Osim iznova rekordnih turističkih rezultata dubrovački turizam, a tim i hrvatski, proteklu 2019. obilježile su ‘tektonske’ promjene od kojih pojedine nisu naišle na najbolji prijem kod pružatelja usluga. Prva relevantna donesena je u sklopu nove Uredbe o visini boravišne pristojbe, a koja se među ostalim odnosi i na privatne iznajmljivače. ‘Zahvaljujući’ ovom nametu iznos paušalnog poreza na dohodak s 300 kuna u 2020. ‘skočit’ će na 345 kuna. Ove promjene odnose se na osobe koje pružaju ugostiteljske usluge smještaja u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, što je rast od čak 15 posto. Kako su na tu temu istaknuli za DuList visina paušala boravišne pristojbe za ovaj segment pružanja smještajnih ugostiteljskih usluga nije se mijenjala od 2005. kada je iznosio 100 kuna. Uredbom se također predložilo povećanje iznosa boravišne pristojbe, i to s osam kuna na 10, što je za 25 posto više u odnosu na 2018. Ona je usmjerena na goste koje koriste uslugu noćenja u smještajnim objektima gdje se boravišna pristojba plaća po noćenju, osim kampova.
Autobuseri uputili ‘prosvjetnu notu’
— S predloženih 10 kuna za A razred u glavnoj sezoni, još uvijek smo najjeftiniji u odnosu na nama konkurentne zemlje. Prilikom predlaganja povećanja boravišne pristojbe, vodilo se računa da visina boravišne pristojbe bude konkurentna u odnosu na okruženje – poručili su nam tada iz Ministarstva. Kako su istaknuli, predloženo povećanje boravišne pristojbe rezultat je ‘promišljenog pristupa temeljenog na činjenici da je Hrvatska u ovom trenutku vrlo tražena na najznačajnijim emitivnim turističkim tržištima’. Nužno je naglasiti kako se visina boravišne pristojbe ne određuje prema lokaciji, već prema turističkog mjesta. Visina boravišne pristojbe sukladno tome se neće mijesezonalnim razdobljima i razredu njati, odnosno ostaje na jednakoj razini kao 2018. za osobe koje noće u ugostiteljskom objektu iz skupine ‘Kampovi, vrste kampovi i kamp odmorišta’ te za vlasnike kuće ili stana za odmor i članove njihove uže obitelji koji boravišnu pristojbu plaćaju u godišnjem paušalnom iznosu. Za kampove u domaćinstvu primijenit će se visina boravišne pristojbe koja je propisana za privatne iznajmljivače.
U međuvremenu, na inicijativu Grada Dubrovnika, Ministarstvo turizma je kod izmjena Zakona o turističkoj pristojbi, uvelo naplatu turističke pristojbe putnicima na kružnim putovanjima. O njenom uvođenju odlučivat će sama odredišta, odnosno jedinice lokalne samouprave. Implementiranje ove odredbe trebalo bi doduše početi 2021. pa će se tako u našem Gradu boravišna pristojba naplaćivati po brodu, a ne kako se prethodno razmišljalo po svakom gostu s kruzera. ‘Usuglašeno je da naplata ipak ide po brodu, a razgovarajući i sa našim partnerima iz CLIA-e i oni su se složili da je to najbolji model’, izjavio je tada gradonačelnik Mato Franković za jedan nacionalni turistički web portal. Odluku o visini turističke pristojbe za brodove na kružnom putovanju u međunarodnom pomorskom prometu kada se brod nalazi na vezu u luci ili sidrištu luke na 24. sjednici održanoj 23. rujna usvojilo je Gradsko vijeće Grada Dubrovnika. Ona će tako iznositi od 2.000 do 40.000 kuna po brodu, zavisno o kapacitetu putnika po brodu, čime bi Grad mogao godišnje uprihodovati desetak milijuna kuna.
Ostavka prve žene dubrovačkog turizma
No, Franković nije stao na ovome pa je u skladu s projektom ‘Respect the City/ Poštujmo Grad’, a s ciljem rasterećenja dubrovačkih prometnica na istoj sjednici najavio kako će od 2020. prijevoz putnika s kružnih putovanja na relaciji Luka Gruž – Pile – Luka Gruž vršiti isključivo autobusi Javnog gradskog prijevoznika Libertas. Prva reakcija na adresu DuLista pristigla je dan nakon vijesti kada su iz Udruge Ragusa Bus poručili kako je ovaj potez gradonačelnika usmjeren direktno protiv lokalnih prijevozničkih tvrtki. ‘Odlukom o uvođenju Libertasa kao jedinstvenog prijevoznika za shuttle bus gradonačelnik direktno dovodi do ukidanja autoprijevozničke djelatnosti u Dubrovniku. Predmetna odluka kosi se sa zakonima o cestovnom prijevozu. (…) Grad Dubrovnik se postavlja kao monopolist u povremenom prijevozu za putnike s brodova na kružnim putovanjima te time nestaje tržišna utakmica. (…) Grad koji koristi floskulu ‘Respect the City’ pozivajući građane i turiste da poštuju isti istodobno izravno ugrožava egzistenciju dvjestotinjak dubrovačkih obitelji’, iznijeli su tada.
Gradonačelnik Franković u svom naumu, međutim, nije se dao smesti pa je 4. listopada Uprava društva Libertas d.o.o. sklopila ugovor o operativnom leasingu za nabavku prva tri niskopodna zglobna autobusa za potrebe organizacije prijevoza gostiju s brodova na kružnim putovanjima. Dužine 18 metara, prema rečenom, raspolagat će kapacitetom od 41 sjedećeg i 107 stajaćih mjesta. Njihova pojedinačna cijena iznosila je 2,1 milijun kuna, a sukladno ugovoru na dubrovačkim cestama naći će se već u siječnju 2020. Planirana je nabava i dodatna tri autobusa čime će vozni park Libertasa raspolagati s ukupno šest ‘harmonika’ koje će se osim za shuttle prijevoz koristiti i na preopterećenim linijama u javnom gradskom prijevozu, posebno na linijama 1 i 6. Također, od 2020. na snazi će biti zona posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre, a sve u svrhu bolje kvalitete doživljaja posjetitelja te života ovdašnjih stanovnika. Bilo koji prolazak kroz zonu posebnog prometnog režima bez prethodno kupljenog vaučera na Internet stranicama Grada Dubrovnika biti će tako sankcioniran u iznosu od 10.000 kuna po prolasku.
Summa summarum turističke sezone 2019. predstavljena je krajem prosinca na Skupštini Turističke zajednice grada Dubrovnika na kojoj je jednoglasno prihvaćen program rada i financijski plan za 2020. godinu. Njega je iznijela tada direktorica u ostavci Romana Vlašić. Naime, tek nekoliko dana ranije Vlašić je podnijela neopozivu ostavku članovima Turističkog vijeća TZ-a. Nakon sastanka koji se održao u Maloj vijećnici, sad već bivša prva osoba dubrovačkog turizma kao ni sam gradonačelnik Mato Franković, ujedno predsjednik Turističkog vijeća, nisu željeli komentirati što se događalo iza zatvorenih vrata. Romana Vlašić pak je na Skupšini iznijela kako je 2019. za Dubrovnik bila rekordna, može se reći čak najuspješnija u zadnjih 30-ak godina. ‘Dosad smo ostvarili preko četiri milijuna i 400 tisuća noćenja, što je šest posto više. Približit ćemo se brojci od milijun i pol turističkih dolazaka što je 14 posto više i ti bitni pomaci događali su se tijekom zime’, zaključila je Vlašić. Ukupan ostvaren prihod u turizmu, završno je izneseno, bio je 28.128 milijuna kuna, a u 2020. očekuje se njegov četveropostotni porast.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 31. prosinca 2019.