija kongresa ide u boljem smjeru. Nakon otkazanih kongresa za proljeće 2020. i 2021., imamo prvo radno proljeće kada ćemo i realizirati dogovorene poslove. Prijave za sve naše kongrese u proljeće 2022. su otvorene te se sudionici jako dobro prijavljuju. Po trenutnom intenzitetu prijava možemo reći da su ljudi željni odlaska na put, stručni skup i vidjeti se kolegama. Kongresna sezona završava kada počinje ona glavna i mi se do tada nadamo dobro odraditi posao. Optimistični smo. I mjere su dijelom popustile, a očekujemo i daljnje popuštanje. Nadamo se i boljoj epidemiološkoj situaciji dolaskom toplijeg vremena. Međutim, još uvijek postoje mjere koje moramo poštivati. Svi sudionici moraju imati Covid potvrde što danas više nije problem jer je podosta ljudi preboljelo Covid ili je pak cijepljeno. Za ostale sudionike organiziramo testiranje u hotelu po dolasku na kongres, ali to je ipak bilo aktualnije i traženije na jesen. Sada čak razmišljamo odustati od testiranja i ne nuditi takvu uslugu, jer gotovo svi imaju Covid potvrde – naglašava Krstanović. Do kraja proljetne sezone kongresa, vlasnik agencije Dubrovnik Sun procjenjuje da će ih odraditi 15-ak, što bi, ističe, bilo otprilike 80 posto u odnosu na rekordnu 2019. Naravno, dodaje, ostaje za vidjet s kojim će ih rezultatima odraditi. Što se tiče aktualnih tržišta zainteresiranih za kongrese, najbolje ‘stoje’ s domaćim tržištem.
— Najizvjesnije je da će se domaći kongresi i realizirati. S međunarodnim konferencijama i inozemnim sudionicima to je nešto teže pa se ti kongresi još uvijek odvijaju putem online platformi ili hibridno. Ali, organizacija domaćih kongresa je krenula u varijantu održavanja na licu mjesta. I tu paralelno pružamo podršku i online verzijama održavanja kongresa, ali prati ih zanemariv broj sudionika. Zainteresiranost za održavanjem kongresa ‘uživo’ vraća se na razine prije pandemije – govori Ante Krstanović te dodaje da trenutno ipak imaju manje međunarodnih konferencija u najavi za organizaciju uživo. Izglednije je, naglašava da će se odraditi kongresi s područja jugoistočne Europe nego s gostima iz cijele Europe ili svijeta, a samim time što su ta tržišta bliža našem gradu pa je sudionicima jednostavnije i doći.
Zanimalo nas je i hoće li se poskupljenja energenata, ali i hrane i pića odraziti na segment kongresnog turizma.
-Za sada još nemamo problema, hoteli nam nisu još službeno najavljivali poteškoće po tom pitanju. Vidjet ćemo kakav će sve utjecaj imati situacija s Ukrajinom za koju se svi nadamo kako će se što prije okončati, najprije radi same Ukrajine, a posljedično i radi cijele Europe i svijeta. Ako to potraje, možemo očekivati i veće poremećaje na tom polju, te korekcije cijena. Što se tiče energenata, cijene su već dosta narasle, te će to svakako utjecati i na naše poslovanje. Od 1. travnja čekaju nas dodatni, veći troškovi. Koliko će tek hotelskim kućama biti računi za struju ako ona raste i do 4-5 puta u odnosu na prethodno sklopljene ugovore? Sigurno će se to odraziti i na cijenu smještaja i svih usluga pa ćemo time samo biti skuplji. Koliko će to organizatori i sudionici moći podnositi, vidjet ćemo. Možda će se sve to odraziti i na broj posjetitelja kongresa za koje smo trenutno sretni da ih uopće radimo – zaključuje vlasnik agencije Dubrovnik Sun Ante Krstanović.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 30. ožujka 2022.