Umjetnik, glazbenik, PR-ovac, ponekad fotograf, a sada i pisac. Moj prijatelj Žarko puno je toga u jednoj osobi, a lista je zaista dugačka. Tu sam da napišem nešto o njegovom prvijencu, romanu Prolaz na jugoistok, koji sam pročitala uzduž i poprijeko, pa je teško više suditi. Moja pristranost svakako ne narušava činjenično stanje – ispred nas je jedna zaista dobra knjiga.
Roman obrađuje događanja devedesetih godina prošlog stoljeća kroz prizmu 2009. i 2019. godine. Mladi istraživački novinar Filip na tragu je velikih otkrića koja će uzdrmati hrvatsku političku scenu i na obalu mora izbaciti brojne kosture zaboravljene u vremenu. U toj ga misiji prekida iznenadna poruka, otmica, ubojstvo i nekoliko granica. Autor vješto prepliće prošlost i sadašnjost, s tek pokojom projekcijom budućnosti.
Filip je u tih deset godina prešao puno granica, ali nikada one ljudske – rekao je to za sebe na jednoj od stranica. Čitavo to vrijeme nije znao gdje mu je obitelj, ni pamte li ga uopće. Nad glavom mu je tjeralica koja će nestati u bespućima jedinica i nula jedino ako uspije riješiti situaciju koja zamršena do samog vrha ili dna društva, ovisi tko čita. Neumorno radi, iščekujući povratak u Grad.
I da ne nastavljam o političkim temama u ovom tekstu, jer o njima ćete dovoljno pročitati u Žarkovom romanu, osvrnut ću se na Grad. U ovom je romanu on svetinja i prokletstvo. Svetinja čovjeku koji ga je pod okriljem noći napušta, svoj vrt, kuću, familiju i ljude, Grad koji pamti po sretnom djetinjstvu, Grad koji i dalje sanja. Prokletstvo je, s druge strane, očaj kojim ga promatra kako tone u ralje turizma, neplanirane gradnje, politikanstva, niskih strasti i loše glazbe.
U njega se i autor i protagonist konstantno vraćaju pa kao motiv izvire u mnogobrojnim Filipovim, možda Žarkovim razmišljanjima, a mi ga gledamo kako se kroz svoje ljude bori s vlastitim demonima. Iako su neki Filipa već okarakterizirali noirovskim luzerom, ja bih ipak izbjegla teške optužbe. Noirovski jest, jer nitko nije bez grijeha, no luzer nije. U daljini Prizrena stekao je obitelj, poštovanje i prijatelje koji već u romanu dokazuju da bi za njega dali i svoj život.
Povratak i putovanje bit su cijelog romana. Kreće se radnja, kreće se Filip, kreće se život, nastavlja se poput rijeka koje živopisno opisuje na svojem putovanju. Uči nas nekoliko stvari, no možda najvažnija jest da nema dovoljno dubokog podruma, dovoljno široke tvrđave ni dovoljno prašnjave patine koja će sakriti istinu. Jer ona uvijek izlazi na vidjelo. U ovom je romanu istina pravi junak – noirovski, ali ne luzerski. Ova je istina bolna i teška, doslovce prekrivena smrću, no istovremeno je tako oslobađajuća da je i nama čitateljima nekako prozračnije kada do nje dođemo. Jer ne guše nas ni gradovi ni ceste, nego neiskrenost i pokvarene igre koje se odvijaju u zakulisju života koji živimo.
Ovaj roman ukazuje i na još neke stvari: novinarstvo je važno, glazba liječi dušu, pravda je dostižna, a ljubav zaista ne poznaje granice. Pa čak ni na ovoj našoj maloj sceni zvanoj Balkan. Bravo Žarko, nadamo se da je prvijenac zaista to – tek prvi u nizu.
Čitamo se!
Slijedeća vijest