Pola ure prije početka plovidbe, na katamaranu za Split, dočekala nas je vesela peteročlana posada ‘Krila’. Unatoč brojnim turistima koji željno iščekuju dolazak u grad pod Marjanom, ili pak na otoke, kao redovne ‘stanice’ katamarana, članovi posade su našli vremena za priču. Posla je zasigurno manje nego prošlih godina, kao primjerice one rekordne i ‘normalne’ 2019. godine, ali opet je ‘nešto krenulo’, kažu nam. Počeli su ploviti prije mjesec dana na ovoj liniji, a svakim danom vide kako je broj putnika sve veći. Vikendima ih zna biti i do 1500 tijekom dana, što je zapravo i neki prosjek. Na ovu će se plovidbu, koja traje 4 i pol sata, otisnuti oni koji ne žele putovati autobusom ili automobilom, a zasigurno je najveća pogodnost to što – nema pripremanja dokumenata i prelaska granica. Plovidba svakog dana iz Dubrovnika počinje u 16.30 sati, a treba istaknuti da katamaran staje u Pomeni na Mljetu, Korčuli, Hvaru, u Milni na Braču te nešto prije 21 sat dolazi u Split. Cijena jednosmjerne karte je 240 kuna.
‘Meni je dobro jer sam doma’
Putnike na ulazu dočekuje simpatični Josip Čupić. Ovaj časnik palube, inače iz Ploča, dijelom je posade ‘Krila’ od 2016. godine.
— Odradio sam ovdje jedan dio kadeture, a drugi na dugoj. Meni je dobro jer sam doma, a i više volim raditi s putnicima. Upoznao sam puno ljudi iz cijelog svijeta – naglasio je Čupić. Uvjeren je kako ove godine nećemo dosegnuti rekorde iz 2019., no da bismo u idućoj mogli biti blizu tim visokim brojkama.
— Tad bi sve moglo biti kako treba. U prošloj je godini tijekom dvadeset dana, katamaranom plovio isti broj putnika, kao što je to bio slučaj prije pandemije koronavirusa. To je oko 1500 putnika dnevno. Sad je neusporedivo bolje nego lani. Još smo krenuli ranije ploviti. Sjetit ćemo se da smo lani s vožnjama počeli tek 6. srpnja – dodao je. Većinom su stranci oni koji biraju plovidbu ‘Krilom’, posebno tijekom radnih dana. ‘Preko vikenda s nama idu više domaći’, ističe. Bruno Marušić već devet godina djeluje kao zapovjednik u ovoj brodarskoj tvrtki, a zadnje dvije sezone na liniji do Splita.
— Zgodno je ploviti s nama. Izbjegava se granica, komodniji je način putovanja, nego autobusom i autom – rekao je. Naglasio je da ‘brojke lagano idu gore’.
— Kroz 15-ak dana ćemo imati gužvu. Pokazuje se, svaki vikend, da lagano idemo prema većem broju. Primjerice, prošle godine je jedino kolovoz bio dobar. Kratko je trajala sezona. Ne znam što će biti ove, ali trebala bi biti bolja nego lani, u svakom slučaju – istaknuo je. Dodaje da ljudi očekuju kako će se brojke uskoro vratiti na 2019. godinu. ‘No, potrajat će to još’, dodaje.
‘Stara smo brodarska obitelj’
Riječ je o liniji koju održava poznata brodarska tvrtka ‘Kapetan Luka’, poznatija kao ‘Krilo’. Luka Tomić, direktor tvrtke sa sjedištem u mjestu ‘Krilo Jasenice’, reći će kako je njegova njegova obitelj generacijama u brodarstvu. Tvrtka svoje početke bilježi čak krajem 1889. godine.
— Otac Ivan je vlasnik i još uvijek sudjeluje u poslu, no doduše više ne plovi, ali u ostalim djelatnostima je aktivan. Stara smo brodarska obitelj. Uvijek smo imali neke brodove, s time da smo se 2001. uključili u rad s brzim plovilima, a 2004. smo se orijentirali isključivo na taj segment turizma – naglasio je Tomić te dodao da u floti imaju četiri broda koja zajedno mogu primiti do 1500 putnika. Vratio se s nama u 2013. godinu kada su počeli s plovidbom na linijama iz Splita prema Dubrovniku i natrag.
— Prve smo plovidbe započeli 2013. godine. Tada smo vozili samo dva puta tjedno, a već iduće godine proširili smo raspored vožnje. U 2014. godini vozili smo kroz cijelu sezonu, tada od početka svibnja do polovice listopada, s iznimkom da smo na početku vozili četiri puta tjedno, kao i na kraju sezone. Godine 2015. počeli smo voziti svaki dan, kroz cijelu sezonu. Tri godine prije pandemije, s plovidbom bismo započeli već početkom travnja i sve do kraja listopada – naglasio je. Podsjetio je kako su prošle godine počeli ploviti u srpnju.
— Prošla godina na liniji Split-Dubrovnik i obratno bila je na 40 do 45 posto od ‘normalne’ 2019. godine. S nama je lani plovilo oko sto tisuća putnika, dok bi za nas primjerice bilo normalno očekivati 210 do 220 tisuća putnika. Nije malo, kad sagledate da smo kasnije počeli, i nešto ranije završili prošlu godinu. Ostvarili su se oni mjeseci koji su inače bolje posjećeni.
— Linija je stvarno dobro posjećena. To je isključivo komercijalna i nesubvencionirana linija. Pruža mogućnost plovidbe na način da se zaobilazi granica. Ljudi mogu u jednom danu mogu doći s Hvara, Brača, u Dubrovnik i vratiti se natrag – kazao je. naglasio je.
Milijun i 800 tisuća putnika
Ove godine očekuju da će tvrtka ostvariti 55 do 60 posto od 2019. godine. Inače bi na svim linijama, tijekom cijele godine, u normalnim uvjetima, prevezli između 650 i 700 tisuća putnika.
— Na linijama za Dubrovnik od 2013. godine, prevezli smo, po svim relacijama, nekakvih milijun i 800 tisuća putnika. Podsjećam da smo 2013. godine vozili dva puta tjedno – naglasio je Tomić čija tvrtka trenutno tvrtka ima 60 zaposlenika.
— Svi su radnici, kroz cijelo razdoblje koronavirusa, ostali u tvrtki. Nitko nije dobio otkaz, makar brodovi veći dio godine nisu uopće radili – kaže. Inače, u posljednjih su godinu dana prodali dva broda.
— Sve je to rezultat korone i nevolje. Nažalost – rekao je. No, ako se i kad se situacija popravi, što očekuju krajem ove godine, žele se vratiti na veći broj brodova. Za dogodine se planiraju, naime, proširiti na dubrovačkom području s jutarnjim polascima iz Dubrovnika za Mljet i Korčulu.
— Očekujemo jako dobru iduću godinu. Držim nam fige svima! – zaključio je Tomić.
Objavljeno 23. lipnja 2021. godine u tiskanom izdanju DuLista