Tražeći informaciju o polasku autobusa s Autobusnog kolodvora Dubrovnik prema Crnoj Gori, ostali smo iznenađeni. Naime, ove godine niti jedna linija ne prometuje prema toj susjednoj državi. Iz tvrtke Libertas, koja je zadužena za Autobusni kolodvor, ističu kako je ove godine potpuno ukinut promet prema Crnoj Gori, a lani su pak dnevno imali osam linija. Razlog tomu leži, naravno, u epidemiji koronavirusa. Autobusni je kolodvor, podsjetit ćemo, zatvoren sredinom ožujka ove godine, a svoja je ‘vrata ponovno otvorio’ 14. svibnja.
— Broj prodanih karata, to jest broj putnika, od 14. svibnja do 31. kolovoza 2019. iznosio je 95.191 putnika, dok je broj putnika u istom vremenskom razdoblju 2020. godine bio 8.766 – reći će nam iz Libertasa. Riječ je o padu broja putnika i za 10 puta! Libertas je imao i određenih problema s aktualnim informacijama o polascima s kolodvora na svojoj stranici, no kako nam kažu, ‘uvidom u web stranicu Libertasa i Autobusnog kolodvora, korigirani su navedeni polasci’.
— Podstranica je vukla informacije sa središnjih stranica kolodvora u RH, umjesto sa stranica koje imaju nove polaske – naglašavaju.
Skoro 30 prijevoznika lani
Kako ističu iz Libertasa, trenutno je s Autobusnog kolodvora Dubrovnik prema ostalim destinacijama aktivno deset linija koje u prosjeku imaju dva polaska dnevno.
— Iznimka je linija prema Zračnoj luci, koja je prilagođena naletima i odlascima zrakoplova – kažu nam iz Libertasa. Tu govorimo o tvrtki Platanus koja organizira prijevoz prema i sa Zračne Luke Dubrovnik. Prošle godine u srpnju i kolovozu bilo je prosječno pedeset polazaka na linijskom prijevozu i trideset polazaka za Zračnu luku Dubrovnik. Ove godine na snazi je prosječno petnaest polazaka u linijskom prijevozu i petnaest polazaka za Zračnu luku.
— Lani je s autobusnog kolodvora Dubrovnik prometovalo 27 prijevoznika koji su održavali tri do četiri linije dnevno. Od tog je broja, u međunarodnom prometu bilo aktivno 10 prijevoznika s dvije ili tri linije dnevno. Neki prijevoznici bi vozili manje linija (prema manje gradova), a neki više – rekli su iz ove gradske tvrtke.
Broj linija – odraz stanja na tržištu
Naime, trenutno aktivni prijevoznici koji organiziraju navedene linije su Autotrans Rijeka, Autotransport Šibenik, Croatia Bus, Čazmatrans Promet, Flix Bus, Vector, Hafet, Samoborček, Šabadin i Platanus (Autobusni Kolodvor Dubrovnik – Zračna Luka Dubrovnik).
Unutar granica Republike Hrvatske, s Autobusnog kolodvora Dubrovnik prijevoznik Autotrans vozi na relaciji prema Rijeci te Splitu. Tvrtka Autotransport prevozi putnike do Zadra, kao i Čazmatrans. Navedena tvrtka još vozi i na liniji za Metković. Croatia Bus zadužen je za liniju prema Zagrebu, no ona vozi i na relaciji Dubrovnik – Vinkovci. Riječ je o tranzitnoj liniji koja prometuje preko Bosne i Hercegovine, tek jednoj od ukupno pet linija koje voze u druge države. Tvrtka Flix Bus ima linije iz Dubrovnika prema Zagrebu i Splitu. Samoborček vozi putnike popularnom linijom do Zagreba, a Šabadin iz Dubrovnika za Vela Luku. Platanus, kao što smo i spomenuli vozi za Zračnu luku Dubrovnik.
Uz Croatiu Bus, prijevoznici Hafet, Vector i Flixbus osigurali su linije koje prometuju u gradove izvan granica Republike Hrvatske. Hafet je prijevoznik koji vozi putnike do glavnog makedonskog grada Skopja. Vector svojim putnicima omogućava prijevoz iz Dubrovnika za Kosovo, točnije u Prizren te u konačnici u Prištinu. Spomenuli smo već kako Croatia Bus vozi na relaciji prema Vinkovcima, koja prolazi kroz BiH, no spomenuti prijevoznik nudi i liniju iz Dubrovnika za Zenicu. Flix Bus također prometuje iz Dubrovnika za glavni grad Slovenije – Ljubljanu.
— Uzevši u obzir broj trenutno aktivnih prijevoznika i situaciju u ovom sektoru, dio prošlogodišnjih prijevoznika prisutan je i ove godine, dok je u odnosu na lani novi prijevoznik Vector. Prema svim istim gradovima u Hrvatskoj se prometovalo lani, samo s povećanim brojem polazaka – navode iz Libertasa. Rekli smo kako je ove godine ukinut promet prema Crnoj Gori, a vrijedi istaknuti kako je reduciran broj linija prema Bosni i Hercegovini. Ove godine ih je četiri, a prošle godine ih je bilo pet tjedno!
— Vozni red ovisi isključivo o interesu prijevoznika koji prometuju na samim linijama pa je postojeći vozni red odraz stanja na tržištu – ističu iz tvrtke Libertas. • MP
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 26. kolovoza 2020.