Rezultati sezone 2021. godine još uvijek se zbrajaju. Najave za nadolazeću godinu djeluju obećavajuće i poučeni razdobljem iza nas kroje se planovi za još uspješniju. Priupitali smo stručnjake dubrovačkog turizma po čemu će pamtiti proteklo razdoblje.
— Iza nas je još jedna izazovna godina. Početak sezone obilježila je velika neizvjesnost zbog epidemiološke situacije kod nas i na našim emitivnim tržištima. Srpanj je zabilježio dobre rezultate, kolovoz izvrsne, rujan i listopad su također bili dobri, ali teško je nadomjestiti predsezonu koja u Dubrovniku inače započinje dosta rano. Trend se promijenio kada se epidemiološka situacija stabilizirala i kad se intenzivirao međunarodni zračni promet. Nakon 19. srpnja kada se pokrenulo i naše tradicionalno tržište broj jedan, tržište UK osjetili smo značajan rast – kazala je Ana Hrnić, direktorica TZ grada Dubrovnika.
— Ono što bih svakako istaknula kao veliki uspjeh godine su operacije američkih prijevoznika United Airlines i Delte Air Lines koje su započele s letovima prema New Yorku u srpnju te je ostvaren značajan uspjeh na rutama te ruskog nacionalnog prijevoznika Aeroflot, koji je započeo s operacijama u lipnju. U 2022. godini ljetni red letenja u dubrovačkoj zračnoj luci započinje 26. ožujka. Dubrovnik će u sezoni biti povezan s gotovo 80 svjetskih odredišta, putem 48 stranih i domaćih kompanija, što svakako daje razloga za optimizam – iznijela je Hrnić.
Također, nada se kako će epidemiološka situacija biti povoljna i da će sezona krenuti u punom jeku već na samom početku. Naime, turistička godina protekla je u ritmu kojeg je diktirala pandemija COVID-19 s nizom različitih mjera koje su poduzimane za sprječavanje širenja virusa.
Kasni start Britanaca
— U godinu smo ušli puni nade da će cjepivo i masovno cijepljenje uspjeti riješiti problem i da će se turistička putovanja vratiti uobičajenom ritmu. Nažalost, takav se scenarij nije dogodio i tek se uspostavom COVID potvrda u zemljama EU od 1. srpnja turizam počeo odvijati približno uobičajenim stilom. Turisti iz Ujedinjenog Kraljevstva, našeg najvažnijeg tržišta, tek su od kraja srpnja mogli putovati u Hrvatsku. Nažalost, donedavna očekivanja da ćemo u 2022. godinu ući s mirnijom situacijom oko pandemije se ne ostvaruje – komentirao je Vladimir Bakić, direktor TZ Dubrovačko-neretvanske županije.
— Svjedočimo ponovnom uvođenju različitih mjera u nizu zemalja što se odražava i na turistička putovanja. Ipak u 2022. turistička putovanja bi se trebala odvijati s manje restrikcija nego je to bilo u prošloj i ovoj godini. Naše planirane aktivnosti u 2022. godini će biti usmjerene na nama najvažnije europske zemlje i Sjedinjene Američke Države, a većina promidžbenih aktivnosti će biti u području oglašavanja i nastupa na sajmovima. Nažalost, već su neki planirani sajamski nastupi otkazani, a oglašavanje u medijima je planirano fleksibilno kako bismo se mogli prilagoditi okolnostima na svakom pojedinom tržištu – poručio je.
Uz sve navedeno, dodao je, nadaju se porastu turističkog prometa u Dubrovačko-neretvanskoj županiji s povratkom predsezonskih programa, uspješnoj glavnoj sezoni i nastavku poslovanja do kraja 2022. godine. Na godinu za nama u Zračnoj luci Dubrovnik pak se osvrnuo Ivan Maslać, direktor sektora komercijalnih poslova ZLD-a.
Nastavak izazovne 2020.
— 2021. godina je u poslovnom smislu za Zračnu luku Dubrovnik bila samo nastavak izazovne 2020. godine s glavnim obilježjem svjetske pandemije uzrokovane virusom COVID-19. Pandemija je negativno utjecala na sva obilježja naših života, a posebno na nesmetano kretanje ljudi. Industrija zračnog prijevoza je jedna od najpogođenijih prije svega zbog restriktivnih mjera koje su uvedene prilikom međunarodnog prijelaza granica. Kao rezultat toga bilo je gotovo nemoguće planirati bilo što na razdoblje duže od 15 dana, što za industriju putovanja djeluje obeshrabrujuće – poručio je Ivan Maslać.
— No, svjesni elementarne ovisnosti gotovo cijelog gospodarstva Dubrovačko-neretvanske županije o poslovanju Zračne luke hrabro smo pristupili privlačenju velikog broja najavljenih letova za ljetnu sezonu te čekali povoljan razvoj epidemiološke situacije. Prvi dio sezone, otprilike do srpnja, situacija je izgledala loše. Letovi su otkazivani dan za danom. I kad je većina mislila da nam nema pomoći plodovi prethodnih dogovora i pregovora su počeli davati rezultate u svom punom opsegu. Samo neke koje ću spomenuti su dvije direktne linije za SAD kompanija United i Delta, Aeroflot za Moskvu, KLM za Amsterdam – ustvrdio je.
— Sezona, usprkos smanjenim resursima i zračne luke i kompanija je odrađena na način gdje smo dobili maksimalne pohvale svih dionika u zračnom prometu. Nije nas iznenadila ni trenutačna situacija pripreme za 2022. godinu i sezonu 2022. Nestabilnost i nepredvidljivost se nastavlja. Najave su odlične, ali situacija s pandemijom zahtjeva oprez s euforijom. Poučeni prethodnim iskustvima odlučili smo nastaviti se pripremati na najbolje, ali biti spremni na sve. Pandemija nažalost i dalje traje te nitko od nas ne može reći u kojem će smjeru to ići i na koji vremenski rok. Budući, kao što sam rekao, su najave odlične prva je nepoznanica kada će sezona početi – komentirao je.
Prva i najvažnija stvar kada govorimo o tome što je obilježilo 2021., ističe direktor ACI marine Dubrovnik Leo Ajduković, je to da su u financijskom smislu i dosta drugih parametara bolji nego 2020., iako su mnogi svjetski stručnjaci najavljivali kako će protekla godina biti puno zahtjevnija.
Nautika do kraja listopada
— Nama je najbitnije da smo sezonu odradili bez greške te je ona bila isplativija nego lani. Ona je trajala u punom svom jeku do kraja listopada. Mogu je usporediti s 2020. kad se prvi značajniji promet počeo ostvarivati krajem lipnja. Međutim, 2021. godine krenuo je još u svibnju. Profil dijela mušterija se promijenio. U Dubrovnik su počeli dolaziti još bogatiji gosti nego nekad. To znamo prema veličini broda. S te strane turisti su kvalitetniji nego prije. Drugi dio je ostao u svojim gabaritima srednje klase. Samim tim gosti su sve zahtjevniji. Nažalost, ACI marina Dubrovnik je u tom kontekstu ‘stara ljepotica’. Stara je preko 40 godina, ima svoju vrijednost jer nosi upravo ime Grada te smo u tu svrhu u procesu rješavanja segmenata koji nam trebaju – objasnio je.
— Prije mjesec i pol dana krenuli smo u potpunu rekonstrukciju vodovoda i odvodnje, elektromrežnih instalacija i rasvjete kako bi infrastrukturu doveli u red i kako bi mogli biti spremni za prihvat što većih brodova. Izvršili smo i rekonstrukciju rive ‘I’, pravimo novi obalni zid koji će biti duljine 220 metara i moći će prihvatiti brodove od četiri do pet metara. Morate znati kako metar na brodu nije isti što i metar na kopnu. On je puno veći te smo mi u ovom trenutku jedno veliko gradilište. Što se tiče ugostiteljskih kapaciteta, u 2021. dobili smo nagradu za gastronomiju Jutarnjeg lista. Imamo dva renomirana restorana – Azzuro i Zafirus – rekao je Ajduković.
— Najave za 2022. su odlične. Kao što i vi razgovarate s raznim dionicima u turizmu, tako i mi imamo više nego dobre poslovne odnose s ‘base’ menadžerima iz svjetski poznatih tvrtki. Situacija izgleda fantastično, ali ponavljam, kao lani sve ovisi o kretanju koronavirusa. U planu imamo projekt realizacije servisne zone. S tim ćemo krenuti 2022. godine u ovom razdoblju čime bi dobili servisnu zonu koja bi bila najveća i najmodernija na ovom području Jadrana te bi ona, naravno, dodatno povećala kvalitetu usluge koju imamo – dodao je.
I dalje su, zaključuje, u potrazi za fondom kojim bi financirali obnovu ljetnikovca Sorkočević i prema njemu dostupnim podatcima u određenoj su fazi pregovora s EU fondovima za prikupljanje tih sredstva pa se početak njegove rekonstrukcije očekuje 2022., a najkasnije 2023.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 29. prosinca 2021.