Nakon što se gradonačelnik Andro Vlahušić, nakon pune tri godine, jučer na konferenciji za novinare sjetio pozvati Vladu i Croatiu Airlines na uvođenje povlaštenih karata za stanovnike juga Hrvatske, danas je reagirala i CA. Njihovu reakciju prenosimo u cjelosti.
S obzirom na to da je na jučerašnjoj konferenciji za medije dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić javno iznio, a mediji prenijeli, niz neistina o Croatia Airlinesu, hrvatska zrakoplovna tvrtka ovim putem želi izgovorene neistine demantirati činjenicama.
Gospodin Vlahušić govori o navodnim «državnim subvencijima u iznosu 30-40 milijuna kuna» kojima se, navodno, «subvencioniraju letovi Zagreb-Dubrovnik». Kad bi država ili netko drugi uistinu subvencionirao letove, tada bi građani mogli letjeti i besplatno. No, subvencije su u Europskoj uniji zabranjene i hrvatski nacionalni avioprijevoznik ne prima niti od države ni od bilo koga drugog ikakve subvencije za letove. Štoviše, Croatia Airlines mora prihodima pokrivati troškove poslovanja kako bi kompanija mogla nastaviti uspješno povezivati Hrvatsku u unutrašnjem i međunarodnom prometu te stoga svaki let mora imati ekonomsku računicu. Da bi se ona mogla ostvariti u povezivanju Hrvatske u unutarnjem prometu, tijekom cijele godine, država raspisuje natječaje po tzv. modelu PSO (Public Service Obligation – obveza javnog prijevoza), koji nema nikakve veze sa «subvencijama» o kojima gospodin Vlahušić govori. To je model kojim Vlada Republike Hrvatske, na temelju natječaja u kojem ravnopravno mogu konkurirati svi avioprijevoznici iz Europske unije, nastoji održati prometnu povezanost svih hrvatskih regija. Činjenica je da Croatia Airlines ne ostvaruje nikakvu zaradu u sklopu PSO modela. Riječ je isključivo o kompenzaciji za obavljenu uslugu na linijama koje su ugovorene natječajem, čime se samo nadoknađuju troškovi koji nastaju kada se letovi ne pokriju iz cijene prodanih karata, odnosno o nadoknadi razlike između ostvarenih prihoda i rashoda na pojedinim PSO linijama. Obveza javnog prijevoza (PSO) primjenjuje se na oko 250 zračnih linija u mnogim europskim državama (Francuska, Italija, Portugal, Velika Britanija, Španjolska, Švedska, Norveška i druge), te Croatia Airlines po tome nije nikakva iznimka.
Iznos kojim su pokriveni nastali troškovi da bi svaki let bio «na nuli» u razdoblju od 2013. do 2016. godine bio je u prosjeku oko dvadeset devet milijuna kuna, a za razdoblje 2016.-2020. godine planirana su i znatno manja sredstva za PSO letove u Dubrovnik i iz njega. Dakle, potpuno je netočna tvrdnja da Croatia Airlines ostvaruje ikakve «subvencije» te da se «plaća iz državnog proračuna», te je potpuno proizvoljna i bez ikakvoga činjeničnog utemeljenja tvrdnja da se radi o četrdesetak milijuna kuna koje navodno «dobiva» nacionalni avioprijevoznik.
U vezi s tvrdnjom gospodina Vlahušića kako je s Croatia Airlinesom vodio mnoge bezuspješne razgovore, ističemo činjenicu da su se u zadnje tri godine dogodila, brojkom i slovima, tri sastanka Uprave Croatia Airlinesa s dubrovačkim gradonačelnikom – u srpnju 2013. godine, siječnju 2014. i listopadu 2015. godine. Nakon razgovora o modelima poslovne suradnje, kojima bi usluga zračnog prijevoza za građane Dubrovnika bila još dostupnija i jednostavnija, Croatia Airlines dostavio je g. Vlahušiću dvije vrlo konkretne i iscrpne ponude s brojem letova i raspoloživim sjedalima tijekom cijele godine, o čemu postoji službena dokumentacija. No Grad Dubrovnik nije odgovorio ni na jedan od tih prijedloga pa isključivo zbog oglušivanja predstavnika Grada Dubrovnika na te prijedloge suradnja nije realizirana. Ako je gospodin Vlahušić, kako tvrdi, uistinu poslao «stotinjak mailova» o toj temi, pozivamo ga da javno pokaže službenu potvrdu o tome da je ikad odgovorio na konkretne ponude Croatia Airlinesa.
Vrijedi istaknuti i podatak da su posljednjih godina Grad Dubrovnik i turistički subjekti grada i županije u cijelosti odbijali sudjelovati u razvoju pojedinih zračnih linija Croatia Airlinesa u sklopu modela udruženog oglašavanja, za razliku od drugih hrvatskih gradova u koje lete zrakoplovi Croatia Airlinesa. Istovremeno, Grad Dubrovnik troši znatna sredstva udruženog oglašavanja na strane avioprijevoznike. Odluka o tome s kime će i kako raditi u potpunosti je, dakako, na gradskim vlastima, ali nema opravdanja da se radi s inozemnim avioprijevoznicima, ali ne i s domaćim avioprijevoznikom, kojeg se pritom proziva i od njega traže posebno povlašteni uvjeti koji se nemaju čime opravdati.
Unatoč tomu, Croatia Airlines lani je, iako je bio u procesu restrukturiranja i poslovao s ograničenim tržišnim kapacitetom, na vlastiti rizik uveo novu liniju Dubrovnik – Nica te tako omogućio još kvalitetniju povezanost Dubrovnika s europskim odredištima. Ove turističke sezone zrakoplovi tvrtke izravno će povezivati Dubrovnik s četiri hrvatska i devet međunarodnih odredišta. Novost su izravni letovi Dubrovnik – Pula, a letjet će se i u Zagreb, Osijek i Split. U međunarodnom redovitom prometu Dubrovnik će se izravno povezivati s Parizom, Nicom, Rimom, Venecijom, Amsterdamom, Atenom, Frankfurtom, Düsseldorfom i Zürichom, a pritom je novost dodatni let Dubrovnik – Pariz srijedom. Zbog toga, kao i zbog činjenice da su zrakoplovi Croatia Airlinesa u najtežim danima Dubrovnika, tijekom Domovinskog rata, bili jedina veza s Hrvatskom i svijetom, kompanija u cijelosti odbacuje tendenciozne i netočne optužbe gospodina Vlahušića, kojima je uporno pokušava prikazati kao krivca za prometnu izoliranost Dubrovnika i cijele županije.
Na kraju, moramo demantirati još jedan navod gospodina Vlahušića, koji je jučer ustvrdio da je Croatia Airlines podigao cijene karata. Zadnje poskupljenje, u iznosu od 15 kuna po jednom smjeru leta, bilo je u ožujku 2013. godine, kad su istodobno ukinute naknade za online kupnju karata pa su cijene karata u ekonomskom razredu, za putnike koji ih kupuju preko kompanijske web stranice,i nakon poskupljenja ostale iste. Od tada do danas poskupile su pristojbe zračnih luka, što je podiglo konačne cijene karata, ali to nema uistinu nikakve veze s Croatia Airlinesom.
Gospodin Vlahušić morao bi provjeriti što govori prije iznošenja teških optužbi na račun drugih, jer ovako neodgovornim ponašanjem, bez preuzimanja ikakve odgovornosti za javno izgovorenu riječ, nanosi veliku štetu ne samo Croatia Airlinesu nego i svim građanima Dubrovnika. Neistine i obmane ne pomažu da Croatia Airlines sa svoje strane učini sve što može kako bi poboljšao zračnu povezanost Dubrovnika s Hrvatskom i svijetom, po što povoljnijim uvjetima za sve građane Hrvatske, a što kompanija uistinu želi. Croatia Airlines se nada da će nakon ovog utvrđivanja činjenica biti moguć nastavak konstruktivnog dijaloga s gradskim vlastima, u interesu svih strana, a prije svega građana Dubrovnika.