U filmu je Grinch ukrao Božić, a tko je u Dubrovniku ukrao sezonu? Pitanje je to koje se svakodnevno može čuti na placi, u kafićima, kuloarima svakakve vrste ovih dana. Dok iz kako nacionalnih, tako i lokalnih Turističkih zajednica poručuju kako u svim segmentima bilježimo turistički rast, bilo da je riječ o dolascima ili noćenjima, to nije dojam koji prosječni Dubrovčanin stječe na ulici.
‘Nema stranih tablica’, ‘Ma gdje, ma što. Kakvih 10 posto više?’, ‘O čemu oni pričaju’, samo su neki od komentara koje smo čuli u razgovoru s turističkim djelatnicima, hotelijerima i/ili privatnim iznajmljivačima u posljednje vrijeme. I čini se kako uopće nisu toliko u krivu.
Iz Udruge hrvatskih putničkih agencija kažu kako je riječ o ‘srpanjskoj rupi’, a kako su to objasnili, pomicanje školskih praznika i godišnjih odmora za kraj srpnja na glavnim stranim tržištima, te lošije vrijeme u Hrvatskoj, uzrok su nešto slabijeg dolaska turista na Jadran u prvom dijelu ovog mjeseca. Ipak, drže kako nema razloga za paniku i ističu da su najave za glavnu sezonu i posezonu dobre.
– Ako se ostvare dobre najave s većine tržišta za kraj srpnja, kolovoz i rujan, koji sve više postaje dio glavne sezone, moguće je da se lanjski fizički rezultati premaše za par postotaka – izjavio je Boris Žgomba, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija za hrvatsku novinsku agenciju te dodao kako ne treba zanemariti ni ovogodišnje ‘jače djelovanje’ konkurencije, Turske, a posebno Grčke i Španjolske.
Tko najavljuje rekorde?
Što se tiče situacije u Dubrovniku, Željko Miletić, predsjednik Strukovne grupe hotelijera pri HGK Dubrovačko – neretvanske županije, oprezan je u komentiraju podataka koji se plasiraju u javnost.
-Po TZ Županije za prvih šest mjeseci u svim vrstama smještajnih objekata u Županiji bilježimo rast noćenja od 9%, dok u Gradu za prvih pola godine u svim vrstama smještajnih objekata bilježimo rast noćenja od 5%. Hotelijeri generalno uvijek prijavljuju svako svoje noćenje, dok budimo iskreni to nije bilo tako sa privatnim smještajem ranijih godina – kaže Miletić te dodaje da usprkos povećanju od 5 posto, financijski pokazatelji neće biti na razini.
-Ako gledamo samo noćenja zaključili bi da imamo odličnu sezonu, budući je i prošla bila odlična. No to nije baš tako ako pogledamo financijske pokazatelje poslovanja, prihode i troškove, te ih usporedimo sa prihodima i troškovima prošle godine. Hoteli ove sezone bilježe porast noćenja, ali uslijed povećanja PDV-a i uslijed značajnog smanjenja prihoda hrane i pića zbog lošeg vremena hoteli ove godine neće imati financijske rezultate kao prošle godine – smatra predsjednik Strukovne grupe hotelijera.
Na naš upit hoće li ova sezona na kraju biti rekordna, odgovara nam prvo protupitanjem.
-Tko to najavljuje? Sigurno to niste čuli od hotelijera, a oni su po ovom pitanju ipak najmjerodavniji. Budući ja uvijek dajem prednost financijskim pokazateljima u odnosu na fizičke, smatram da ova sezona hotelijerima neće biti rekordna. Prošla sezona je bila rekordna, a vidjet ćemo na kraju godine – kaže Miletić, dok na naš upit o opravdanosti pitanja ‘Tko je ukrao sezonu?’, odgovara:
– Pravo pitanje. Kolege su lani već krajem lipnja imale prodanu cijelu sezonu. Ova sezona je vrlo teška, specifična, sa velikim brojem otkaza u zadnji čas. Dubrovnik se, i to je činjenica, ove godine generalno teže prodaje nego lani. To vrlo dobro znaju ljudi koji rade u hotelskim prodajama, a ja im ovim putem čestitam s obzirom na (ne)vremenske okolnosti, na izvrsno obavljenom poslu pogotovo u lipnju gdje su hoteli u Gradu ostvarili 2% više noćenja. Vi ispravno pitate gdje su ti silni gosti jer se stječe dojam da nema gužvi kao prošle godine. Pazite, činjenica je da hoteli bilježe porast noćenja u odnosu na lani, privatni smještaj mi je teško komentirati, a činjenica je da nemamo ni kruzera kao što smo ih imali lani, odnosno koliko znam imamo ih značajno manje što svakako smanjuje gužvu u Gradu – kaže Miletić te kao glavne probleme ističe porezne stope, ali i pad u industrijama koje prate turizam.
-PDV i porezi generalno su nam takvi kakvi jesu, jedni od najvećih na svijetu, volumen, odnosno noćenja imamo, a vrijeme nam je katastrofa ove godine. Tvrtke koje se bave prodajom vode bilježe pad od 10-tak % u odnosu na lani. Svi hoteli bilježe pad prihoda pića, pogotovo vode i pive u odnosu na lani. Jednostavno nije vruće – ističe ovaj hotelijer te dodaje kako ne vjeruje da će se ovakva situacija ponoviti sljedeće godine.
Privatni smještaj zapravo cvjeta?
S komentarima i stavovima koje su privatni iznajmljivači podijelili s DuListom, ne slaže se pak Božo Burić predsjednik Udruženja privatnih iznajmljivača.
– Imamo 1500 novih postelja koje su registrirane od Nove godine, i povećanje u noćenjima. Nije da nema povećanja, ali upravo zbog tog većeg broja postelja to možda nije toliko primjetljivo – ističe Božo Burić te naglašava kako će u kolovozu i rujnu ‘biti boom’.
-Imali smo svjetsko nogometno prvenstvo, i mnogo drugih stvari, ali imamo blago povećanje usprkos povećanju broja postelja – zaključuje Burić.
Je li zaista riječ o izdvojenoj ‘rupi’ u srpnju pokazat će mjeseci pred nama, no zasada se ipak čini kako su brojke možda malo…blago rečeno ‘prenaglašene’.