Nakon što smo u prošlom broju duLista ukazali na čitav niz komunalnih, ali i životnih problema otoka Lopuda, iz Grada Dubrovnika ipak su odlučili reagirati i poslati odgovore na naš upit o problemima Lopuđana.
Ukazali smo, podsjetimo, na neuređenost parka perivoja Gjorgjić-Mayneri, koji će nakon 130 godina ostati bez redovitog održavanja. Iz gradske uprave na tu temu su kazali:
– Grad je u potpunosti 2011. godine doveo park u primjereno stanje, izmjenio propale ograde na ulazu u isti, isti se redovno čisti, a u temeljitije zahvate održavanja se ide svako proljeće. Otok Lopud u ljetnim mjesecima ima dodatnog pometača (ukupno dva), a komunalni otpad odvozi se tri puta tjedno (ponedjeljak, četvrtak i subota). Grad Dubrovnik (Čistoća d.o.o.) je dogovorio za 2012. godinu sa predstavnicima mjesnih odbora da zaposlenika u održavanju parka-perivoja plaća četiri mjeseca, a ostatak će plaćati Turistička zajednica – stoji u odgovoru iz Grada.
ONI FLOSKULAJU
– Oni floskulaju i to nema veze. Ograda u parku je popravljena nakon teške intervencije koja je trajala mjesecima. A za čišćenje je Grad iznašao neko solomunsko rješenje koje to nije, da preko Čistoće plati vrtlaricu četiri mjeseca pred sezonu, a za ostalo se mi moramo snalaziti, prosjačiti – kaže nam Davor Mage, bivši član Mjesnog odbora Lopud.
– Mi ne uspijemo sve srediti, jer je park ogroman, na 13 tisuća kvadrata. To je najljepši park na Jadranu i 130 godina nije dolazilo u pitanje hoće li imati vrtlara – ističe Mage.
Ivan Gale iz Mjesnog odbora prisjeća se prošlogodišnjeg posjeta gradonačelnika Vlahušića Lopudu i parku-perivoju.
– Tada nam je gradonačelnik kazao: Evo park za jednu kunu, tko hoće neka otvori kafić i održava park. A to je rečeno samo da Grad ne bi trebao išta plaćati za održavanje. Ma tko bi tražio uzeti park? Pa prokleli bi ga ljudi! Nije to Vlahušićeva babovina – ističe Gale.
Iduća na listi problema je zgrada bivšeg doma mladih.
– Grad je preko svojih službi i ugovornog izvođača radova pregledao navedeni objekt i napravio troškovnik za saniranje navedenog objekta za otprilike 250 tisuća kuna, a sredstva će se osigurati u slijedećem rebalansu proračuna Grada Dubrovnika – kazali su iz Grada, dok Ivan Gale objašnjava kako je gradonačelnik u tom prostoru htio smjestiti butigu.
– Zvao je jednog dubrovačkog poduzetnika da u tom prostoru otvori butigu za jednu kunu, jer nam je butiga potrebna. Ovaj je odustao kad je vidio da je mali prostor. Inače, smatram kako je 250 tisuća kuna puno novca, a čini mi se i da je troškovnik nategnut – objašnjava Ivan Gale.
– Čitaonica bi se trebala izvesti za pola tog iznosa. Najveći problem je u taraci koja prokišnjava. Neka rade i za taj iznos, ali to sporo ide, jer je to već trebalo biti gotovo – govori Davor Mage.
DJECA DOBIJU OSIP
Kao što smo pisali u prošlom broju, poseban problem Lopuda je kanalizacija koja prijeti izljevanjem na rivi.
– Rješavanje je u Planu i programu Grada i Vodovoda. Dok se sredstva za isto ne osiguraju, Grad taj problem rješava uspješno u suradnji sa DVD-om Lopud koji svojim sredstvima održavaju protočnost kanalizacije. Grad istima pomaže u opremanju njihovog novog skladišta – stoji u odgovoru Grada.
– Kad puše maestral, sve se vraća natrag u uvalu i znalo se dogoditi da su djeca dobivala osip i temperaturu radi izljeva – objašnjava Ivan Gale.
U ljetnim danima posebnu brigu valja posvetiti redovitoj kosidbi trave pa tako iz Grada poručuju kako će “nakon košnje po Gradu poslati svog ugovornog obveznika da obavi isto na Lopudu”.
– Najbolje da pokose Lopud kad se zapali. Onda će im biti lakše održavati – cinično komentira odluku Grada Ivan Gale, a sličnog stava je i Davor Mage („Pa kad nisu dosad, ni ne moraju dolaziti!“).
Jednako važan problem predstavlja i pranje rive u srcu sezone. Iz gradske uprave najavljuju pranje rive jednom tjedno i to u izvedbi DVD-a Lopud u dogovoru sa Upravnim Odjelom za komunalne djelatnosti i mjesnu samoupravu.
– Od toga nema ništa. Uopće se nije prala riva, niti se išta pitalo DVD. U zadnjih dvadeset godina Lopud je najprljaviji. Dosad se pralo jednom na tjedan – kaže nam Davor Mage.
TRAJEKTNO PRISTANIŠTE
Ni trenutni ni bivši član Mjesnog odbora nisu zadovoljni tretmanom Grada prema Lopudu.
– Izbjegavaju nas maksimalno. Neće nitko uložiti u Lopud dok ne dođe sve u medije. Mi ne tražimo ništa puno, sve je to prijeko potrebno – ističe Ivan Gale, posebno ističući ključno pitanje za budućnost života na otoku.
– Nama treba trajektno pristanište, bez kojeg Lopud ne može napredovati. Konzervatori su zabranili taj projekt, jer navodno ugrožava izgled mjesta. Tražit ćemo novu lokaciju bilo gdje na otoku, samo neka se izgradi – objašnjava Gale.
Davor Mage posebno ističe problem stolova, klupa i suncobrana.
– Lopud kao turističko mjesto danas ima potpuno drukčije karakteristike. Riva je nekad bila promenada, a sad su stavljeni tavolini kao na Prijekome. Obala Iva Kuljevana je iz šetališta postala nužni prolaz! A ljudi uopće ne plaćaju koncesiju za stolove, suncobrane… Kad bi svi plaćali, mi ne bismo znali kud sa soldima – ističe Mage.
– Lopud je potpuno izgubio fizionomiju turističkog ugođaja. Taj ugođaj je potpuno poremećen. Najprljaviji je u svojoj turističkoj povijesti. Jedan neviđeni nered u kojem možete činiti što god želite, a nemate inspekciju. To je vašar da Bog sačuva –zaključuje bivši član Mjesnog odbora Lopud Davor Mage.
Kome oni plaćaju koncesiju?
Na naše pitanje gradskoj upravi u vezi kopnenog prijevoza na relaciji Lopud – Šunj kao odgovor smo dobili odobrenje za prometovanje pješačkom zonom u vremenu od 1. lipnja do 1. listopada svake godine. Iz odobrenja se može iščitati kako na cijelom otoku zapravo nema ni metra ceste, iako se u odobrenju poziva na Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Vrlo čudna situacija. Nadalje, zabrana prometovanja ne primjenjuje se za hitne intervencije, prijevoz nepokretnih i preminulih osoba te dječjih prijevoznih sredstava.
Prometovanje ulicama Obala Iva Kuljevana, Od Šunja i Od polja za potrebe domaćinstava, prodavaonica i ugostiteljskih objekata dozvoljeno je svakim danom osim nedjelje od 10 do 13 sati, dakle prije i poslije akostavanja trajekta.
Situacija je slična i s odvozom otpada i nabavkom plina, gdje dozvola vrijedi pola sata prije i poslije akostavanja broda za prijevoz otpada. Pješačkom zonom od Pendereva (iznad mjesta Lopud) do plaže Šunj prometovanje je odobreno 0-24 sati, a predviđena najveća brzina vožnje, prema odobrenju, je brzina pješačkog hoda (4 km/h).
Zanimljivo je također primijetiti kako su natpisi za proglašenu pješačku zonu tek u izradi i, prema obećanju iz Grada, bit će uskoro postavljeni.
Bivši član Mjesnog odbora Davor Mage postavlja logično pitanje u vezi svakodnevnog transporta ljudi tzv. elektrovučnim vozilima:
– Kome ti ljudi plaćaju koncesiju za prijevoz? To su ogromni novci, navodno i do pola milijuna kuna na sezonu. Svi su vidjeli da se to isplati, pa su se nakupovali vozila – ističe Mage te dodaje kako u gradskoj upravi očito ne poznaju situaciju na terenu.
– Od Pendereva do plaže Šunj postoji pješački put paralelno uz betonski put, kojeg se može urediti za nekoliko tisuća kuna. A oni sami ne znaju što je što – zaključuje Mage.