Od 1. lipnja u opticaj kreću CRO kartice na kojima će poslodavci zaposlenicima moći uplatiti 2500 kuna i taj će se iznos moći koristiti samo na fizičkim prodajnim mjestima restorana i smještaja u Hrvatskoj, doznaje Index od Ministarstva turizma.
Kako će funkcionirati CRO kartice?
“Projekt je već lani usvojen na vladi, a sad je završen i proces s bankama i kartice će biti spremne za uporabu od početka lipnja. Potpisani su ugovori sa 7 banaka (Agram banka Zagreb, PBZ, Erste, RBA, OTP, HPB i Podravska banka). Budući da je to kartica koja treba kontrolirati korištenje novca isključivo u Hrvatskoj, oni koji dobiju karticu mogu s njom plaćati preko POS uređaja ovih banaka. Plaćanje će biti moguće na prodajnim mjestima u djelatnostima smještaja i usluga posluživanja hrane i pića. Neće biti moguće online korištenje”, objasnila je za Index glasnogovornica Ministarstva turizma Slađana Vignjević.
Ministarstvo turizma: Dosta se velikih firmi odlučilo za uvođenje
Tvrdi kako ima dosta zainteresiranih firmi koje bi uvele CRO kartice za svoje zaposlenike.
“Poslodavcima je taj iznos neoporeziv. Prema anketi koju smo proveli, svaki drugi poslodavac je iskazao interes i dosta se velikih firmi odlučilo za uvođenje, a 63 posto njih preferira iznos od 1000 do 3000 kuna, no mi smo odredili da to bude 2500 kuna. Kartica će zasigurno imati učinka na domaći turizam”, kazala nam je Vignjević.
Već se krajem 2016. u javnosti počelo spominjati uvođenje CRO kartica na koje bi poslodavci uplatili određen iznos, koji bi bio neoporeziv, i tako počastili svoje zaposlenike ljetovanjem u Hrvatskoj. Prvotno je to bilo zamišljeno tako da se pojačaju predsezona i postsezona, da domaći turisti u to vrijeme idu na Jadran te da samo tada mogu koristiti taj iznos s kartice. Iako je bio najavljivan za 2017., projekt još nije zaživio, no 1. lipnja, kako su nam naveli u Ministarstvu turizma, sve će biti spremno, a građani će te kartice moći podići u spomenutim bankama.
Kako je zbog pandemije koronavirusa upitan dolazak stranaca na Jadran, Ministarstvo turizma na ovaj način želi potaknuti domaće goste da dođu tijekom sezone, a ne samo u predsezoni i postsezoni, kao što se spominjalo prijašnjih godina.
Bujas: Suludo da će itko u hrvatskom realnom sektoru ijednu kunu uplatiti na tu karticu
Razgovarali smo s Hrvojem Bujasom iz udruge Glas poduzetnika koji smatra da je u sadašnjoj situaciji, kad su tvrtkama drastično pali prihodi te su krenula rezanja plaća i otpuštanje radnika, nerealno da poslodavci istovremeno osiguravaju radnicima 2500 kuna za odmor. Bez obzira na to što je to, kako u Ministarstvu navode, neoporezivi iznos.
“Suludo da će itko u hrvatskom realnom sektoru ijednu kunu uplatiti na tu karticu. E sad, hoće li država uplaćivati javnom sektoru ili svojim zaposlenicima u državnom sektoru stavljati određena sredstva na karticu, to je njihova stvar. Međutim, jasno je da zaposlenici u privatnom sektoru neće dobiti tu karticu. Isto tako smatram da je ona neupotrebljiva, ne može se koristiti online i tako se onemogućuje online turističkim agencijama u Hrvatskoj, koje su izrazito pogođene ovom krizom, da prodaju hotele u Hrvatskoj”, rekao je Bujas za Index.
Navodi da je o tom problemu razgovarao s ministrom turizma Garijem Cappellijem preko videopoziva.
Kartice se ne mogu koristiti za online kupnju
“Mi smo mu ukazali na taj problem i predložili da se to tehnički riješi i da se nadoda modul kako bi se omogućilo online korištenje u Hrvatskoj. Mi u načelu nemamo ništa protiv CRO kartica, dapače, ako će to pomoći turizmu, i neki su naši članovi zadovoljni, no siguran sam da se one neće koristiti u privatnom sektoru”, kaže Bujas.
“Plus, kako sam rekao, veliki problem je što agencije online neće moći koristiti tu karticu te da u digitalno doba nisu uključene u tržišnu utakmicu, te su agencije stavljene pred zid. I one računaju na neki dio, kad će se već pomoći hotelima i restoranima, a uz to, na taj bi se način pomoglo i malim iznajmljivačima koji idu preko agencija do gostiju”, nadodao je Bujas.
Navodi kako je nevjerojatno da smo u digitalno doba opet na, kako kaže, pečatima.
“Na kraju, sasvim je jasno da će ovo biti na usluzi samo javnom i državnom sektoru”, rekao je Bujas.
Veljko Ostojić: Projekt je dobar, no tajming nije najbolji
Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, smatra da je svako poticanje u turizmu dobrodošlo, pa tako i CRO kartice, no navodi da je za njih pogrešan tajming.
“Pitanje je koliko će u ovim okvirima biti subjekata koji će moći priuštiti svojim zaposlenicima tu mogućnost korištenja CRO kartice. Tajming nije najbolji. Koliko razumijem, onaj koji bude mogao će dati, no neće se dogoditi nikakav spektakl”, rekao je Ostojić za Index.
Kako je već naveo, smatra da je svaki poticaj domaćem turizmu dobrodošao.
“Na taj projekt ne gledam kao na jednogodišnji, već kao na dugoročni koji će trajati niz godina. Projekt treba gledati u cijelosti. Ako prve godine ne funkcionira, ok, ne trebaju mu se odmah naći nedostaci. Mislim da je projekt dobar, ali da tajming nije najsretniji”, zaključio je Ostojić.