Poznavao sam anoreksičnu kolegicu… Kod nje je post bila vlastitia odluka. Izgladnjivala se da bi bila lijepa. U zemlji gdje je tradicija ‘better dead than fat’ takvo ponašanje nije neubičajeno.
Piše: dr. arh. urb. Milan Karlovac
U Dalmaciji je prepoznata ‘turistička anoreksija’. Nije bolest, samo je nametnuta tegoba. Javlja se kod sezonskih radnika u turističkom sektoru.
Sezonska radna snaga
U izgradnji turističkih sadržaja mi ne gradimo stacionare za servisno osoblje. Oni se sami snalaze. Da bi uštedjeli koju kunu, štede na svemu, a na hrani najviše. Tako ne svojom voljom obole od ‘turističke anoreksije’. Dolaze iz poljoprivredenih krajeva, ali nam ne nude hranu nego prodaju vlastiti rad. I tako svaki put kad mi izgradimo neki hotel, u Slavoniji se jedno selo prestane baviti poljoprivredom.
Agro banka
Kapitalizam smo dočekali na velika vrata i iako smo bili u kolicima za hendikepirane, prihvatili smo izazov. Bez alata za razvoj: znanja, zakonske regulative, novca… Osnovne poluge su bili smjeli ljudi. Lomili su se zubi, gradila su se i rušila carstva neuspješnih i manje uspješnih, Gucić, Kutle… Poslovanje Agrokora je jedan od uspješnijih primjera. U globalnom tržišnom kapitalizmu kolo uspješnosti se okreće. Zato održive kapitalističke zemlje imaju spremnu zakonsku regulativu da zaštite radnike. Da smo je i mi imali, možda bi se i ranije interveniralo. Ovako se zakoni pišu tek kad Agrokor počne propadati. Bivši ministri sad pametuju jer su bili neučinkoviti dok su vladali. Novim zakonom radnike treba zaštititi, menadžment promijeniti, a vlasniku je svejedno jer je njegova privatna imovina ostala zaštićena. Dok EU ima embargo na izvoz robe u Rusiju, nije čudo da oni kapitalom žele kroz Agrokor doći u poljoprivredu i ući u turizam.
Babuške i demografska obnova
Agrokor – Sberbank… Novim menadžmentom ulaze u turističku izgradnju i to na najkvalitetnijim lokacijama. Koločep, Makarska, Plat, Kupari… Sve odabrane destinacije. I tako će sada sezonska radna snaga dolaziti iz Rusije. Babuške će uz pomoć ‘turističke anoreksije’ postati ‘šlang’ i atraktivne, a potom i dubrovačke snahe i mame državljanke. Vlasnici turističkih sadržaja će i dalje uvoziti hranu i izvoziti profit u domicilne zemlje. A mi ćemo imati demografsku obnovu ma kakva god ona bila.