Taksisti uskoro neće moći prometovati od Boninova prema Pilama već će prema gradskoj jezgri voziti preko Ilijine glavice i Zagrebačke ulice. Ovakve najave gradonačelnika Mata Frankovića mnoge su naše sugrađane nagnale na razmišljanje kako će ovim potezom još više opteretiti Ilijinu glavicu i Zagrebačku ulicu u ljetnim mjesecima. Posljedično, veće gužve na tom području mogle bi stvoriti i gužve u ostalim dijelovima grada. Ovdje se treba prisjetiti kako je, prema riječima samog gradonačelnika, protekle sezone na gradskim ulicama vozilo oko 4 tisuće taksi vozila. Tom broju svakako treba pridodati i 27 266 registriranih vozila u samom gradu, ali brojna vozila rent-a-car-ova koji imaju registarske oznake drugih gradova u Hrvatskoj kao i autobuse koji dovode goste na izlete u naš grad. Sasvim je jasno kako će slijevanje velikog broja autotaksi vozila prema Zagrebačkoj ulici dodatno opteretiti ovaj dio grada.
‘I autotaksi prijevoz je javni prijevoz’
O novim najavama Gradske uprave upitali smo i Ivicu Smoljka, prvog čovjeka Plavog taksija.
— To je jako loša najava i stvorit će jako velike gužve u gradu – rekao je Smoljko.
Potom nam je citirao članke 4 i 47 Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Naime, članak 4 ovog zakona navodi kako je ‘autotaksi prijevoz djelatnost javnog prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom kategorije M1 (…)’.
— To znači da autotaksi prijevoz spada u javni prijevoz putnika te da smo izjednačeni s autobusima Grada Dubrovnika. Mi ćemo samo poštivati zakon i već smo stupili u kontakt s Ministarstvom i s obje komore – objašnjava Smoljko, a potom se osvrće na članak 47 istog zakona. On pak govori kako ‘pravne i fizičke osobe – obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz, isključivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti stajališta namijenjena za vozila javnog prijevoza i autotaksi stajališta, a za vožnju mogu koristiti posebno obilježene prometne trake koje im daju prednost kretanja’.
— U zakonu se dakle spominju posebno obilježene prometne trake koje autotaksi prijevozu daju prednost kretanja. Takva je upravo sporna Ulica branitelja Dubrovnika koju nam žele zatvoriti, odnosno prometni pravac od Boninova do Pila – smatra Ivica Smoljko.
Na naše pitanje koje će daljnje korake napraviti, Smoljko ističe kako se nemaju na što konkretno pozvati, osim na izjavu.
— Bila je to samo izjava, nemamo ništa pisano, ništa na što bismo se mogli žaliti, odnosno nemamo zabranu. Tek kad dobijete nešto vidljivo, možete reagirati. Izjava nije toliko loša da je to izjava o javnom prijevozu putnika gdje i mi spadamo. To je ok, i s tim se slažemo jer tu spada i autotaksi prijevoz – navodi dalje prvi čovjek Plavog taksija.
A liberalizacija? Sve palo u vodu
Treba podsjetiti kako je gradonačelnik kroz ovu godinu, sa splitskim kolegom Androm Krstulovićem Oparom intenzivno radio (takav se barem dojam stvarao) na pokušaju izmjena Zakona o prometu u cestovnom prijevozu koji je još 2018. godine donio liberalizaciju autotaksi tržišta. Zalagali su se Franković i Opara za smanjenje broja taksi vozila u UNESCO-ovim zaštićenim povijesnim cjelinama, spominjala se i optimalna brojka od 500 taksi vozila, a onda je sredinom studenog stigao hladan tuš.
Na tribini o budućnosti dubrovačkog turizma Franković je odjednom zaključio kako ‘izmjene zakona koje bismo napravili ništa ne bi donijele budući da su licence izdane na pet godina, a stečena se prava prema zakonu ne mogu oduzeti’. Jasno je tada poručio kako se zakon neće izmijeniti.
Smoljko nam pak ističe kako se Zakon mijenja u Saboru i to većinom.
— Zakon treba samo provoditi. Ovo je jedan europski zakon, direktiva, zakon koji je primijenjen u svim zemljama članicama Europske unije. Samo ga treba primjenjivati. Nadzor nad ovim zakonom imaju i prometni redari isto kao i inspektori cestovnog prometa. Oni imaju ovlasti pa neka na Pilama stoje i slikavaju vozila. Tvrdim da 60 posto vozila u Dubrovniku radi na crno. Iza toga stojim i to sam već nekoliko puta rekao javno – govori nam Ivica Smoljko. Još je jednom ponovio: – Mi smo javni prijevoz putnika, u istom smo rangu kao i autobusi javnog gradskog prijevoza. Ne možete praviti diskriminaciju ako smo izjednačeni pred zakonom. Samo ćemo se pridržavati zakona – zaključuje.
Što je manje zlo?
Što će nam donijeti zabrana prometovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama upitali smo i prometnog stručnjaka Borisa Orešića, diplomiranog inženjera prometa.
— Sadašnje nam iskustvo pokazuje da taksisti koji idu većinom preko Boninova čine gužvu kad dođu na Pile. E, sad je pitanje hoće li se pojačati promet kroz Zagrebačku radi smanjenja gužve na Pilama ili ne. To je stvar izbora i procjene što je manja gužva, odnosno što je manje zlo. S druge strane, najavljuje se ograničavanje prometa osobnih vozila prema povijesnoj jezgri. U tom kontekstu zabrana prometovanja taksi vozilima od Boninova do Pila ne bi bio problem. Taksi vozila tada ne bi stvarala gužvu na Pilama, a zbog smanjenog prometa ne bi se pogoršala situacija kroz Zagrebačku ulicu – govori nam Orešić.
Inače, gradonačelnik je prije mjesec dana najavio kako u zonu oko povijesne jezgre 2021. godine neće moći ući nitko bez povlaštene parkirne karte Sanitata.
— Oni koji imaju PPK su ili građani Dubrovnika ili stanovnici susjednih općina bivše Općine Dubrovnik. Svi oni koji ne kupe povlaštenu parkirnu kartu neće moći uopće ući u tu zonu – rekao je te dodao kako više sebi ne možemo priuštiti objašnjavati UNESCO-u kako smo uspjeli smanjiti broj istovremenih ljudi, na čemu nam, kaže, čestitaju, a u istom smo vremenu uspjeli povećati broj vozila za najmanje 300 puta.
Detalji ove odluke još nisu poznati, a to nam je rekao i Boris Orešić. No, po njemu tu ima još dosta otvorenih pitanja. Primjerice, ne zna se hoće li se tvrtkama koje imaju vlastite ili iznajmljene prostore u zoni oko povijesne jezgre dozvoliti pristup istima ili ne.
— Ima tu još otvorenih pitanja i treba pričekati konkretnu odluku – govori nam Boris Orešić.
No, smatra da ne vidi veliki problem u tome ako se obje najave budu provodile istovremeno. Odnosno ako u isto vrijeme stupe na snagu odluke o zabrani prometovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama i ograničavanje prometa u zoni oko povijesne jezgre.
No, ako se to ne dogodi… Mnogi već sada vide još veće gužve. Ograničavanje prometovanja najavljeno je od 2021. godine, a zabrana taksistima preko Boninova trebala bi se, prema najavama, provesti ranije od toga.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 11. prosinca 2019.