Rekonstrukcija magistrale na potezu od Mosta dr. Franja Tuđmana do Ilijine Glavice teško da će početi i 2021. godine. Tako se barem da zaključiti iz odgovora Hrvatskih cesta, budući da je projekt u fazi ishođenja lokacijske dozvole, koja je potrebna i za izradu Studije utjecaja na baštinu ili popularno zvanu HIA-a studiju. Dok se skupi sva potreba dokumentacija koja će uslijediti nakon ishođenja lokacijske dozvole proći će i godina dana. Sve to navodi na zaključak kako rekonstrukcija magistrale na ovom potezu nije jedan od prioriteta Hrvatski cesta.
U ladicama godinama
No, stanovnici dubrovačkog kraja već su se naviknuli na brojna obećanja po pitanju poboljšanja prometne infrastrukture. Lista obećanja koja traju godinama poduža su, a samo ćemo podsjetiti na Pelješki most (koji se srećom počeo graditi), autocestu i brzu cestu o čijoj gradnji slušamo godinama. Još 2009. godine tijekom predizborne kampanje tadašnji hrvatski premijer čak je na Osojniku slavodobitno obilježio početak gradnje autoceste do Dubrovnika, no svjedoci smo kako taj projekt nemamo još ni na papiru. Ništa bolja situacija nije dakle ni s dugonajavljivanim projektom rekonstrukcije državne ceste D-8 na potezu od Mosta dr. Franja Tuđmana do Ilijine glavice. Stanovnici Nuncijate i danas pretrčavaju magistralu, na kojoj nema pješačkog prijelaza, s glavom u torbi, usprkos brojnim apelima i prosvjedima. Radovi su zapravo trebali početi još 2016. godine, kako su obećavali iz Gradske uprave. Naime, u studenom 2015. godine iz Grada Dubrovnika, u vrijeme gradonačelnika Andra Vlahušića, objavljena je vijest kako se s gradnjom kreće tijekom 2016. godine, a procijenjena vrijednost investicije kretala se na iznosu od 40 milijuna kuna.
Gradnja trebala početi 2016.!
— Riječ je o iznimno važnoj cestovnoj investiciji, ne samo za stanovnike Nuncijate, nego i za sve građane Grada Dubrovnika. Projekt uključuje izgradnju oko 270 novih parking mjesta na tri odvojene lokacije duž ove dionice, šest pješačkih pothodnika, proširenje kolnika, izgradnju vidikovaca te pješačkog nogostupa širine najmanje 2,6 metara. Na područjima gdje s južne strane ceste postoji prilaz privatnim objektima i garažama, postojeća cesta će se proširiti na trotračnu te će se jedna traka prenamijeniti u traku s ograničenom brzinom za ulazak i izlazak na postojeća privatna parking mjesta i garaže. Proširenje će se raditi u brdo, u pojasu vlasništva Hrvatskih cesta i u obuhvatu lokacijske dozvole. Time će se višestruko poboljšati prometna i pješačka sigurnost u ovom dijelu grada, a građani će dobiti i šetnicu s pogledom na grad, ‘grad na dlanu’ – rekao je tadašnji gradonačelnik. No, projekt još uvijek nema lokacijsku dozvolu. Ne znamo ni procijenjenu vrijednost investicije, a ugovoreno je projektiranje u iznosu nešto većem od pola milijuna kuna.
—Projekt je u fazi ishođenja lokacijske dozvole te je za istu potrebna izrada i HIA studije sukladno novom načelu i obavezi Ministarstva kulture, a koja određuje studiju utjecaja na svjetsku baštinu. U međuvremenu je izrađen dodatni projekt optimalizacije odvodnje te je u tijeku implementacija rezultata i odabir najoptimalnijeg rješenja – naveli su u odgovoru DuListu iz Hrvatskih cesta.
Papiri na broju godinu dana nakon iskođenja lokacijske
— Po dobivanju lokacijske dozvole slijedi izrada glavnog projekta i ishođenje građevinske dozvole. Prema procjeni, ukupni rok za navedene aktivnosti je otprilike godinu dana od dana ishođenja lokacijske dozvole. Po izdavanju građevinske dozvole slijedi postupak nabave za odabir izvođača radova za rekonstrukciju – kratak je odgovor Hrvatskih cesta.
Sve to navodi nas na zaključak kako je pitanje kad će se s radovima stvarno i započeti. Drugo važno prometno pitanje u nadležnosti Hrvatskih cesta jest uređenje raskrižja na državnoj cesti D-8 za naselje Bosanka. Za razliku od Nuncijate, ovdje se ipak stiglo skoro do kraja projektne dokumentacije. No, na malo naših pitanja su odgovorili iz Hrvatskih cesta. Ne znamo tako ni kolika je procijenjena vrijednost investicije, niti kad će se početi radovima. Zanimalo nas je i je li za početak radova potrebno riješiti imovinsko-pravne odnose.
Bosanka čeka građevinsku dozvolu!
Saznali smo tek kako su gotovi svi glavni projekti te je u tijeku ishođenje građevinske dozvole. Već ranije smo pisali kako je za ovo raskrižje tvrtka Traser na čelu s Tomislavom Demarinom imala projekt koji je obuhvaćao intervenciju u prometnicu koja se proteže od Jadranske magistrale do samog mjesta Bosanka, a podrazumijevala je da se po trasi postojećeg puta ulaz s DC8 izmjesti na proširenje prema Župi dubrovačkoj. Ona bi tada imala dvije trake kako bi se promet mogao odvijati relativno normalno, dakle u oba smjera, no na bogenu ne bi moglo proći vozilo veće od kombija. Ipak, time bi se dobila nužna cesta te križanje s trećom trakom za lijeve skretače. Ne čekajući projekt Hrvatskih cesta, Grad Dubrovnik je u svibnju 2018. godine obavio interventne radove na rekonstrukciji ovog križanja. Inače, tada se isticalo kako je predmetno skretanje jedno od najnesigurnijih raskrižja na gradskom području s čestim prometnim nesrećama te je upravo povećanje sigurnosti sudionika u prometu bio osnovni motiv te žurne intervencije koja se provodila uz suglasnost nadležnih Hrvatskih cesta.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 28. listopada 2020.