Odluka o prometu oko povijesne jezgre i prolazu kroz Zagrebačku ulicu upućena je u javno savjetovanje, te traje do kraja ožujka. Odluka sadrži regulaciju četiri važna područja: obavljanje taxi djelatnosti u gradu Dubrovniku, obavljanje djelatnosti prijevoza turističkih autobusa, regulaciju prometa za lokalno stanovništvo, te uređenje prometa na Iljinoj glavici. Najveći interes javnosti izazvao je dio Odluke kojom se nastoji smanjiti broj auto taxi vozila koji će moći nesmetano voziti Zagrebačkom ulicom, te ukrcavati i iskrcavati putnike na širem prostoru povijesne jezgre, od Ilijine glavice do Belvedera. Ako ne možete ući taxi vozilom u Zagrebačku ulicu, tada licenca za auto taxi djelatnost nema ekonomsku opravdanost, slobodno se može reći da je neupotrebljiva – piše u svom priopćenju Prekinimo nepotrebnu predstavu, pitajmo Ministra prometa nezavisni vijećnik Andro Vlahušić.
Prenosimo ga u nastavku:
Prijedlog Odluke ima za cilj vratiti regulaciju taxi djelatnosti na razdoblje prije usvajanja Zakona o prijevozu u cestovnom prometu iz travnja 2018. godine kojim je taxi djelatnost liberalizirana u cijeloj Hrvatskoj. Odluka nije temeljena na izmjenama matičnoga zakona o taxi djelatnosti, nego na slobodnoj interpretaciji izmjena Zakona o sigurnosti prometa.
Prije upućivanja Odluke u javnu raspravu, Mato Franković trebao je zatražiti mišljenje i pisani stav Ministarstva prometa na sljedeće pitanje: smije li grad Dubrovnik ograničiti prijevoz dijelu auto taxi vozača koji imaju urednu licencu za obavljanje taxi djelatnosti, oko povijesne jezgre grada Dubrovnika?
Kako nemamo stav Ministarstva, vrijedno se prisjetiti rasprave u Hrvatskome Saboru iz travnja 2018. godine u kojoj je Ministar prometa i potpredsjednik Vlade i HDZa Oleg Butković, obrazlagao novi zakon, te odgovarao na pitanja saborskih zastupnika. Neka pitanja i odgovori bili su o ulozi gradonačelnika, gužvama u Dubrovniku, te slobodi poduzetništva. Iz javnih transkripta hrvatskoga Sabora izdvajam tri odgovora Ministra prometa, Olega Butkovića.
⦁ O ulogama gradova i općina u regulaciji taxi prijevoza na svom području:
Ovim Zakonom se ide u liberalizaciju taxi tržišta , drugim riječima , gradovi i općine više neće moći određivati na svom području određeni broj, nego će to biti na način da će izdati onoliko dozvola koliko će biti zahtjeva. To je jedno. Drugo, svi rade pod istim uvjetima, nitko nije posebna vrsta prijevoza i svatko tko zadovolji pravilima i propisanim uvjetima, koji su u ovome zakonu, moći će obavljati auto taxi prijevoz.
⦁ O kaosu na dubrovačkim ulicama i ograničavanju broja taksista od strane gradonačelnika i načelnika na svom području
Ako želimo ići u liberalizaciju, a želimo, ponavljam zbog razloga, ali da svi imaju jednaka pravila, ko što ste i vi rekli znači nema iznimki onda smo rekli da gradovi i općine više neće moći na svom području odrediti broj dozvola i to je cilj. Gužve, ne treba se bojati gužvi, gužvi će biti bilo ih je. To gradonačelnici mogu riješiti i kroz prometna rješenja i kroz čitav niz prijedloga unutar svoga grada odnosno svoje lokalne jedinice ili općine koje vode da te gužve smanje.
⦁ O diskriminaciji taxi vozača iz raznih dijelova zemlje
Zašto ograničavati nekome iz Slavonije da vozi taxi u Splitu ili Dubrovniku? Zbog čega to ograničavati? Pa to su sve građani RH. Ako su dobri u ugostiteljstvu, ako su dobri u nekim drugim djelatnostima i rade preko sezone uz more, zašto im onemogućiti da voze taxi preko sezone, zbog čega? Zbog čega bi ti ljudi odlazili izvan države i radili negdje vani?
Život nije predstava, te se ne smijemo igrati sudbinama obitelji koji rade sukladno važećem zakonu. Čak i da Ministar prometa promijeni svoje mišljenje i dozvoli gradonačelniku Dubrovnika samostalno određivanje tko i pod kojim uvjetima ima pravo obavljati taxi djelatnost na području oko povijesne jezgre, tj. u gradu Dubrovniku, odluka je manjkava. Nedostaje određivanje održivog broja taxi vozila u gradu Dubrovniku, nedostaju jasni kriteriji tko se može javiti na ograničeni broj licenci. Nedostaje ozbiljna prometna analiza stanja taxi djelatnosti u gradu Dubrovniku od 2018. godine do danas, koja treba pokazati broj taxi obrta i tvrtki po godinama, financijske i prometne učinke liberalizacije tržišta, broju građana Dubrovnika koji se bave taxi prijevozom u odnosu na broj vozača iz Hrvatske, te broju vozača sa radnim dozvolama. Nedostaje kako upravljati prijevozom taxi vozila u vremenima, kada je broj posjetitelja u povijesnoj jezgri daleko iznad preporučenoga broja od osam tisuća. Nedostaje…
Zaključno grad Dubrovnik treba žurno zatražiti očitovanje Ministarstva prometa o prijedlogu Odluke o ograničavanju prijevoza oko povijesne jezgre, kako bi se moglo nastaviti javno savjetovanje, uz detaljnu analizu stanja taxi tržišta u Dubrovniku nakon liberalizacije.