U posljednje dvije godine značajno je uveden red unutar povijesne jezgre na javnim površinama, a u tu su svrhu krajem 2017. godine gradski vijećnici usvojili i izmjene i dopune Plana korištenja javnim površinama u povijesnoj jezgri. Osigurani su i pješački koridori, a znatno su smanjene i javne površine koje su se davale u zakup za prodaju suvenira. I dok smo godinama ranije na svakom koraku svjedočili ‘vašaru’, danas je slika ipak puno bolja i na Pilama, i na Vratima od Pila, ali i u Ulici svetog Dominika. Upravo je o uvođenju reda nedavno govorio i gradonačelnik Mato Franković.
— Teško je dugogodišnji nered ispraviti u kratkom vremenu – rekao je Franković kada su u pitanju javne površine, u koje se, istaknuo je, uveo red. Za više od 70 posto smanjen je broj suvenira, rekao je, te dodao da se po pitanju upravljanja destinacijom, promijenio imidž grada.
‘Bodu oči’
Ipak, svi oni koji prolaze Ulicom sv. Dominika ne mogu ne primijetiti dva štanda preko puta crkvice sv. Luke, za koje se već po izgledu može pretpostaviti kako nisu u nadležnosti Gradske uprave. Naime, sukladno Planu korištenja javnim površinama, štand u Povijesnoj jezgri treba biti tipski, u obliku barke (polovice), izrađen od prirodnog materijala, s ugrađenom zaštitnom napravom (tendom) iznad podloge na kojoj se izlažu predmeti prodaje. Zaštitna naprava, navodi se dalje, mora biti izrađena od platna ili sličnog prirodnog materijala bijele ili krema boje. U ovaj opis dva štanda se baš i ne uklapaju, osim po tendama. Uz to gradska odluka navodi i kako se nakit, izvorni suveniri ili rukotvorine mogu izlagati na stoliću površine do jednog metra ‘kvadratnog’, po potrebi prekriveni odgovarajućim platnom. No, na spomenutoj se lokaciji rukotvorine i nakit prodaju baš na štandovima. Uz to, tijekom većeg ‘naleta’ posjetitelja na ova prodajna mjesta stvara se dojam ‘vašara’.
Naravno, nitko ne smatra kako se iz povijesne jezgre moraju ukloniti svi štandovi za prodaju suvenira, ali bi ipak trebali biti unificirani bez obzira nalaze li se na javnoj ili privatnoj površini, odnosno bez obzira tko tu površinu davao u najam – Grad ili netko drugi. Baš kao što su jednoobrazne strate za reklamiranje, tende…
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 26. lipnja 2019.