Najveći i najznačajniji projekt u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, financiran sredstvima Europske unije, težak vrtoglavih 526 milijuna eura, nakon više od desetljeća političkih prepucavanja i izgovora kako za njegovu realizaciju nema novaca, u siječnju 2019. konačno je počeo dobivati svoje konture. Zahvaljujući izvođaču China Bridge and Road Company već desetog dana prvog mjeseca u tamošnje podmorje postavljen je prvi testni pilot dugačak 76 metara, a na gradilištu je tada bilo zaposleno od 70 do 100 hrvatskih i kineskih radnika. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković tim povodom izrazio je svoje zadovoljstvo napretkom pa je izjavivši kako sve ide po planu što se tiče prve faze, rekao da je raspisan natječaj za onu drugu – izgradnju pristupnih cesta. Prema njegovim riječima, ponude su bile predane pa se očekivalo da će Hrvatske ceste vrlo brzo donijeti odluku o odabiru. No, kako to najčešće biva u Lijepoj našoj, projekt je u veljači naišao na kamen spoticanja.
Pobijanje po 3 pilota dnevno
Zbog žalbe varaždinske tvrtke Colas Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave za gradnju druge dionice ceste preko Pelješca na dijelu Šparagovići – Doli, odnosno stonske obilaznice, postupak je odgođen do daljnjega. Također, u tom trenutku Hrvatske ceste ni osam mjeseci nakon otvaranja ponuda za izgradnju prve dionice ceste preko Pelješca, od magistrale do budućeg mosta te od Duboke do Šparagovića nisu odabrale izvođača radova. Butković je, međutim, veoma brzo zaključio kako navedeno neće usporiti zaživljavanje samog Pelješkog mosta jer ipak se radi o europskim sredstvima. Doista, brodom ‘China spirit’ iz Kine dospjelo je tako 20 novih pilota te ih je do 3. ožujka od ukupno 148, zabijeno 44, zbog izvrsnih vremenskih prilika i iskustva radnika, čak tri dnevno. Istovremeno, Hrvatske ceste nakon gotovo devet mjeseci analiziranja odabrale su grčku tvrtku J&P AVAX S.A. za izvođača prve dionice pristupne ceste. U svojoj ponudi Grci su se tako obvezali izgraditi 12,8 kilometara ceste vrijednosti 469,9 milijuna kuna za 33 mjeseca.
Odabir ipak nije bio po volji njihovim sunarodnjacima Aktoru i austrijskom Strabagu pa je uslijedila tužba DKOM-omu. Otvaranje ponuda ovim je iznova odgođeno. Ipak, tek nekoliko dana nakon, svečanim činom pritiskanja velike crvene puce, premijeri Hrvatske i NR Kine, Andrej Plenković i Li Keqiang, simbolički su zabili posljednji, najveći pilot Pelješkog mosta, čime je u Brijesti označen kraj prve faze gradnje. U Hrvatskim cestama objasnili su kako slijedi izvlačenje mulja iz tih čeličnih cijevi i njegovo odvoženje, sukladno Studiji utjecaja na okoliš, na lokaciju koja je 21 nautičku milju udaljena od mjesta budućeg mosta. Na gradilištu stoga bilo je zaposleno 150 kineskih i 55 hrvatskih radnika, a sudeći po tempu kojeg diktira CRBC, izgledno je bilo kako će se rok dovršenja mosta podosta skratiti.
Potpisani ugovori sa Strabagom i Avaxom
Isto se nije moglo reći za pristupne ceste. Naime, Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave još u travnju poništila je odabir grčke tvrtke J&P Avax iz Grčke te su Hrvatske ceste kao investitor bile primorane iznova razmotriti ponudu Austrijanaca na koje je odluka i pala. U srpnju pak su zaključile da će stonsku obilaznicu graditi nitko drugi doli grčki Avax. Strabag je opet reagirao tužbom koju je u rujnu DKOM odbio čime je konačno završena agonija oko izbora izvođača radova južne dionice pristupne ceste Pelješkom mostu. Početkom listopada potpisani su i ugovori s Vladom Republike Hrvatske čime je austrijskoj tvrtki za realizaciju dionice Duboka – Sparagovići/ Zaradeže vrijednosti 478,3 milijuna kuna određen rok od 33, a Grcima za stonsku obilaznicu, poddionice Sparagovići – Prapratno i Prapratno – Doli ukupne duljine 18 km i vrijednosti 511,5 milijuna kuna, 28 mjeseci.
Početkom studenog, odnosno prosinca oba izvođača uvedena su u posao. Vijest je donijela olakšanje među dubrovačko-neretvansku javnost. Obradovala ih je i novost objavljena krajem dvanaestog mjeseca kako je u pogonima u Kini završena izrada prvog segmenta čelične rasponske konstrukcije za Pelješki most. Nijh oko 400 na našu adresu dovozit će se brodovima. Poneki dijelovi bit će dugi šest, a drugi 12 metara, ovisno je li raspon na stupu sa zategom ili bez njega. Prvih 30 segmenata iz Kine kreće već sredinom siječnja 2020. te se očekuju na gradilištu do početka veljače. Kako su objasnili iz Hrvatskih cesta veličina dijelova koji se mogu sastaviti u tvornici ovisi o mogućnostima njihovog transporta do gradilišta gdje će biti sastavljeni u cjelinu koja će biti ugrađena na konačno mjesto u konstrukciji. Nije na odmet spomenuti kako je njihova ukupna težina nevjerojatnu 6831 tonu.