GradUrednički izbor

TAKSISTIMA SLIJEDI ZABRANA VOŽNJA PREKO BONINOVA DO PILA? Smoljko: ‘Zakonom smo izjednačeni s gradskim autobusima’

c taxi pile guzva007

Taksisti uskoro neće moći prome­tovati od Boninova prema Pilama već će prema gradskoj jezgri voziti preko Ilijine glavice i Zagrebačke ulice. Ova­kve najave gradonačelnika Mata Fran­kovića mnoge su naše sugrađane nagnale na razmišljanje kako će ovim potezom još više opteretiti Ilijinu gla­vicu i Zagrebačku ulicu u ljetnim mje­secima. Posljedično, veće gužve na tom području mogle bi stvoriti i gužve u ostalim dijelovima grada. Ovdje se treba prisjetiti kako je, prema rije­čima samog gradonačelnika, protekle sezone na gradskim ulicama vozilo oko 4 tisuće taksi vozila. Tom broju svakako treba pridodati i 27 266 regi­striranih vozila u samom gradu, ali brojna vozila rent-a-car-ova koji imaju registarske oznake drugih gradova u Hrvatskoj kao i autobuse koji dovode goste na izlete u naš grad. Sasvim je jasno kako će slijevanje velikog broja autotaksi vozila prema Zagrebačkoj ulici dodatno opteretiti ovaj dio grada.

‘I autotaksi prijevoz je javni prijevoz’
O novim najavama Gradske uprave upitali smo i Ivicu Smoljka, prvog čovjeka Plavog taksija.
— To je jako loša najava i stvorit će jako velike gužve u gradu – rekao je Smoljko.
Potom nam je citirao članke 4 i 47 Zakona o prijevozu u cestovnom pro­metu. Naime, članak 4 ovog zakona navodi kako je ‘autotaksi prijevoz dje­latnost javnog prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom kate­gorije M1 (…)’.
— To znači da autotaksi prijevoz spada u javni prijevoz putnika te da smo izjednačeni s autobusima Grada Dubrovnika. Mi ćemo samo poštivati zakon i već smo stupili u kontakt s Ministarstvom i s obje komore – objaš­njava Smoljko, a potom se osvrće na članak 47 istog zakona. On pak govori kako ‘pravne i fizičke osobe – obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz, isklju­čivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti staja­lišta namijenjena za vozila javnog pri­jevoza i autotaksi stajališta, a za vožnju mogu koristiti posebno obilježene prometne trake koje im daju prednost kretanja’.
— U zakonu se dakle spominju posebno obilježene prometne trake koje autotaksi prijevozu daju pred­nost kretanja. Takva je upravo sporna Ulica branitelja Dubrovnika koju nam žele zatvoriti, odnosno prometni pravac od Boninova do Pila – smatra Ivica Smoljko. ­
Na naše pitanje koje će daljnje korake napraviti, Smoljko ističe kako se nemaju na što konkretno pozvati, osim na izjavu.
— Bila je to samo izjava, nemamo ništa pisano, ništa na što bismo se mogli žaliti, odnosno nemamo zabranu. Tek kad dobijete nešto vid­ljivo, možete reagirati. Izjava nije toliko loša da je to izjava o javnom prijevozu putnika gdje i mi spadamo. To je ok, i s tim se slažemo jer tu spada i autotaksi prijevoz – navodi dalje prvi čovjek Pla­vog taksija.

A liberalizacija? Sve palo u vodu
Treba podsjetiti kako je gradonačelnik kroz ovu godinu, sa splitskim kolegom Androm Krstulovićem Oparom inten­zivno radio (takav se barem dojam stvarao) na pokušaju izmjena Zakona o prometu u cestovnom prijevozu koji je još 2018. godine donio liberalizaciju autotaksi tržišta. Zalagali su se Fran­ković i Opara za smanjenje broja taksi vozila u UNESCO-ovim zaštićenim povijesnim cjelinama, spominjala se i optimalna brojka od 500 taksi vozila, a onda je sredinom studenog stigao hla­dan tuš.
Na tribini o budućnosti dubrovačkog turizma Franković je odjednom zaklju­čio kako ‘izmjene zakona koje bismo napravili ništa ne bi donijele budući da su licence izdane na pet godina, a ste­čena se prava prema zakonu ne mogu oduzeti’. Jasno je tada poručio kako se zakon neće izmijeniti.
Smoljko nam pak ističe kako se Zakon mijenja u Saboru i to većinom.
— Zakon treba samo provoditi. Ovo je jedan europski zakon, direktiva, zakon koji je primijenjen u svim zemljama članicama Europske unije. Samo ga treba primjenjivati. Nadzor nad ovim zakonom imaju i prometni redari isto kao i inspektori cestovnog prometa. Oni imaju ovlasti pa neka na Pilama stoje i slikavaju vozila. Tvrdim da 60 posto vozila u Dubrovniku radi na crno. Iza toga stojim i to sam već nekoliko puta rekao javno – govori nam Ivica Smoljko. Još je jednom ponovio: – Mi smo javni prijevoz putnika, u istom smo rangu kao i autobusi javnog grad­skog prijevoza. Ne možete praviti dis­kriminaciju ako smo izjednačeni pred zakonom. Samo ćemo se pridržavati zakona – zaključuje.

Što je manje zlo?
Što će nam donijeti zabrana prome­tovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama upitali smo i promet­nog stručnjaka Borisa Orešića, diplo­miranog inženjera prometa.
— Sadašnje nam iskustvo pokazuje da taksisti koji idu većinom preko Boninova čine gužvu kad dođu na Pile. E, sad je pitanje hoće li se poja­čati promet kroz Zagrebačku radi smanjenja gužve na Pilama ili ne. To je stvar izbora i procjene što je manja gužva, odnosno što je manje zlo. S druge strane, najavljuje se ograniča­vanje prometa osobnih vozila prema povijesnoj jezgri. U tom kontekstu zabrana prometovanja taksi vozilima od Boninova do Pila ne bi bio pro­blem. Taksi vozila tada ne bi stvarala gužvu na Pilama, a zbog smanjenog prometa ne bi se pogoršala situacija kroz Zagrebačku ulicu – govori nam Orešić.
Inače, gradonačelnik je prije mjesec dana najavio kako u zonu oko povije­sne jezgre 2021. godine neće moći ući nitko bez povlaštene parkirne karte Sanitata.
— Oni koji imaju PPK su ili građani Dubrovnika ili stanovnici susjed­nih općina bivše Općine Dubrovnik. Svi oni koji ne kupe povlaštenu par­kirnu kartu neće moći uopće ući u tu zonu – rekao je te dodao kako više sebi ne možemo priuštiti objašnja­vati UNESCO-u kako smo uspjeli sma­njiti broj istovremenih ljudi, na čemu nam, kaže, čestitaju, a u istom smo vremenu uspjeli povećati broj vozila za najmanje 300 puta.
Detalji ove odluke još nisu poznati, a to nam je rekao i Boris Orešić. No, po njemu tu ima još dosta otvorenih pita­nja. Primjerice, ne zna se hoće li se tvrtkama koje imaju vlastite ili iznaj­mljene prostore u zoni oko povijesne jezgre dozvoliti pristup istima ili ne.
— Ima tu još otvorenih pitanja i treba pričekati konkretnu odluku – govori nam Boris Orešić.
No, smatra da ne vidi veliki pro­blem u tome ako se obje najave budu provodile istovremeno. Odnosno ako u isto vrijeme stupe na snagu odluke o zabrani prometovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama i ograni­čavanje prometa u zoni oko povijesne jezgre.
No, ako se to ne dogodi… Mnogi već sada vide još veće gužve. Ograni­čavanje prometovanja najavljeno je od 2021. godine, a zabrana taksistima preko Boninova trebala bi se, prema najavama, provesti ranije od toga.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 11. prosinca 2019.

Pročitajte još

(FOTO) NA BELLEVUEU RISKIRATE ŽIVOT Zašto plaža nije ograđena? Turisti ni puno građana nemaju pojma… Ni „table upozorenja“ nisu vidljive!

Dulist

PREDVEČER NA STRADUNU Živahno je i puno turista

Dulist

PREOPTEREĆENJE SUSTAVA? Gruž bio u mraku 20 minuta

Dulist