Prema podatcima Turističke zajednice grada Dubrovnika količina kreveta u privatnom smještaju u razdoblju pandemije koronavirusa umanjena je za čak 800. Posrijedi su uistinu velike brojke i s obzirom na nepredvidljivost situacije ne čudi što se podosta naših sugrađana odlučilo na iznajmljivanje svojih objekata na dulje vrijeme. Množe se ponude u rubrici Mali oglasi, a sukladno njima i korigiraju cijene. Riječ je svakako o rastućem trendu, no među Dubrovčanima ipak prevladava mišljenje kako bi svoj posao trebali zadržati u okvirima sezone. Njihovoj odluci u prilog ide i otvaranje tržišta za tzv. digitalne nomade. Odnosno, srednjoročnog najma apartmana koji se pokazao kao izvrsnom idejom za premostiti razdoblje od studenog do ožujka, tj. po i pred sezone. Kako je uistinu odličan odaziv dubrovačkih malih iznajmljivača ovome svjedoči i Nino Dubretić iz tvrtke Direct Booker. Za DuList objasnio je kako su u posljednjih mjesec do tri dana aktivirali 30 posto kapaciteta kojim raspolažu te za sada bilježe desetak rezervacija. Upita ima, navodi. Osobno su ga kontaktirali potencijalni klijenti koji bi ovdje željeli doći na dulje.
‘Boom’ se neće dogoditi preko noći
– Kad im se spomene najam od 600-700 eura mjesečno, što je vrhunska cijene zime u gradu, njima to zvuči u redu. Situacija je povoljna za sve. Iznajmljivač ima novi prihod, a u Dubrovniku je jedan više novi čovjek koji troši. To je jedna pozitivna priča, a na nam je hoćemo li se bolje ili lošije snaći kao destinacija. Ugodna klima nam ide u prilog, brza dostupnost Interneta te nam još preostaje napraviti dobar marketing. Iz prve ruke mogu reći da se iznajmljivači u odličnom broju odlučuju na digitalne nomade. Međutim, prvi preduvjet da bi se uopće dobila njihova rezervacija, dakle taj srednjoročni boravak, je da se on-line kanali za bookiranje smještaja koji su kratkoročni, kao što su bili Airbnb i Booking koji su imali ograničenje do 28 dana, tj. dva tjedna, prilagode rezervacijama za 30 plus dana. Drugi preduvjet je da kao sustav agencije podržavate tu mogućnost i mi u Direct Bookeru smo upravo u fazi ažuriranja objekata – iznosi Dubretić. S vlasnicima se tako vode razgovori o opciji neke vrste podstanarstva te naravno snižavanju visine najma kako bi danas-sutra mogli produljiti sezonu.
Tržište postoji, ističe Dubretić, ali ‘boom’ se neće dogoditi preko noći. Za to je potrebno vremena koje nam opet ide ‘na ruku’ jer sve manje ljudi radi iz svojih domova te je vezano za uredske prostore što zbog pandemije koronavirusa, što zbog prirode novih zanimanja. Ako želimo svoj dio kolača ovoga, napominje Dubretić, moramo im čim prije na što jednostavniji način omogućiti pronalazak smještaja jer netko iz Njemačke ili Francuske nikad nije čuo za, primjerice, Njuškalo gdje lokalci inače traže oglase za stan. A pronaći goste koji imaju namjeru ostati dok god im to dopušta njihova turistička viza ‘za rukom’ je pošlo Dubrovčaninu (podatci poznati redakciji), iznajmljivaču apartmana u Lapadu koji se tim bavi od 2016. godine. Popunjenost mu je u 2020. bila na razini deset do petnaest posto lanjske, odnosno imao je tek desetak dolazaka i ukupno 20 posjetitelja, pa mu je vijest o digitalnim nomadima koju su se odlučili privremeno ‘preseliti’ njegovu adresu bila više nego dobrodošla.
– Krajem listopada i početkom studenog imao sam nekoliko upita ljudi koji su bili zainteresirani za smještaj na dulje vrijeme. Javila se tako jedna Britanka koja je rekla da trenutno živi u Španjolskoj, ali nije vezana za mjesto te voli sunčane i toplije krajeve. Laptop je njen cijeli ured, a situacija s COVID-om 19 u Dubrovniku joj je prihvatljivija nego ondje. Nakon nje imao sam još dva upita koji su rezultirali tim da sad imam goste koji su iskazali namjeru ostati koliko god budu mogli, znači žele iskoristiti sva tri mjeseca njihove turističke vize. Oni su iz Kanade i, naravno, u početku su bili na probnom roku od 15 dana kojeg smo produljili i prilagodio sam cijenu. Važno im je osigurati Internet konekciju po dobroj brzini, a za sve ostalo se lako dogovoriti. Zadovoljni su dolaskom u Dubrovnik. Ispočetka su morali biti u samoizolaciji pa smo im pomagali oko spenze. Kad su izašli, shvatili koliko im je sve blizu i da im je do butige potrebno prošetati samo par minuta pa su se brzo su se navikli. Doduše, vremenske prilike ih nisu na prvu poslužile, ali na to ne možemo utjecati. Oduševljeni su životom u gradu – ispričao je za DuList naš sugrađanin.
O digitalnim nomadima u Dubrovniku raspisao se i The Washington Post
Kako je doista riječ o segmentu turizma u kojem je perspektiva Dubrovnika itekako obećavajuća, govori i The Washington Post. Naime, sredinom prosinca u ovom, jednom od vodećih američkih dnevnih listova, objavljen je članak o digitalnim nomadima koji su, za vrijeme pandemije koronavirusa, proveli nekoliko mjeseci kod nas. U tekstu se navodi kako je na veći broj američkih dolazaka utjecala prva direktna aviolinija između Hrvatske i SAD-a, to jest između Dubrovnika i Philadelphije, uvedena u lipnju 2019. godine. Prema podacima Hrvatske turističke zajednice, Amerikanci su prošle godine u Dubrovniku bili drugi najbrojniji gosti, s gotovo 160 tisuća dolazaka i više od 442 tisuća noćenja, navodi Washington Post. Svoje iskustvo s čitateljima podijelila je Sarah Morlock, freelance spisateljica i menadžerica društvenih mreža iz Indiane, koja radi na daljinu, a listopad i studeni provela je u Dubrovniku sa svojim partnerom. Istaknula je kako prilikom odabira mjesta boravka traži povijesne gradove s očuvanom prirodom i dobrom internetskom vezom, a Dubrovnik je u tom smislu ispunio sva njena očekivanja.
Osim digitalnim nomadima, zanimljivi smo i dvonacionalnim parovima koji su, uslijed pandemije koronavirusa i ograničenih mogućnosti putovanja, svoj susret organizirali upravo u Hrvatskoj. Washington Post ističe kako se Dubrovnik trudi privući digitalne nomade pa je tako u veljači predstavljen projekt uvođenja ultrabrzog širokopojasnog interneta, dok je u listopadu održana virtualna konferencija ‘Dubrovnik za digitalne nomade’ kako bi ih se potaknulo da odaberu upravo Dubrovnik za svoj udaljeni ured. ‘Cijela ova priča s digitalnim nomadima je na tragu naše buduće strategije – usmjeravanju naših aktivnosti prema različitim tržištima s različitim interesima’, poručila je tom prilikom direktorica TZ grada Dubrovnika Ana Hrnić. ‘ Ovo je sjajna prilika za napraviti zaokret. Nećemo se odreći tradicionalnih tržišta ni cruising turizma, ali ćemo ga odrađivati na drukčiji način. Budućnost će biti potpuno drukčija’, nadovezao se gradonačelnik Mato Franković. Inače, početkom 2021. Hrvatska će uvesti digitalnu nomadsku vizu što će je učiniti drugom zemljom u Europi i petom na svijetu koja je to napravila.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 23. prosinca 2020.